Ik stel nu waarschijnlijk een heel domme vraag:
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met modelvliegen bij een club.
Ik heb een Skystar van Protech met rolroeren.
Ik krijg daar af en toe (als iemand er zin in heeft) les in het vliegen.
Het theoriegedeelte is volledig overgeslagen.
Er is helemaal niet uitgelegd hoe e.e.a. nou precies werkt.
Er is wel verteld welke knuppel wat doet, maar niet hoe je die dan moet bedienen.
Tijdens de schaarse vliegperiodes krijg ik elke keer commentaar dat ik mijn bochten veel te scherp maak.
Ik moet ruime bochten maken, maar dit krijg ik niet voor elkaar.
Nu heb ik gisteren de flight simulator Aerofly op mijn computer gezet en ben hiermee nu aan het oefenen.
Vooral in het maken van ruime bochten.
Ik constateer nu het volgende:
Als ik een ruime bocht naar rechts wil maken, druk ik de knuppel van mijn ailerons een beetje naar rechts; laat de knuppel terugkomen naar het midden; en houd tegelijkertijd het toestel met het hoogteroer op hoogte.
Een ruime bocht naar rechts gaat dan perfect.
Wat ik tot nu toe echter met mijn echte toestel en instructeur heb gedaan is hetzelfde, behalve dat ik de aileronknuppel niet terug liet gaan naar het midden, maar vast hield op de positie van het ingaan van de bocht.
Bij het weer rechtleggen met de aileronknuppel naar links, sloeg het toestel dan ook erg door en moest weer extra terug gecorigeerd worden (schommelen).
Klopt het dat ik de aileronknuppel na het ingaan van de bocht terug naar het midden moet laten gaan om een ruime bocht te kunnen maken en alleen bij het maken van een scherpe bocht deze knuppel wat langer vast moet houden voordat ik hem terug laat gaan naar het midden ??
Als dit zo is, ben ik blij dat ik dit nu weet, maar tegelijkertijd baal ik er ontzettend van dat dit nog nooit iemand aan mij verteld heeft.
Dit zou me tot nu toe een aantal weken minder trainen hebben opgeleverd, en was ik nu al veel verder.
Ik kwam nu niet verder omdat ik steeds de bochten te scherp nam.
Overigens vind en vond ik het zoiezo een zwak punt van de club dat ze verder geen theorie uitleggen, maar met elke nieuwe vlieger meteen de lucht in willen gaan.
Ik heb dit ook al een keer aangegeven, maar dit vonden ze toch echt niet nodig !!
Ik ben blij als iemand dit per omgaande wilt beantwoorden en hoop dat ik nu (door de Flight Simulator en ander knuppelgebruik) wel vooruitgang kan gaan boeken.
Alvast bedankt
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met modelvliegen bij een club.
Ik heb een Skystar van Protech met rolroeren.
Ik krijg daar af en toe (als iemand er zin in heeft) les in het vliegen.
Het theoriegedeelte is volledig overgeslagen.
Er is helemaal niet uitgelegd hoe e.e.a. nou precies werkt.
Er is wel verteld welke knuppel wat doet, maar niet hoe je die dan moet bedienen.
Tijdens de schaarse vliegperiodes krijg ik elke keer commentaar dat ik mijn bochten veel te scherp maak.
Ik moet ruime bochten maken, maar dit krijg ik niet voor elkaar.
Nu heb ik gisteren de flight simulator Aerofly op mijn computer gezet en ben hiermee nu aan het oefenen.
Vooral in het maken van ruime bochten.
Ik constateer nu het volgende:
Als ik een ruime bocht naar rechts wil maken, druk ik de knuppel van mijn ailerons een beetje naar rechts; laat de knuppel terugkomen naar het midden; en houd tegelijkertijd het toestel met het hoogteroer op hoogte.
Een ruime bocht naar rechts gaat dan perfect.
Wat ik tot nu toe echter met mijn echte toestel en instructeur heb gedaan is hetzelfde, behalve dat ik de aileronknuppel niet terug liet gaan naar het midden, maar vast hield op de positie van het ingaan van de bocht.
Bij het weer rechtleggen met de aileronknuppel naar links, sloeg het toestel dan ook erg door en moest weer extra terug gecorigeerd worden (schommelen).
Klopt het dat ik de aileronknuppel na het ingaan van de bocht terug naar het midden moet laten gaan om een ruime bocht te kunnen maken en alleen bij het maken van een scherpe bocht deze knuppel wat langer vast moet houden voordat ik hem terug laat gaan naar het midden ??
Als dit zo is, ben ik blij dat ik dit nu weet, maar tegelijkertijd baal ik er ontzettend van dat dit nog nooit iemand aan mij verteld heeft.
Dit zou me tot nu toe een aantal weken minder trainen hebben opgeleverd, en was ik nu al veel verder.
Ik kwam nu niet verder omdat ik steeds de bochten te scherp nam.
Overigens vind en vond ik het zoiezo een zwak punt van de club dat ze verder geen theorie uitleggen, maar met elke nieuwe vlieger meteen de lucht in willen gaan.
Ik heb dit ook al een keer aangegeven, maar dit vonden ze toch echt niet nodig !!
Ik ben blij als iemand dit per omgaande wilt beantwoorden en hoop dat ik nu (door de Flight Simulator en ander knuppelgebruik) wel vooruitgang kan gaan boeken.
Alvast bedankt