Donuts models elipsia

Discussie in 'F3P' gestart door raymon, 8 dec 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Daar heb ik over nagedacht.. sinds de draadjes op dit forum heb ik al meerdere verzoeken.

    Op zich wil ik het best doen, maar het is best een klusje om te doen en ik heb er ook spullen voor gekocht enzo.. Overigens heb ik op het moment geen depron, extrupur of wat dan ook meer in huis.

    Mijn oplossing.. als je een gefreest model wilt zijn er 2 eisen en dan doe ik het.. 1) je moet het origineel hebben, dus er een gekocht hebben, en 2) het kost je 2 platen extrupur. 1tje daarvan is dan voor je toestel, de ander voor mij :p

    Soms frees je ineens 'door' iets en kun je het weggooien, ik heb nu 3 rompen en 2 vleugels liggen die 'niet goed' zijn. Dat is ook de reden voor de 2e plaat extrupur, dan is er altijd genoeg om 1 gefreest setje te maken.. en als het overblijft, heb ik geluk gehad :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2009
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    henry,

    frees er dan maar een voor mij.
    Ik heb nog wel 2 platen.
    die krijg je dan de 24e. (als frans ze mee neemt)

    Grt,
     
  3. oos

    oos

    Lid geworden:
    12 dec 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Amsterdam
    als ik kan zit namelijk thuis met gebroken pols
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2009
  4. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Zwaarte punt licht nu op 24 cm, is dus een dag en nacht verschil!!

    Hij vliegt nu super en veel langzamer:D
     
  5. hezik

    hezik Guest

    24 is ongeveer DE plek. Leg je 'm er achter, dan moet je down trimmen en dus meer up geven in rugvlucht.
     
  6. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ehh??, ik denk dat je bedoelt dat je minder ''down'' moet geven in rugvlucht.
    anders heb je het zwaartepunt wel héél ver naar achter.
     
  7. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Zwaartepunt afstelling is in samenhang met het gewicht van het kistje. Hoe lichter hoe meer het zwaartepunt meestal naar achtere wordt geplaatst.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ja ik zeg het altijd verkeerd, ik heb het altijd over up geven in rugvlucht, ik bedoel dus down. Het kistje gaat dan up. Vandaar :)

    @Jeroen: ik heb de elipsia op 140 gram gevlogen, op 120 gram en nu op 107 en 105 gram, en het zwaartepunt lag altijd rond de 24cm.. misschien dat dat met mijn bouwwijze te maken heeft; ik zet dezelfde dingen (servo's etc) meestal op dezelfde plek.

    Hoe ik dat bepaal.. nou ja, ik zet alle roeren in het midden, dus zuivere middenstand, en ga dan vliegen. Dan schuif ik net zo lang tot ie zowel level als inverted dezelfde afbuiging richting moeder aarde heeft.
     
  9. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ook is het dan nog belangerijk of dat hij ook mooi op lijn blijft tijdens meskantvlucht op beide zijdes.

    Deze ontdekking kwam naar boven tijdens het afstellen van de mini sukhoi (zie mijn onderschrift)
    Ik geloof dat ik hem afgebouwd maar op ca. 50 ~60% van het gewicht had gebouwd t.o.v. het opgegeven gewicht op de bouwdoos. Door het extreem lagere gewicht vliegt het kistje enkel goed wanneer het zwaartepunt veel verder naar achtere wordt geplaatst dan opgegeven. Vraag me niet om een theoretische verklaring maar het blijkt dus een samen hang te zijn tussen gewicht en zwaartepunt.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Meskant vliegt hij nu recht, idd is dat wel iets om op te letten.

    Ik weet het ook niet, zeg ook zeker niet dat het niet waar is hoor, alleen bij de elipsia ben ik er inmiddels redelijk van overtuigt dat de 'sweet spot' zo rond de 24 cm zit, ongeacht het gewicht.. that's all :)

    Ik denk er wat meer over na en heb denk ik wel een verklaring. Dat kistje had waarschijnlijk een instelhoek. Het zwaartepunt had dan niet verder naar achter gemoeten, de instelhoek had kleiner gemaakt moeten worden.

    Meer hoek = meer lift.. en bij minder gewicht.. zoiets

    sla er ook maar een wilde slag naar hoor, heb inmiddels al lang door dat gewicht, zwaartepunt, stabiliteitspunt, instelhoek/invalhoek, etc, een hele lastige samenspel van factoren is waar je niet zomaar even uit komt... :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2009
  11. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Het kistje had geen instelhoeken, alles stond gewoon op 0 zoals bij een shock.
    Ach ja, wie weet heeft er nog een wijze man een verklaring voor.:)
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Goed dan nog een gok.. had het ding een profiel? mss een niet symmetrisch profiel?

    een wijs man.. tsja.. zie die maar eens te vinden.. :p

    Los hiervan.. ik ben het met je eens hoor, dat je niet een zwaartepunt op een bepaald punt MOET leggen omdat iemand dat zegt. Er is maar 1 manier om het juiste punt te vinden en dat is door te proberen en te vliegen. HEt is per kistje en per type en blijkbaar ook per gewicht verschillend, dus trial and error is de beste manier.

