Dornier 228

Neus - romp - kielvlak

De neus is beplankt, en grofweg geschuurd.
In het weekend ben ik gestart met het kielvlak, dat wordt opgebouwd uit balsa 15 x 5, aan beide zijden beplankt. dit geeft de mogelijkheid om iets profiel er in te schuren, zonder het hele vlak uit ribben te hoeven opbouwen.
Ok, 't is niet helemaal zoals je van een schaalmodel zou mogen of willen verwachten, maar ik heb hier voor de eenvoudigere methode gekozen.
Gisteren heb ik de drie rompdelen provisorisch verbonden met elkaar, en ik moet zeggen: ik word steeds enthousiaster...:D

Heeft iemand nog tips voor het vleugelprofiel.
Ik heb al wat adviezen gekregen, maar ben nog niet 100% zeker of het een Clark-Y of een afgeleide daarvan zou moeten worden.

Grtz.

fmt heeft een een paar uitgaves geleden een mooie electro versie uitgebracht op gratis tekening

gr vinze

FMT

Tja, Vinze, dan ben ik daar dus mooi te laat mee:(
Van de andere kant: ik heb met het zelf ontwerpen mijn werktuigbouwkunde hart weer eens kunnen ophalen, en dat was wel weer eens lekker na twintig jaar werkzaam te zijn in de IT-sector.
Heerlijk dat tekenen en ontwerpen.

@jan brilman:
Het is een schaalmodel, dus moet hij ook schaal vliegen.
Dit betekent dat het geen speedmodel moet zijn, da's logisch:D
Het hoeft ook geen shockflyer te zijn.
En dus: Ja, hij zal wat gedrag betreft misschien wat weg moeten hebben van een trainer. Oeps.

Zo moet het vliegbeeld ongeveer gaan worden:Lo0xuC0oVZM[/media] - Dornier Do-228 Aerobatics in Reykjavik

Waarschijnlijk zal dit ook het kleurenschema worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
De vorm wordt een beetje zichtbaar.

Hallo forumleden,
vandaag heb ik de neussectie op het middelste rompstuk gelijmd, en de staartsectie met klemmetjes vastgezet.
Hierdoor wordt voor het eerst een beetje duidelijk hoe de romp er uit gaat zien:

full

Denk je aan het tijdig aanbrengen van de verstevigingen voor de vleugelophanging? :teacher:

Ziet er verder mooi uit!

jan.

Vleugelversteviging

Natuurlijk ga ik op de vleugelversteviging denken Jan, daarom is de bovenzijde van de romp nog kaal.
Eerst worden beide zijkanten bekleed, daarna komt de vleugelversteviging aan bod.
Gelukkig is de romp lekker breed (ik heb tot nu toe alleen maar toestellen gebouwd waarbij ik de elektronica met een schoenlepel erin moest bouwen:))
De versteviging zal op zowel de onderste als de bovenste rompligger bevestigd worden, en uiteraard NIET van balsa.

Maar: bedankt voor het meedenken !!

Hulpvraag

Ik ben momenteel bezig met het landingsgestel en de behuizing daarvoor.
Zoals ik van tevoren verwachtte is dit de eerste beer op de weg.

De vorm gaat me wel lukken.
Ik loop echter alweer tegen de vraag aan hoe ik het best het verenstaal voor het landingstel gebogen krijg.
Zijn er ook bouwers die wel eens messing hebben gebruikt in plaats van verenstaal, en wat waren daarmee dan de ervaringen?
Heeft iemand nuttige tips ?
Groet,
Hans.

Vraag : hoe breed is je romp .?

ik heb op de zolder nog een halfe balsa romp liggen van ongeveer de gelijke grote .

daar hoort een ABS deel bij waar het landings gestel in hoort (verenstaal)
Ook ABS neus en ABS motorgondels moet ik nog ergens hebben .

Als het voor jou model zou passen mag het voor een prikje weg .

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
De mijn is maar 100 mm breed . :confused:

Geloof dat de mijne een bouwdoos van Robbe was .
Door de verhuizing in 2006 is er veel van weg gekomen .

Mvg johan

hoe ik het best het verenstaal voor het landingstel gebogen krijg.

Met een speciaal buig-apparaat; de handleiding voor de bouw van zo'n ding moet ergens op dit forum staan (wie zoekt?).

Messing zou ik niet nemen . . . :nooo:

jan.

Korte update

Het is even stil geweest met bouwen, maar afgelopen week ben ik weer wat verder gekomen.
De behuizing van het hoofdlandingsgestel is gebouwd.
Zie de foto's.

Grtz.
full

full

hoe ik het best het verenstaal voor het landingstel gebogen krijg.

Niet moeilijk over doen ... een buigapparaat is wel mooier, maar het kan ook met een bankschroef en een hamer.

Zorg dat je een tekeningetje hebt van hoe het gebogen verenstaal eruit moet zien, zodat je het buigen tussendoor kunt checken. Neem een iets langer stuk verenstaal dan wat het uiteindelijk moet worden en markeer met tape waar de eerste twee middelste knikken moeten komen (je werkt vanuit het midden naar buiten). Zet het verenstaal in een bankschroef met de knik-markering iets boven de bankschroef (iets minder dan het verenstaal dik is) en zet het goed vast. Trek het uitstekende verenstaal met de hand om (zonder het door te buigen) en tik met een hamer op de knik om de scherpe buiging te maken. Gebruik een geo-driehoekje ofzo om te kijken hoe ver je bent, voordat je het verenstaal uit de bankschroef neemt om het op je tekening te leggen.

Met koude vervorming blijft er spanning in het staal zitten en het staal wil dus terug. Je moet het staal wat verder doorbuigen met de hamer en het dan met de hand een beetje terug buigen. Het is een beetje zoeken, misschien weer wat bijbuigen met de hamer enz., tot je de juiste hoek hebt en als laatste buig je het staal met de hand wat heen en weer (een beetje zwiepen zeg maar) en dan moet de spanning wel weg zijn uit de knik.

Gebruik werkhandschoenen, want het slaan van de hamer zwiept door in het verenstaal en dat ga je voelen in je hand.

Zijn er ook bouwers die wel eens messing hebben gebruikt in plaats van verenstaal?

Je landingsgestel moet klappen opvangen. Alleen verenstaal is daar geschikt voor. Tenzij je echte vering gaat bouwen, maar dan nog is messing niet het meest geschikte.

Laatst bewerkt:
Landingsgestel

Hoi Henri,
Het landingsgestel is inmiddels in de behuizing ingebouwd.
Hier een foto van de situatie op dit moment.
full

full

full

full

mwah

Zal nog wel even duren Geert.
Ik ben vandaag begonnen met de vleugel.
Tekeningen afdrukken, definitief vleugelprofiel bepaald.
Vleugelprofiel in Autocad zetten voor de exacte afmetingen, enz.
Ik heb nog wat gemaild met een bouwer uit Zuid-Afrika en nog enkele anderen.
Heb nog goede tips gekregen.

Grtz,
Wots.

Back