Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 5 jan 2024.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Alhoewel dit geen verslag word zoals U van mij gewent bent, omdat ik daarmee gestopt ben om de druk wat van de ketel te halen i.v.m. mijn gezondheid en dan voornamelijk de rug klachten die ik ervaar als ik te lang door ga. Ik heb het model al enige jaren in huis en ben er dan een aantal maanden geleden in alle rust aan begonnen. Ik maak ook in vergelijk met mijn eerdere verslagen maar een beperkt aantal foto's, dus niet alle details komen in beeld maar een overzicht van de voornaamste punten tijdens de bouw.
    En omdat ik het model bouw, dacht ik dat ik het net zo goed kan delen, vandaar de beslissing om dit te plaatsen.

    De Dolphyn (Dolphin) is een Hollandse pistool ketch uit 1750 en maakte als kaper de zeeën onveilig in de 18e eeuw. Ze was bewapend met 10 kanonnen en 6 draaibassen (swivelguns). De Ketch ontwikkelde zich rond het midden van de 17e eeuw en had vele varianten in haar ontwerp. Ze had aanvankelijk een relatief korte boegspriet met tenminste één driehoekig voorzeil (stagzeil). Twee masten, een hoofd- en een bezaan mast. De romp was vrij stom met een eenvoudig gebogen voorsteven.
    De toevoeging van de bezaan mast aan wat een een-mast schip zou zijn geweest, maakte haar zeewaardiger en beter beheersbaar bij harde wind en zwaar weer.
    Het oorspronkelijke Ketch-ontwerp ontwikkelde geleidelijk drie varianten; de Handels Ketch, de Pistool Ketch en de Bom Ketch.
    4472708.jpg
     
    P Voogt, Hans Groenenberg, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het begin van de bouw gaat zoals altijd; spanten bijwerken daar waar nodig en in de valse kiel lijmen, valse dekken op de spanten lijmen, hier en daar wat balsa en de hele boel in model schuren zodat de beplanking soepel en probleemloos tegen de spanten kan worden gelijmd.
    IMG_1105kopie.jpg

    De holle wulf zijn twee voorgevormde stukken beuk, die wel passend zijn geschuurd,
    IMG_1106kopie.jpg

    IMG_1107.JPG

    IMG_1108.JPG

    In het begin zal het lijken of alles super snel is gedaan, maar zoals in het bovenstaand bericht is te lezen, ben ik al heel wat maandjes bezig (al van voor de Beagle gereed was). U bent natuurlijk altijd vrij om commentaar, of kritiek te uiten en eventuele vragen zal ik indien mogelijk beantwoorden omdat het een beknopt verslag is en dus zeker niet alles word getoond.
    De bouw gaat ook niet geheel zoals Corel het bedoeld heeft omdat ik hier en daar wat aanpassingen doe en ander materiaal gebruik.
     
    Avado, Baker, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ha, leuk dat er toch een verslag van komt Piet en uiteraard ga ik ook deze weer volgen :worship::worship:
    Toppie……
    Veel succes :thumbsup:
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  4. leo55

    leo55

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    163
    Locatie:
    apeldoorn
    ik zal het zeker volgen je bend altijd goed bezig geweest ik hoop dat ondanks je gezondheid toch nog fijn kan bouwen succes
    en doe het rustig aan er is geen haast bij :beer::banana:
     
    Jaques, Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb al vrij vroeg tijdens de bouw de standaard ontworpen en gebouwd. De sapelli plaat van 450 x 60 x 7 mm waar ik de standaard van heb gemaakt zat overigens in de doos, ik heb het wel anders gedaan als de beschrijving laat zien. Het naamplaatje is van mdf en de belettering van eenvoudige plakletters die ik evenals het plaatje heb geschilderd. de steuntjes voor de kiel komen ook uit de kit,
    IMG_1130.JPG

    IMG_1131.JPG

    Zoals ik de standaard op bovenstaande foto's eigenlijk had bedoeld, gaf echter onvoldoende stabiliteit aan het model, hetgeen dus om wat aanpassingen vroeg,
    IMG_1139.JPG
    Een notenhouten balk tussen de steuntje die een aanzienlijk groter deel van de kiel kwijt kan is gedeeltelijk de oplossing en een lange schroef die in de kiel gedraaid kan worden maakt het af.
    IMG_1140kopie.jpg

    Een gaatje in de kiel voor de schroef'
    IMG_1143.JPG

    en het model staat zeevast in de standaard :)
    IMG_1138.JPG
     
    Ptèr, Avado, Baker en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit gaat weer interessant worden Piet!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    Bouw ze piet
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op de laatste foto in de vorige update kon U al zien dat de 1e huidgangen al op het model zitten, dit zijn linden latten van 1,5 mm dik en 5 mm breed. De poorten heb ik gelijk in de beplanking verwerkt, zodat ik die later niet meer hoefde uit te snijden. Dit was mogelijk omdat de poorten precies onder de 1e huidgang zitten en ook precies 2 huidgangen hoog zijn, dan is het nog maar een kwestie om alles goed uit te meten.