    Zelfde geldt overigens voor alles; tip voor holco wat dat betreft: het afstellen van je kist is meer dan de helft van de punten in een C-vlucht..

    Ga bv. eens rollen.. gewoon rechtuit vliegen, op hoogte, en dan een volle rol maken, zonder iets anders te sturen, dus echt louter rollen. Zet het op een schakelaar als je zeker wilt weten dat je alleen rolt. Na de rol moet hij dan nog op dezelfde lijn en in dezelfde richting vliegen als ervoor. Denk als elke C vlieger het zwaartepunt goed zou krijgen, z'n uitslagen goed zou hebben en ook dat soort details goed zou hebben, dat er gemiddeld ineens fors beter gevlogen zou worden.. het is echt belangrijk om de tijd te nemen je kistje goed af te stellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2009
  13. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Met rollen zakt hij nog wel wat naar beneden zonder correctie, houdt dat in dat het zwaarte punt nog verder naar achter kan? ging er eigenlijk vanuit dat het normaal is dat je down moet corrigeren!! ik heb overigens geen domping op de motor.

    Nog een idee voor push pull aansturing, stel ik monteer één draadje tussen de rudderhorn en servo en aan de andere kant van het roervlak bevestig ik een elastiekje onder spanning, zou dus een lichte aansturring geven zonder speling:idea: zou zoiets werken:confused:
     
  14. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Een beter beeld van het zwaartepunt heb je als je je model vlak uittrimd en dan rugvlucht gaat vliegen. Als je model vanzelf omhoog vliegt dan is het te staartlastig, als je "veel" down moet sturen is het waarschijnlijk te neuslastig (mits goede domping).
    Persoonlijk probeer ik mijn zwaartepunt zo te leggen dat het model bij een 45° stijgvlucht in rugvlucht rechtdoor vliegt of net toegeeft aan de zwaartekracht.


    Als je hier mee gaat experimenteren dan zou ik aan beide kanten van de servohevel een elastiekje plaatsen. Anders kan het zijn dat er verschil in sturen zit tussen de twee richtingen aangezien het aan de ene kant hard is en aan de andere kant kan rekken.

    Met de pull-pull freeset van slowflyworld heb je dit effect automatisch. Die servohevels en roerhevels zijn net dun genoeg dat ze een beetje buigen. Als je dan bij het bevestigen van de draden een beetje spanning op de draden zet dan houden de hevels die er op, ik vlieg nu het 2de seizoen met dit systeem en heb nog geen enkele keer moeten bijspannen.
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zie heziks lichtbouw draadje voor een beter systeem.
    Met lus koperdraad je spanning instellen.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dat ie zakt tijdens een rol als je verder niets doet, is normaal. Het ging mij bij het rollen niet om het zwaartepunt, maar om de uitslagen en het differential van de ailerons.

    Wat betreft het pull/pull systeem, ik weet niet wat beter is. Ik heb dus de methode gebruikt zoals Niek aangaf, en dat werkt vooralsnog goed. Dat wil zeggen, je spant de draad op door aan servokant als laatste stukje een lus te nemen van koperdraad die je dus later kunt bijspannen of losser zettena als je wilt:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Bedankt heren het e&a is mij nu duidelijk, maaaarrr hoe zit het nu met de domping, mijn gevoel zegt neutraal omdat je geen profiel hebt en bij rugvlucht zou je dan upping (negatief van domping;)) hebben, maar zie ik het goed zo of zie ik wat over het hoofd?
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De meningen zijn verdeeld over domping en zij-telling, ik doe 0,0...
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Voor zover mij bekend, wil je geen domping op een shock. Motor, vleugel en stabilo staan op 1 lijn en er is geen instelhoek.

    Zijstelling 0 zonder verdere aanpassingen, is volgens mij wel fout Nando. Trek jij dan maar vanuit rechte vlucht je toestel verticaal, dan MOET hij scheef wegtrekken en moet jij corrigeren. Geen zijstelling kan wel, maar dan moet je een throttle->rudder mix maken volgens mij..

    (zijn, zoals gewoonlijk, slechts mijn 2 centen ;))
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Normaal altijd 0 domping, maar wel wat right-thrust, ALTIJD;)

    Maar goed; het is niet zo dat als je 0,0 doet, dat het dan voor geen meter vliegt, maar zo hoort het officieel niet.

    Grt.
     

Deel Deze Pagina