Dolphyn 1750 van Corel schaal 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door eagter, 30 mei 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ben weer wat opgeschoten de laatste dagen. Het "onderdek" is van beplanking voorzien. Ik heb dit gedaan met abachi latjes die ik nog had liggen. Ik moet zeggen dat het niet echt naar m'n zin ligt. De kleur is wat apart, maar daar is overheen te komen. Het zit tenslotte grotendeels uit het zicht. Het schuren vervuilde het een beetje, maar accentueerde ook oneffenheden in de latjes. Daarnaast trok de inkt op sommige plekken te ver in de latjes wat de breewnaden niet echt fraai maakt. Intussen ben ik hier een mogelijke oplossing voor tegengekomen. Door te schrapen met een scherp mesje in plaats van te schuren. Helaas had ik er toen al een laag vernis overheen zitten en dan heeft schrapen geen zin meer.

    [​IMG]

    Buitenste stroken zijn wat bredere latjes die ik in Goes heb gehaald. Ik heb nog niet het gereedschap om ze strak smaller te maken en aangezien ze diep onder het bovendek liggen moet je al moeilijk doen om ze te zien. Zeker als straks de roosters er op liggen.

    [​IMG]

    Daarna kon het hoofddek gelijmd worden. Met gebruik van de bekende hulpmiddelen om alles op z'n plaats te houden.

    [​IMG]

    Zoals eerder vermeld was het blokje waar de spiegel op komt te kort. Die heb ik doormidden gezaagd en er wat multiplex tussen gelijmd.

    [​IMG]

    Nu ligt het laatste dek te drogen. Morgen nog twee klosjes toevoegen en dan kan ik gaan beginnen met de spanten in vorm te vijlen en nog wat extra vulstukjes bij de boeg toevoegen. Bij mijn vorige model kwam ik er achter dat dat geen overbodige luxe is.

    [​IMG]

    Tussendoor nog een beetje geprutst met wat resthout. Het moet nog een beetje bijgeschuurd worden en van een likje verf voorzien, maar de eerste lading is binnen.

    [​IMG]

    Nog even een houtsoort vraagje. De overige dekken worden uitgevoerd met tanganika hout. Iemand een idee wat voor hout dat is? Ik vind het prettiger om mee te werken dan de abachi. Volgens mij zat die ook bij de Leida en daar ligt het er strak en egaal in.
    Verder moet ik nog gaan puzzelen op de kleurstelling. Hier wordt in de handleiding met geen woord over gesproken. Er zitten wel een paar groene en rode latjes bij, maar die vind ik niet zo mooi. Misschien dat schuren en een laagje vernis de kleur naar voren haalt, maar als ik bijvoorbeeld naar de Batavia kijk, dan neig ik toch naar zelf schilderen. Verder foto's en andere modellen bekijken misschien op tekening al een beetje inkleuren om tot een bevredigend geheel te komen. Wat dat betreft zijn de modellen die ik tot nu toe heb gekozen wat lastig. Ik heb er geen historische gegevens van terug kunnen vinden. Corel zal ze toch ergens vandaan gehaald moeten hebben. Aan de andere kant geeft het wat vrijheid om naar eigen inzicht te werken.

    Erik
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Vandaag voornamelijk bezig geweest met het in vorm brengen van de spanten. Eerst eens even de positie van de geschutspoorten gecontroleerd. Dat zou eenvoudig moeten zijn dankzij de inkepinkjes in de spanten. Deze zorgen voor een sparing van 10 mm. Eerste planken worden eronder en erboven gemonteerd. Aangezien de latjes 5 mm breed zijn heb ik ze tussen de twee inkepinkjes geklemd waardoor de sparing van de geschutspoorten in hoogte wordt gemarkeerd. Een paar dekplankjes op het de gelegd en een kanon erop. Wat blijkt.... Ze zitten te laag.

    [​IMG]

    Rechts bij de klem is een inkeping zichtbaar. De loop steekt echter boven de rand uit.

    [​IMG]

    Ik heb het kanon in hoogste stand en horizontale stand gemeten en aan de hand daarvan de positie opnieuw bepaald. Deze klopt met de deeldoorsnede. De loop steekt in horizontale stand nu ongeveer door het hart van de geschutspoort.
    Vervolgens de boeg en het spiegelblok in vorm gemaakt. Het spiegelblok viel redelijk mee. Ik heb wat moeten modderen om het kwartronde holle deel netjes aan te laten sluiten, maar dat is uiteindelijk aardig gelukt met een extra latje.