    Ik heb het zelfde gedaan met de opening voor de boegspriet, wel iets ingewikkelder, maar het principe is gelijk;
    IMG_1113.JPG

    IMG_1110.JPG

    aan de binnenkant twee noten houten stutten, die als doel hebben om de bovenste huidgang aldaar vast te lijmen en tevens word het gat daardoor steviger, met een nagel in het dek verankerd,
    IMG_1111.JPG

    Nadat ik de bovenste spantdelen had verwijderd, heb ik de hele verschansing aan de binnenkant beplankt met latten van 1 x 4 mm (noten), dit om meer stevigheid te creëren voor de verdere bouw omdat de linden latten met poorten natuurlijk niet erg stabiel aan voelde.
    Na het beplanken van de binnenkant verschansing heb ik de waterloop gang (tenminste dat moet het voorstellen) op het valse dek en tegen de verschansing gelijmd voor nog meer stevigheid en om breuk te voorkomen. de noten lat die hiervoor is gebruikt is 1,5 x 3 mm en geeft het resultaat wat ik voor ogen had,
    IMG_1117.JPG
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De latten om het dek te bekleden waren een grote miserie, stug ongelijke breedtes en kleur, kortom eigenlijk afval :rolleyes:. Daar ik geen andere optie had op dat moment heb ik de latten allemaal geschuurd en bijgewerkt en ze evengoed op het dek verwerkt. De kleur heb ik later helemaal goed gekregen met blank eiken beits. Maar wel onbegrijpelijk dat een fabrikant als Corel zoiets in zijn dozen stopt....??
    In een later stadium van de bouw heb ik de breeuwnaden met een 0,3 mm potlood aangebracht. Voor sommige handelingen zijn geen foto's gemaakt, omdat ik dus aanvankelijk niet het plan had om dit beknopte verslag te maken.

    De openingen voor de roosters heb ik bedekt met dik papier en zwart geschilderd. De voorste krijgt een rooster en een trap en voor het trapgat heb ik een klein dekje gemaakt waar de trap op komt te staan. (de onderkant van dat dekje is te zien op de 1e foto in post 2 en het dekje zelf is wat beter te zien op de 4e foto) Tevens zijn de beide mastgaten in het dek gevijld.
    IMG_1145.JPG
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zoals vermeld is de huidbeplanking gedaan met linden latten, waarbij alle gangen van voor- naar achtersteven lopen, bij de boeg zijn de nodige latten verjongt en bij het achterschip zijn 3 instekers verwerkt. Hier heb ik maar enkele foto's van gemaakt;
    IMG_1146.JPG

    De 6e huidgang is de 1e die ik heb verjongt bij de boeg,
    IMG_1147.JPG

    Op de foto hier onder zit de 1e beplanking er op en is geschuurd,
    IMG_1163kopie.jpg
     
    Dave Bekers, Avado, JanZMC en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er weer precies zo uit als we van je mogen verwachten Piet, mooi hoor :worship::worship:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 2e huidlaag word beplankt met 3 verschillende latten (respectievelijk 4 als je het berghout mee rekent). Van bovenaf gezien 2 hele huidgangen die groen gekleurd zijn (zitten zo in de kit) + de verhoging bij het achterschip. Dan 4 sapelli huidgangen, beide soorten zijn 0,6 x 4 mm. Vervolgens 2 noten latten van 2 x 5 mm als het berghout en de rest word beplankt met noten latten van 0,6 x 6 mm, ook hiervan zijn maar een paar foto's genomen;
    IMG_1169.JPG

    en ook hier lopen alle gangen van steven tot steven,
    IMG_1203.JPG

    IMG_1214_bewerkt-1.jpg

    Op de laatste foto is de onderkant vanaf het berghout op kleur gebracht en zijn de kiel en stevens bekleed met noten fineer,
    IMG_1228.JPG
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op de volgende plaatjes zijn verschillende onderdelen te zien waar ik geen detail opnames van heb gemaakt;

    De raampjes van de kapiteins cabine, zijgalerijen kun je dit denk ik niet noemen omdat er geen sprake is van een galerij. Het zijn messing ornamentjes waar achter ik een houten profieltje heb gelijmd omdat de vorm niet goed was en in model van de romp geschuurd. Het raam zelf is van plastic folie wat mat is geschuurd en het midden kozijntje van 1 x 2 mm noten.

