Doe het zelf hotfill wasmachine. Denkt u even mee?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door HugoW, 27 jan 2015.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    even jullie als klankbord gebruiken, veel technische kennis en handige lui, hier. Ik heb een wasmachine, niet geschikt voor directe hotfill. Dus kan ik er een externe hotfill op maken, kost ongeveer € 300,-. Terugverdientijd, nou, ik begin er niet eens aan. Ik heb geen zonneboiler, dan zou het wel nuttig zijn. Toch kan ik het hotfill idee niet uit mijn hoofd zetten. En dan ontstaan er van zelf ideeën. Ik heb nu het volgende bedacht.

    Op de wasmachine zit een draaiknop. Daarmee stel je het gewenste programma in, en de knop draait langzaam gedurende het uitvoeren van dat programma. Ergo, met een nokje op de draaiknop en een microswitch is te bepalen wanneer de machine warm, en wanneer hij koud nodig heeft. Signaal is geboren.
    Dan heb ik een thermostaatkraan ingedachte, met een electromotor (met vertraging) erop met 2 microswitches als eindschakelaar. Stukje analoge besturing, en ik denk dat het moet werken.
    Als de machine geen signaal geeft, draait de motor de thermostaatkraan naar koud. Krijgt hij wel signaal, dan draait hij hem naar warm. Met wat extra microswitches en een meerstandenschakelaar kan je zelfs verschillende temperaturen kiezen. En zoveel varieren wij toch niet, meestal 50 graden en soms een kookwas (die maar 80 graden is). Bij die laatste zal de wasmachine toch bij moeten verwarmen, de ketel geeft maar iets van 60 graden, meen ik.

    Nou ja, dat is het idee. Betere ideeën zijn altijd welkom!

    Hugo
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk dat je net zo goed de wasmachine rechtsstreeks op een thermostaatkraan aan kunt sluiten, en de hele boel handmatig regelen.
    Je hebt alleen dan wel een aansluiting nodig die DIRECT warm water geeft, anders heeft het nog weinig zin, als de eerste 5 liter nog steenkoud zijn.

    En dan praat je toch al over een keukenboilertje, en die werken meestal op elektriciteit.

    Ik zie het nut niet zo, eigenlijk....

    Groet, Bert
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De wasmachine staat 2 meter naast de ketel, instant warm water. Het zal heus niet veel opleveren, maar alle beetjes helpen denk ik dan. En ik vind het een leuke puzzel.

    Hugo
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je ketel onmiddellijk levert (niet eerst langdurig op moet starten) dan kan het heel behoorlijk schelen ja, want de kosten voor gasverwarming zijn ruwweg een kwart van die van electrische verwarming, en nu durf ik niet te zeggen hoeveel % van het electriciteitsverbruik van een wasmachine in de verwarming gaat zitten, maar volgens mij best wel veel.
    Stel dat het je per wasbeurt 50 cent scheelt, en de machine draait iedere dag.... is toch ruwweg 180 euro op jaarbasis.

    Maar ja, je zit ook nog met lagere en hogere temperaturen dus het is best wel een hoop gedoe....

    Ik denk dat je sowiso met lagere temperaturen (in vergelijk met wat er op d keuzeknop van de wasmachine zelf staat) kunt werken omdat volgens mij het wasresultaat beter is: het wassen gebeurt vanaf het begin met de hogere temperatuur (mijn ouwe wasmachine doet er een kwartier over voor de boel warm is, maar dan heeft hij dus al een kwartier met "te koud" water gewassen....).
    Dus bijvoorbeeld vullen met water van 50 graden geeft hetzelfde wasresultaat als het wasprogramma 60 graden.... Ik weet niet of dat werkelijk zo zal zijn, maar ik kan me er iets bij voorstellen....

    Als "puzzelproject" is het inderdaad zonder meer een hele leuke....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2015
  5. Sprengers05

    Sprengers05

    Lid geworden:
    22 feb 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Limmen
    Hotfill zelf maken.
    Twee watersloten op de koud en warm waterkraan 220v.
    In de water leiding twee stuks keerklepjes.
    1stuks taco (temperatuur regelaar)
    1stuks tijdschakelaar (eerste half uur warmwater slot aan,daarna koud)
    Je kunt ook nog waterinlaat 220v uit wasmachine pakken om watersloten te sturen als er om water wordt gevraagd.
    Hier ben ik dus mee bezig aan te sluiten en te maken.
     

Deel Deze Pagina