Domme vraag ????

Ik stel nu waarschijnlijk een heel domme vraag:

Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met modelvliegen bij een club.
Ik heb een Skystar van Protech met rolroeren.

Ik krijg daar af en toe (als iemand er zin in heeft) les in het vliegen.
Het theoriegedeelte is volledig overgeslagen.
Er is helemaal niet uitgelegd hoe e.e.a. nou precies werkt.
Er is wel verteld welke knuppel wat doet, maar niet hoe je die dan moet bedienen.

Tijdens de schaarse vliegperiodes krijg ik elke keer commentaar dat ik mijn bochten veel te scherp maak.
Ik moet ruime bochten maken, maar dit krijg ik niet voor elkaar.

Nu heb ik gisteren de flight simulator Aerofly op mijn computer gezet en ben hiermee nu aan het oefenen.
Vooral in het maken van ruime bochten.

Ik constateer nu het volgende:
Als ik een ruime bocht naar rechts wil maken, druk ik de knuppel van mijn ailerons een beetje naar rechts; laat de knuppel terugkomen naar het midden; en houd tegelijkertijd het toestel met het hoogteroer op hoogte.
Een ruime bocht naar rechts gaat dan perfect.

Wat ik tot nu toe echter met mijn echte toestel en instructeur heb gedaan is hetzelfde, behalve dat ik de aileronknuppel niet terug liet gaan naar het midden, maar vast hield op de positie van het ingaan van de bocht.
Bij het weer rechtleggen met de aileronknuppel naar links, sloeg het toestel dan ook erg door en moest weer extra terug gecorigeerd worden (schommelen).

Klopt het dat ik de aileronknuppel na het ingaan van de bocht terug naar het midden moet laten gaan om een ruime bocht te kunnen maken en alleen bij het maken van een scherpe bocht deze knuppel wat langer vast moet houden voordat ik hem terug laat gaan naar het midden ??

Als dit zo is, ben ik blij dat ik dit nu weet, maar tegelijkertijd baal ik er ontzettend van dat dit nog nooit iemand aan mij verteld heeft.
Dit zou me tot nu toe een aantal weken minder trainen hebben opgeleverd, en was ik nu al veel verder.
Ik kwam nu niet verder omdat ik steeds de bochten te scherp nam.
Overigens vind en vond ik het zoiezo een zwak punt van de club dat ze verder geen theorie uitleggen, maar met elke nieuwe vlieger meteen de lucht in willen gaan.
Ik heb dit ook al een keer aangegeven, maar dit vonden ze toch echt niet nodig !!

Ik ben blij als iemand dit per omgaande wilt beantwoorden en hoop dat ik nu (door de Flight Simulator en ander knuppelgebruik) wel vooruitgang kan gaan boeken.

Alvast bedankt

Eerst even duidelijk stellen !!!

DIT IS GEEN DOMME VRAAG.

De schuld ligt niet bij u als je het niet weet, buiten het feit dan dat je indien je op de club bent beter zo veel mogelijk vragen aan je instrukteur stelt.

Antwoord volgt later nog

Dat stukje theorie wordt normaal tussen het vliegen door gedaan of onder het vliegen zodat je het gelijk kan uitproberen.
Het stukje over het vliegen van die bocht, ik weet zelf nu zo niet hoe ik precies stuur. Maar kijk eens regelmatig de instructeur echt op de vingers in plaats van naar het model als hij je model omhoog brengt. Op die manier kun je soms heel goed zien hoe die stuurt en hoeveel die stuurt. Normaal leg je het model met de rolroeren in de bocht en trek je het er rustig met het hoogteroer doorheen. Beide functies worden bijna gelijktijdig gebruikt, dus is het heel moeilijk om zo te zeggen wat wel en wat niet.

Ik sluit me bij mijn voorganger aan, domme vragen bestaan niet.

Je hebt zelf al aangetoond wat je fout deed.

Dat is het verschil met sturen als je met ailerons leer vliegen dan wanneer je het eerst met richting leert.
het toestel volgt blijvend de stand van de stick.
dit wil zeggen dat als je blijft sturen met je aileron je uiteindelijk een rol zou maken.

Je stuurt eerst een beetje met de aileron om het vliegtuig in positie te brengen en je geeft tegelijkertijd een beetje hoogte bij.maar laat de aileronstick terug naar het midden gaan terwijl je de hoogte blijft behouden.
Je hebt het reeds gemerkt met de simulator... zeg je zelf.

Bij het uitkomen van de bocht geef je eenzelfde uitslag naar de andere kant zodat de kist terug recht komt, terwijl je een beetje down stuurt.

Hoeveel je moet sturen, ligt aan het soort bocht, de snelheid enz.
Je zal dit in de praktijk moeten oefenen om er een gevoel voor te krijgen.