    Twee messing leeuwen kopjes waarvan de mond met een 1,5 mm boortje is open gemaakt en ze dienen voor het doorvoeren van de schoten van de onder razeilen later.

    Het boegbeeld in de vorm van een halve leeuw, ook als messing ornament in de kit en in model gevijld. (alle messing ornamenten zijn oud goud geschilderd)

    De kraanbalk(en) waar ik wel een detail foto van heb.

    En tenslotte de beide bovenste berghouten, gemaakt van 2 x 2mm notenhout.
    IMG_1286.JPG

    Naamloos-1.jpg

    IMG_1289.JPG
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De rusten zijn gemaakt van notenhout, waarvan de bezaan- en pardoen rusten 2 x 6mm zijn + de naald en de grootrust is 2 x 8mm + de naald, tevens op de foto's de buitenboord trap(pen) van linden hout en eiken gebeitst;
    IMG_1308_bewerkt-1.jpg

    Omdat de rusten boven het dek zijn aangebracht kon ik geen nagels gebruiken wegens onvoldoende materiaal. Om toch voldoende stevigheid en lijm oppervlak te verkrijgen heb ik een noten lat van 2 x 2mm onder de bezaan- en pardoen rust gelijmd en een noten lat van 2 x 3mm onder de grootrust,
    IMG_1309_bewerkt-1.jpg

    Op de laatste foto is ook goed te zien dat het dek mooi op kleur is gebracht en er geen verschillen meer zijn te zien (behalve de licht inval) + de breeuwnaden,
    IMG_1310_bewerkt-1.jpg
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De volgende plaatjes tonen de kluisgaten voor de anker trossen, de galjoen regelingen en dat het berghout is doorgetrokken op de galjoenscheg, op dit model komen geen slooi- en/of woeling knieën.

    Een echt huzaren stukje buigwerk vond ik de regelingen voor het galjoen, gemaakt van 2 x 2mm notenhout, (de beschrijving maakt de regelingen van 3 x 3mm flexibel beuk, waarschijnlijk makkelijker te buigen, maar te grof naar mijn zin en de foute kleur van het hout),
    IMG_1304_bewerkt-1.jpg

    IMG_1305_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2024
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De boegspriet Is 8 mm dik en slechts een klein beetje afgeschuind naar de nok tot 7 mm en is 250 mm lang. De kluiverboom is 210 mm lang en 5 mm dik naar 3,5 mm aan de nok, zadel, ezelshoofd en klampen voor de woeling heb ik gemaakt van notenhout. Beide rondhouten zijn met licht eiken gebeitst, daarna geschuurd en na behandeld met mat blanke lak. De blokken komen later aan bod.
    De boegspriet is aan het begin afgeschuind en perfect passend gemaakt om op het dek te lijmen, daar er geen naad zichtbaar is, lijkt het alsof de spriet door het dek gaat. Op het punt net achter de verschansing daar waar de spriet nog op de steven rust is een houten pen door de spriet en steven gezet van 2 mm dik om extra stevigheid te verkrijgen, de woeling zet ik pas als de voorstag is gezet, zodat deze krachten elkaar opvangen.

    IMG_1300.JPG

    De romp is nu op de spiegel na aan de buitenkant compleet en dit is ook het punt waar ik nu ben met de bouw, de woeling tussen spriet en kluiverboom is het laatste voorlopig met een totaal plaatje in daglicht,
    IMG_1307_bewerkt-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2024
  17. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Heel mooi gemaakt in een kwaliteit die we van jou mogen verwachten!
    De schroef die je onderin de kielbalk draait om hem goed vast te zetten op het onderstel lijkt mij wat gevaarlijk. Als er iets met het model gebeurt dan ben ik bang dat hij de kielbalk gaat kraken. Ik zou de steunen iets langer maken en in plaats van een schroef een gladde pen er in zetten, vast gezet op het onderstel. Zodoende kun je het model nog eens vast pakken om alles goed te bekijken zonder dat het onderstel er aan blijft hangen. Ik doe dit bij al mijn modellen eigenlijk alleen om het telkens precies op de juiste plaats op het onderstel te kunnen zetten en het voorkomt schuiven in de lengterichting. Die pen zit dan verborgen in één van de twee steunen.
    Heel veel succes het wordt vast weer een heel mooi bootje.
    Constant
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Dit is dus wat ik bedoel. Ik zaag altijd messing steunen die ik in onderdelen aan elkaar soldeer, en daarna vast kan schroeven op een plank.
    Constant
    DSC00483.JPG
     
    robberdebop en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.043
    Locatie:
    Brugge
    Dat ziet er weer super strak gebouwd uit Piet. :wave
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Welkom terug Piet, en ze staat er weer heel; mooi bij.
    Dit gaat weer een prachtig scheepje worden. :rofl::rofl::rofl:
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina