Dolfijn

Onlangs heb ik Hein zijn Dolfijn uit zijn hobbykamer verkoop overgenomen.
Ik zit echter met een vraagje over de lagering van de schroefas.
Als je namelijk kijkt naar onderstaande twee tekeningen dan zie je alleen aan de schr
oef zijde een glijlager zitten maar niet aan de andere kant. Is dit bewust gedaan zodat de as zich altijd centreert op de mechanical seal ?
Ik zou namelijk zelf denken dat door de flexibele motor koppeling de as dan kan gaan trillen ?

Wie heeft hier een verklaring voor ?

Gr. Albert


image.jpg
 
albert waarom zou je aan die boot iets veranderen ???
die dichting is perfect en geeft geen problemen met de voorgestelde motor
dus handjes afhouden zou ik zeggen en laten zoals het is

gr raf
 
Nee ik wil ook zeker niks gaan veranderen. Het viel me alleen op dat er niet aan beide kanten in de schroefas een lager zat vandaar mijn vraag of iemand dat kon verklaren.
 
hein kan da natuurlijk zelf het beste weten maar als die doorvoer van norbert is dan is er van het idee uitgegaan dat in de motor reeds 2 lagers zitten dus waarom nog een extra meer
de koppeling is redelijk star want die kan niet veel opvangen als het die dikke is
beetje vaseline in de as en jaren plezier der van
uier creme kan ook want dat doe ik bij de dunne assen dan geeft vaseline te veel wrijving

gr raf
 
Hallo Albert,

De schroefas heeft alleen een lager aan de achterkant, nylon watergesmeerd. (vooral NIET) met hoge toeren droog laten draaien !) Aan de motorzijde zit geen lager, daar zit de as namelijk al in de koppeling gecentreerd vast. Een lager daar zou alleen weerstand opleveren. Alleen als de koppeling 100% correct uitgelijnd is (lukt nooit met een motorsteun die je zelf in elkaar lijmt, en een rubber koppeling) zou dit kunnen lukken. In veel speedboten is het ook gebruikelijk dit zo op te lossen zonder lager voorin de schroefaskoker.

Zelf heb ik de rubber koppeling door een vast aluminium exemplaar vervangen. Dan loopt de hele aandrijflijn met merkbaar minder trilling. En de afdichting gaat veel langer mee omdat zo'n rubber geval nooit exact gecentreerd zit of exact rond loopt. Die afdichting verving ik voorheen elk jaar, nu draait mijn dolfijn al drie seizoenen zonder lekkage. Door de hoge toerentallen is die afdichting een zwakke plek van dit beestje ;)

Jou gedachtegang is dus correct, het gaat ook trillen, vandaar geen lager voor.

Tip: als je die 'motordriepoot' nog in elkaar moet zetten, versterk de verbindingen even met wat glasvezeldoek. In de praktijk gebeurt het vaak dat de dolfijn zijn neus stoot tegen de wand van een bassin, de bodem, of andere obstakels die je net niet kunt ontwijken. In dat geval moet die motorsteun de klap opvangen. De motor deelt door zijn gewicht elke keer een aardige tik uit aan de constructie. Heeft mij al een steun gekost, de huidige is versterkt en blijft nu heel.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal Lex, bedankt voor de informatie.
Ik rust hem ook maar direct uit met een Brushless motoren.
Moest hier alleen wel een verloop flens voor draaien omdat de steek van de gaten dan niet meer overeen komt. Maar nu past de motor er weer prima op.

De romp die ik er bij heb is trouwens wel van PU hars en niet van polyester zoals bij de nieuwe versie, dus de motorsteun zal ik dan ook wel extra met PU hars verstevigen.
Zal volgende keer een paar foto's er op zetten.

Gr. Albert
 
De neus van de dolfijn kan je beter volgieten met epoxy, want je vaart zeker wel eens ergens tegenaan en dan scheurt hij open met alle gevolgen hiervan onderwater.
Hans
 
Van de zomer lekker verder gebouwd en zie hier het eerste resultaat.
Heb hem voorlopig maar fluor groen gemaakt dan zie ik hem tenminste goed door het water gaan bij het proef varen. :)

Aangezien deze romp helemaal van PU giethars is gemaakt kon ik de bajonetsluiting en alle rompdoorvoeringen perfect ingieten en afwerken. Daarintegen was het monteren van de achtervinnen en het roertje wel een lastig klusje om helemaal strak en soepel werkend tekrijgen in het puntje van de staart.

Misschien dat iemand nog wel een antwoord kan geven op welke plek de accu nu precies moet komen. Want zover ik begrijp moeten aan de onderkant van het tecrek de twee lagerregelaars komen en is daar dan verder geen ruimte meer voor een accu.
Maar ik begreep dat er toch wel nicad accu's in passen en hoeft er niet speciaal een lippo accu in.