    [​IMG]

    De boeg was wat lastiger. Die is deels hol en deels bol en er is geen tekening waar ik uit op kan maken hoe het moet lopen. Ik heb nu een redelijke aanzet, maar misschien dat ik tijdens het beplanken het nog wat aan moet passen.

    [​IMG]

    Eindelijk was het dan zo ver. De eerste plankjes in de week. Ik moet nog een buis maken die lang genoeg is om ze geheel onder te dompelen. Bij de Leida gebruikte ik een cola fles, maar daar zijn de plankjes nu te lang voor.

    [​IMG]

    Nog even een nachtje drogen en dan kan ik weer verder.

    Erik
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    ik zou tussen het eerste en tweede spant aan de onderkant ook wat balsa lijmen en in vorm schuren.

    daar is een dikke cm waar je maar heel weinig hout hebt om de geplooide planken tegen aan te plakken.
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bedankt. Daar heb ik niet bij stilgestaan en het is toch al een lastig punt om goed te krijgen.
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Vandaag eerst maar eens werk gemaakt van de tip van newbie

    [​IMG]

    Daarna een kleine wijziging in werkvolgorde. Het leek me handiger eerst wat plankwerk rondom het dek te doen voordat ik de spanten ga bekleden. Ik heb nog een vraagje over het beplanken van het dek. Wordt er altijd met een koningsplank of in ieder geval een plank die met het hart in het hart van het dek ligt? Bij de twee modellen die ik van Corel heb wordt steeds met een breeuwnaad in het hart begonnen. Ik denk dat ik de beplanking toch even opnieuw uit ga tekenen. Op de bouwtekening zijn de plank lengten vrij willekeurig.

    [​IMG]

    Daarnaast een stukje dry fit gedaan van het rooster. Als ik die vergelijk met de 7 provincien dan verschilt het nogal wat. Op 1:50 kom ik dan op 2mm brede latten met 2mm sparing ertussen. Hier is het eerder 1mm om 3mm. De Dolphyn is wel bijna een eeuw later gemaakt. Misschien maakt dat nog uit. Zal ik nog even in duiken. Ik denk dat het een kwestie van smaak gaat worden. Ik nijg nu naar de 2mm variant. Die maar eens even testen.
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Zet eerst de berghouten uit, deze moet je niet verjongen.

    dan de zandstrook en dan kan je beginnente berekenen hoeveel planken je nodig hebt en hoeveel je waar moet verjongen.

    Blij dat je mijn tip hebt opgevolgd, nu heb je ook een beter zicht hoe de planken daar lopen.

    Zo van buiten, dacht dat dit schipje te klein was voor een koningsplank.
    maar durf het niet 100% zeggen.
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat is wat ik in gedachten heb. Ik wilde eerst het dek een deel beplanken zonder last te hebben van de berghouten. Wel wat vrij blijven van de spanten omdat die nog verwijderd moeten worden als de berghouten op hun plek zitten.

    Koningsplank was een groot woord. Dek is van 1 plank breedte en hoogte. Het ging me meer om de start positie. Beginnen met een plank in de hartlijn van het dek of met een breeuwnaad.

    Wat betreft het rooster. Ik heb even een proefje gemaakt.

    [​IMG]

    Links Corel meegeleverde onderdelen, rechts gebaseerd op de 7 provincien. Ik ga er geloof ik maar eens een nachtje over slapen.

    Erik
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Erik,

    Het rooster van Corel is wat magertjes inderdaad. De roosters in het boek "Prins Willem" van H. Ketting lijken meer op het rechter rooster.
    Ter vergelijking hier een rooster van het galjoen van de Batavia in Lelystad.
    [​IMG]
    (eigenlijk mag je het niet met een rooster in het dek vergelijken maar daar heb ik geen foto's van)

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Volgens zu Mondfeld is de gatmaat tussen 5x5 en 7x7 cm, en is de houtdikte tussen de gaten gelijk aan de gatmaat. In dat opzicht lijkt de rechter ook beter te kloppen.

    Groet,

    Ad
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Het enige wat ik kon vinden aan afbeeldingen van een dekrooster is onderstaande foto.
    Let op de voeten rechts boven op de foto

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Bij de rechter tekening is uitgegaan van een lat dikte van 4 duim (ca 10 cm) en even brede sparing. Onderlatten 3 duim hoog en bovenlatten 1 duim. Zal ook met de overspanning te maken hebben. Die is bij de dolphyn niet echt groot. Ik ga nog een tussenvariant testen. Bedankt voor de informatie en foto's. Ik had de batavia ook bekeken, maar daar waren ze afgedekt.
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bij de Victory (natuurlijk niet Nederlands) is de gatmaat 3 inch (76,3 mm), iets groter dus dan zu Mondfeld aangeeft.

    Van welk schip is deze foto Germt? Daar lijkt de gatmaat wel iets van 15 cm of nog groter, en dan wordt het moeilijk lopen daarop (iets waar zu Mondfeld ook op wijst).

    Als ik kijk wat Kamer in "Het VOC Retourschip" zegt zouden dit tralieluiken kunnen zijn, en geen roosters:

    De dikte van de bovenste latten is weliswaar minder dan van die daaronder, maar ze liggen er wel op, wat de beloopbaarheid veel minder maakt.

    Groet,

    Ad
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ik weet het niet zeker Ad, maar ik dacht van de Batavia.
    En omdat ze verzonken liggen zouden het inderdaad wel eens tralie luiken kunnen zijn.

    Germt
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, net mijn foto's van de Batavia nog doorgenomen, maar toen ik er was waren alle roosters met zeilen afgedekt:confused:.

    Groet,

    Ad
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Klopt bij slecht weer werden de bovenste roosters op de koopvaarders afgesloten met dichte houten luiken waarover zeildoek was bevestigd om inregenen en daarmee nat worden van de lading te voorkomen.
    [​IMG]
    Foto: Fokkenmast Batavia

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Da's ook nog een alternatief. Ik kan er een zeiltje over spannen. Ik ga toch maar voor een rooster. Ik zit te denken een beetje tussen de twee eerder getekende roosters in te gaan zitten. De rechter komt nu een beetje massief over. Misschien valt het mee als ik een proefstukje maak.
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Ik heb nog even gekeken in het boek "De Zeven Provinciƫn" daar hebben ze het over 9 x 9 cm.
    Ik zou ergens rond de eerder genoemde 7 cm gaan zitten, dat komt dan op 1,4 / 1,5 mm op jouw schaal, als dat te doen is tenminste:)
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als je het geschut op "scherp" opstelt, dan horen de zeilen er niet op, de roosters zijn er immers voor om te ventileren waardoor kruitdampen kunnen wegtrekken.
    Wat Germt zegt, 1,5 mm zou mooi uitkomen op jouw schaal.

    Groet,

    Ad
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat is bij de Dolphyn ook vreemd. Het geschut staat op het dek en dus open en bloot in weer en wind. Maar goed. Ik zat me wel af te vragen waarvoor de roosters dienen als ze afgedekt werden. Ik dacht dat het misschien om de warmte wat weg te ventileren en frisse lucht binnen te krijgen.
     
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]
    Net een aangepaste versie gemaakt. Ik wijk een beetje af van wat de boeken zeggen. De latjes zijn nu 1,5mm en de mazen 2mm. Het oogt iets minder massief. Misschien nog een beetje bijschaven in de hoogte. En ik moet even kijken hoe het uitkomt met het kleinste rooster. Die wijkt qua buitenmaat het meest af van tekening. De rest is een halve mm. Dat valt niet op denk ik. En ik bedacht me net dat ik ze verkeerd om had getekend. Volgens tekening liggen de dikke latten op de korte overspanning, wat me logisch lijkt. Maar toen ik nog eens op de foto van Germt keek zag ik dat daar de onderlatten de lange zijde overspannen. Op de foto van Andy lijken ze de korte zijde te overspannen. Dat ga ik maar aanhouden denk ik. Maar goed. Dit allemaal theorie. Nu nog de realisatie. Dat zal nog wel wat hoofdbrekers en krachttermen opleveren. Eerst maar eens met de dekken zelf aan de slag.
     

Deel Deze Pagina