Een goede instrukteur ziet meteen wat je fout doet en zal je hier ook moeten bij helpen. Jammer dat ze het op die club niet hebben gedaan.

Veel succes met het vliegen.

Zie hier dat clubs niet perfect zijn. Op een vliegschool was dit je wel verteld.

Hoe dan ook, verplaats je eens in het toestel.. kijk wat er gebeurd. Als jij je stick naar links of naar rechts beweegt, gaan de ailerons omhoog of omlaag. Op dat moment veranderd de luchtstroming over de vleugels en gaan er krachten werken.

Steek maar eens je hand vlak uit het raam als je autorijd.. dan gebeurd er niets. Als je nu je hand schuin op de wind houdt, gaat hij omhoog of omlaag. Zo lang je je hand schuin houdt, zal er een kracht omhoog of omlaag werken.

Zo werkt het met ailerons ook. Zo lang die nog omhoog of omlaag staan zal er een kracht op de vleugel werken, respectievelijk omlaag en omhoog.

Stel nu dat jij je stick naar rechts beweegt. Dan zal de linker-aileron omlaag gaan en de rechter omhoog. Gevolg hiervan is dat er op de linkervleugel een kracht omhoog zal komen te staan en op de rechtervleugel een kracht omlaag. Omdat het toestel nergens aan vast zit, zal het toestel om z'n lengteas gaan draaien door deze krachten. Als je je stick dus maar lang genoeg zou houdt, zal hij een roll maken (draai om z'n lengteas) en verder.

Met andere woorden: je moet de stick kort zodanig houden dat het toestel zich om de lengteas zo draait dat hij de juiste 'bank angle' heeft. Daarna laat je de stick weer terugkomen naar het midden.

Afhankelijk van het toestel, zal het toestel uit zichzelf de neiging kunnen hebben om terug te draaien. Om dit te compenseren kan het nodig zijn toch iets te blijven sturen.

Dat gezegd hebbende.. neem het bovenstaande niet zonder slag of stoot aan, tenzij het herhaald wordt door een kenner.. ik ben nl. ook een beginner, die weliswaar iets weet van de theorie er achter, maar hoegenaamd nog niets van de praktijk..

hezik zei:
Zie hier dat clubs niet perfect zijn. Op een vliegschool was dit je wel verteld.

Ik denk dat je niet de hele club hierop moet afrekenen. Ik denk eerder aan "onkunde" van de betreffende instructeur. Niet iedereen is geschikt om als instructeur te fungeren. En ja, ik maak als instructeur ook wel eens fouten.

Theo Coenen zei:
hezik zei:

Ik denk dat je niet de hele club hierop moet afrekenen. Ik denk eerder aan "onkunde" van de betreffende instructeur. Niet iedereen is geschikt om als instructeur te fungeren.

Ik ben het met je eens dat dit een op zichzelf staand voorbeeld is en niet representatief. Echter.. het is wel die club die die persoon of die personen als instructeur laat vliegen. Deze bewuste club is dat dus wel degelijk aan te wrijven.

Wat ik bedoelde te zeggen.. bij vliegscholen hoor ik dat als argument 'men verteld je niet alles etc'. Altijd met voorbeeld van 'een kennis' die bij een vliegschool geweest was en iets niet uitgelegd had gekregen, maar 'er wel voor betaald had'.

Dit voorbeeld bewijst dat er ook aan clubkant niet altijd alles goed gaat.. het is imo wat dat betreft lood om oud ijzer..

Zo gezien misschien wel, maar bij sommige kleine clubs heb je soms niets anders, dan moet je roeien met de riemen die je hebt. Dan is een modelvliegschool idd een zeer interesante optie.

Maar meer on-topic, en nuttig voor de topicstarter.. klopt mijn gebazel een beetje? :)

Om even snel antwoord te geven op de vraag van de topicstarter. Wanneer je een bocht wilt maken met een vliegtuig dan stuur je de bocht inderdaad eerst in en daarna gaat de knuppel weer neutraal. Vervolgens heb je inderdaad wat 'hoogteroer' nodig om het vliegtuig op hoogte te houden in de bocht. Wanneer je weer uit een bocht wilt stuur je net zo lang de tegenovergestelde kant op als dat je hebt gedaan om de bocht in te zetten totdat het vliegtuig weer recht ligt.

Je zal zien dat hoe meer V-stelling een vliegtuig heeft hoe erger het de neiging heeft om uit zichzelf weer rechtuit te gaan vliegen (eigenstabiliteit). Bij richtingroerkistjes met een vrij grote V-stelling in de vleugels moet je soms de knuppel een klein beetje uit het midden houden om te zorgen dat de bocht niet steeds flauwer wordt. Maar over het algemeen zal je dit niet vaak zien.

Groeten,

Mark

Back