Heb er verder maar wel direct een brushless motor in gezet die een stukje compacter is en wat meer snelheid aan het beestje geeft.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
DelfinEinbauten.jpg

dacht dat het plan toch duidelijk beschrijft dat onderin de accu moet komen
zet je die boven aan dan word de boot helemaal onstabiel ik denk dat de stabilisators boven op die plexy plaat moeten komen te zitten
ze zitten achter elkaar en staan schuin maar meer herinner ik er me ook niet van
gr raf
 
Raf heeft gelijk, accu onder het techrek, LR2's er boven. Een standaard auto NiMH / NiCD pack past er dan precies in. De LR2's diagonaal plaatsen zodat ze ook de dwars-as pakken voor de rol-stabilisatie. Hoe exact staat in de bouwbeschrijving beschreven. Mocht je die niet hebben kun je hem bij Norbert downloaden.
 
Bedankt voor de informatie heren, in de Pdf handleiding van Norbert is inderdaad alles duidelijk te zien. Ik had zelf een oudere zwart/wit versie die niet zo duidelijk was. Ik kan weer aan de slag om hem vaar klaar te maken voor de eerste test in bad.
 
bad ??????? da komt nie goe mijn gedacht .als je daar met dien dolfijn gas geeft licht die uit het bad te spartelen op de grond
die dingen zijn water vlug hoor zelfs bij een beetje gas
 
Die van mij is ook deze week gereed gekomen.
Was best veel werk om die twee LR3 gelijk te krijgen.
Het is ook niet zo duidelijk uit de bouwtekening te halen hoe diep hij moet liggen.
Heb ook meteen een BL in gelegd met een Lipo.

Waar heb jij de vinnen mee gespoten?
Volgens mij gaat dat loslaten op den duur.

full


Hans
 
Haha, nee Raf, stop hem allen in de badkuip om toekijken of de gewichts verdeling klopt en hij water dicht is. Ga er zeker niet mee varen in die kuip. Daar vliegt hij zo uit inderdaad.

Hans, Ik heb nog een oude versie met pu hars rompje en pu hars vinnen. Dus die zijn goed te spuiten. Maar de nieuwe versie met polyester rompje en pu rubber vinnen kan je inderdaad niet spuiten. Daar zal geen lak goed op houden door de blijvende elastisietijd van het rubber. Mooi gespoten trouwens zelf met een airbrush gedaan ?
 
Hoi Hans, Hoe heb je nu uit eindelijk de die twee LR3's gelijk gekregen. Heb je nog een paar tips voor het samen afregelen daar van.

Gr. Albert
 
Nou, hier komt ie dan....

De bovenplaat waar de LR3 op komen moet waterpas liggen, de LR3's komen in een hoek van 30 graden te liggen zoals op de bouwtekening wordt weergegeven.
De versterking op nul draaien van de LR3, dan moeten de twee vinnen achter in de neutraal stand staan ( servo's in de middenstand en dan eventueel mechanisch bijstellen van de stuurstangen)
Nu draai je de versterking omhoog tot +/- de gewenste uitslag als je hem schuin houd. Als je hem weer horizontaal plaats, dan zal je zien dat het nulpunt verloopt. Nu heb ik elke LR3 weer aan één zijde opgehoogd totdat het nulpunt weer neutraal ligt. MAAR hou goed in de gaten dat de bovenplaat altijd waterpas blijft liggen, dit ging het beste met een ronde waterpasje dat ik ooit bij Lex gekocht had.
Dit zal je misschien een paar keer moet herhalen. Het aller belangrijkste is dat de versterking van beide LR3 gelijk zijn als je hem schuin houd. Let op dat je hem niet iets verdraaid als je hem schuin houd, want dan slaan de LR3 anders uit.
Er zijn LageRegler waarvan je het nulpunt met een potmetertje kan instellen, maar die heb ik nog nooit in de praktijk gezien.

Als je nog vragen heb hoor ik het wel.
Suc6

Hans
 
Goede uitleg van Hans! Als je de versterking zo instelt dat de vinnen evenveel uitslag geven als dat de romp helling maakt zit je als basis goed. Dan bedoel ik dat als je de dolfijn 10 graden naar beneden laat wijzen dat dan de vinnen ook 10 graden ten opzichte van de romp tegensturen. O heb ik het staan en dat vaart goed. Bij het varen kun je dan nog wat finetunen. Bij te weinig versterking reageert de dolfijn te traag, is het teveel gaat hij 'dolfijnzwemmen' ... : op en neer oscilleren op snelheid.
 
Van het weekend voor het eerst met mijn Dolfijn gevaren in een basin.
Er kwam na de eerste test wel een klein beetje water de Dolfijn binnen dus ik moet alle afdichtingen nog een keer goed controleren. Bij de eerste vaart lag de Dolfijn ook wat gevlakt in het water en kwam daardoor de staart snel boven water. Na wat extra lood achterin lag hij iets meer achterover en voer hij alweer beter.
Wat met wel opviel wat dat de Dolfijn de nijging had om op zijn zij te willen draaien als hij sneller ging varen. Komt dit door een tekort aan tegenstuur van de staart flippers of komt het door de kracht van de brushlessmotor tov de slanke vorm van de Dolfijn,..
 
Back
Top