doen of niet doen: hulpmotortje in zeilboot (nikko volans)

Ik ben in het bezit gekomen van een nikko volans zeilbootje, en ben die nu stevig aan het verbouwen.
je kent het wel: sailwinch, echte servo's :D paar lampies enz.
Nu heb ik dus ook de mogenlijkheid om een extra motortje te plaatsen met schroef ( hoe heet zoiets) voor het geval de wind eens wegvalt ofzo, je weet maar nooit en ik ben toch bezig :wink:

maar is dit handig/ verstandig of hebben jullie zoiets van je hebt het nooit nodig???

graag jullie mening.

Laatst bewerkt:
Als je toch de ruimte (dus voldoende waterverplaatsing) hebt, zou ik het gewoon doen.
De benodigde accu kun je zo diep mogelijk wegleggen, waardoor je minder lood hoeft te gebruiken.
Voordeel: mocht je eens geen wind hebben, of in het riet belanden, kun je gewoon op de motor verder.

Wim

Ik vraag me af of je die tijd en geld er in wil steken.
Er is toch altijd wind, soms moet je wat langer wachten maar zeilen kun je altijd.

Pendelaar

Als je met wind in het riet zit aan de lager wal, heb je toch een probleem :wink:
Een motortje is in zo'n geval best handig :lol:

Wim

@Wing als je in het riet zit met een klapschroef blijf je in het riet zitten aangezien je dan niet achteruit kan varen.
Heb je een normale standaard schroef eronder dan geeft dat weer weerstand.
Als je roer een goede uitslag heeft kan je door die heen en weer te bewegen wel vooruit komen.

De keuze is onbeperkt je kan er zelf een pompje in bouwen en dan op druk van de waterstraal vooruit komen heb ik ook al eens gezien.

Maar zonder motor heb ik de boot altijd nog naar de kant kunnen krijgen zonder te hoeven zwemmen, wat ik niet eens doe als mijn boot zinkt, nat is hij toch al.

Kan je beter een speelgoedbootje als Reque boot nemen die kan dan varen er is geen wind meer dus ook geen golven en je neemt die zo in een tasje mee.

Jan,

Als je aan lager wal in het riet zit, moet je achteruit, en niet vooruit :wink:

en, ja, je hebt gelijk over de weerstand die een schroef geeft!
Had ik niet aan gedacht (net zo min als aan een klapschroef)

Het gaat over de ombouw van een Nikko Volans. Nu ken ik die niet, maar ik denk dat een schroefje daaronder (hoeft toch niet zo'n grote te zijn) niet veel invloed heeft.
Het gaat er natuurlijk ook om, hoe je met het bootje wilt varen.
Wil je echt voor de snelheid gaan, dan kun je het daarom misschien afraden; gaat het puur om de fun, kun je besluiten het te doen.

Verder met de voor- en nadelen!
Dan kan pinty een keuze maken.

Wim

bedankt voor de vele reacties :lol:

het gaat om een speelgoedbootje van nikko, zo'n 40 cm lang, dus een klapschroef lijkt me al geen optie.
het is gewoon een modelletje voor de lol, dus geen wedstrijdboot ofzo.
Ik heb maar 2 kanalen op de zender dus ik kan alleen maar voor of achteruit met de motor varen :P want het gaat in combinatie met het verstellen van de zeilen ( zeilen "strak" , motor aan) dmv een servo met een lange arm ( als je begrijpt wat ik bedoel) :wink:

pinty zei:
bedankt voor de vele reacties :lol:

het gaat om een speelgoedbootje van nikko, zo'n 40 cm lang, dus een klapschroef lijkt me al geen optie.
het is gewoon een modelletje voor de lol, dus geen wedstrijdboot ofzo.
Ik heb maar 2 kanalen op de zender dus ik kan alleen maar voor of achteruit met de motor varen :P want het gaat in combinatie met het verstellen van de zeilen ( zeilen "strak" , motor aan) dmv een servo met een lange arm ( als je begrijpt wat ik bedoel) :wink:

Zeilen strak, motor aan.
Dat lijkt mij een slechte combinatie. Ik zie daar totaal het nut niet van in.

Pendelaar

Met een 2k systeem wordt het inderdaad wat lastig.
Misschien kun je iets bedenken met een microswitch op een eindstand van de roeren (hoewel het sturen dan weer lastig gaat :wink: )

Wim

Niet via de roerservo; dan beperk je jezelf in de richting.
Wat wel kan: schootlier aangetrokken + trim = motor aan.
Dan heb je alleen een vooruit.
Om problemen met een schroef te voorkomen en de weerstand zo klein mogelijk te houden is een pompje wellicht een optie.

:P kijk dat bedoelde ik dus nou :P
maar is het nou verstandiger om hem voor of achteruit te laten varen???
en een pompje zie ik nu op dit moment niet zo zitten (zou niet weten hoe ik zo'n ding makkelijk kan maken en inbouwen)
Ik heb vroeger wel eens gezeild met een zeilbootje (draak, billing-boats) maar dat was zonder shootlier.
en voor degene wie nog geen idee hebben: over deze boot gaat het:

normal_Afb009.jpg

normal_Afb001.jpg

en over het extra gewicht maak ik mij niet zo'n zorgen, er gaat een 1,5 volt motortje in

Dat was onze eerste RC ervaring op scheepvaart gebied in de familie!
Is nu toch al zo'n 30 a 35 jaar geleden denk ik.
M'n vader had deze (origineel vaanbesturing) omgebouwd naar rc.

Terug on topic! (en bedankt voor het oproepen van deze herinnering 8) )

Roel,
dat van de micro switches had ik me ook al bedacht, natuurlijk vlak nadat ik op de verzend knop had gedrukt. :oops:
Maar, ik heb het maar even zo gelaten, want de beste oplossingen komen vaak van reacties die je uitlokt op "domme" uitlatingen :wink:

Ik zou toch kiezen voor achteruit, dan kun je in geval van problemen (het hiervoor door mij aangehaalde riet) nog wat redden. In geval van windstilte kun je op de achteruit ook thuis komen.
(En in het riet varen doe je meestal vooruit :wink: )

Wim

daar zat ik ook al aan te denken.

het valt me net op: de servo-uitslag is wel erg gering om de zeilen te verzetten :?
is daar nog een trukje voor??

@Win hen het ni een paar maal gezien dat een zeilboot het riet inliep met een briesje deze kwam met dat motortje in de achteruit ook niet los.
Vaar jij maar eens met een electro model volle kracht het riet in en probeer er dan maar weer uit te komen.
Zeker dat je rotzooi in je schroef krijgt vooral met een kort bootje die vaart verder het riet in.

De weerstand van een normale schroef 30 mm is op een klein bootje bijvoorbeeld MM vele malen merkbaar groter dan op een 1 meter zeilboot.

Je kan beter een werphengeltje kopen om je boot te redden.

Pompje en Klapschroef werken niet in achteruit.

Ik zelf zeil ook voor de fun zorg er wel voor niet in een rietkraag vast te komen.
Het enigste wat ik hiet bij de plas heb gehad door een rondje plas te varen was met de kiel vast te komen op het strand en wel 10 meter van de kant daar is je antenne dan ook weer te kort voor.

Gelukkig liet er een op blote voeten die de boot even gedraaid heeft maar het is wel een plaats waat ik niet meer kom met de boot.

Wat wel kan: schootlier aangetrokken + trim = motor aan.

Dat zou ik dan persoonlijk vervangen door schootlier volledig los + trim = motor aan aangezien je dan ook dwars op de wind kunt varen met losse zeilen zonder meteen opzij gezet te worden.

:( had ik maar, had ik maar.....:(

4 jaar na de eerste bouwpogingen, eindelijk de volans afgemaakt.
Begin deze week de eerste poging, ging redelijk, alleen bij wat meer wind(vlagen) ging hij meteen op 1 oor...

Omdat ik toch ziek thuis zit door een ongevalletje (gebroken sleutelbeen en wat ribben), de volans maar een beetje aangepast met een ander ballastlood onder de bestaande kiel en het originele lood verwijdert.
Dat zeilt een stuk beter:
948248580_5_jliZ.jpeg

maar helaas....de boot kwam vast te zitten aan de overkant van de sloot......
ik heb geprobeert met een werphengel en wat lood om de zeilboot te pakken te krijgen (gaat ook lekker met 1 werkende arm en dan ook nog de verkeerde..), maar helaas.
De boot zit daar nu nog steeds.......weg boot, weg ontvanger en servo's

had ik dan toch maar een motortje erin gezet, dan had ik simpel terug kunnen varen (6-kanaals ontvanger)

Ik baal:mad:

... Klapschroef werken niet in achteruit....

Is dat specifiek voor modelbouw klapschroeven? Want de meeste "echte" klapschroeven werken heel best achteruit.

--edit--
oeps, reaktie op een wel heel oude post.
Jammer van je boot Pinty, sterkte met je botten.

Laatst bewerkt:
Back