draadloos simmen?

tja, ik plug gewoon dat kabeltje in, ik zit toch voor mijn monitor dus waarom zou je dat draadloos willen ?

als je moeder wil lessen plug je je zender aan de ander en ga je naar een veldje met je heli.

leerling leraard aan de sim is zo ongeveer het idiootste wat ik ooit gehoord heb.
dan kan je beter de hovertrainer van reflex zelf gebruiken en functie voor fuctie de controls masteren.

Er is (zoals al eerder werd opgemerkt) een draadloos L/S-systeem leverbaar geweest, waarbij in de 35MHz leraar-zender een 40MHz-ontvanger kon worden ingebouwd. Uiteraard had de leerling daarbij ook een 40MHz-zender.

Van CSM is er inderdaad een vliegsimulator geweest, die je op de dsc-aansluiting van de ontvanger kon aansluiten. Vaak moest de dsc-aansluiting daarvoor ook nog worden verbouwd. Hierbij werd de 5 Volt voor de ontvanger naar keuze uit de pc of uit een externe accu gehaald. Het grote nadeel van dit systeem is, dat de zender dus hoogfrequent moet uitstralen. Dit kost veel stroom en levert kans op storingen.

De huidige simulatoren zullen waarschijnlijk geen genoegen nemen met het dsc-signaal van de ontvanger, voor zover dat signaal al aanwezig is. Dit komt doordat dit signaal vóór de zgn. pulsvormer wordt afgenomen en/of doordat er een aparte schakeltrap tussen zit (Futaba). Uiteraard is er wel een bruikbaar signaal te vinden ergens in de pulsvormer, maar dan moet dit signaal toch nog naar buiten worden gebracht. Bij bijvoorbeeld een R118F-ontvanger zal dit naar verwachting geen groot probleem zijn.

Is het geen betere optie om twee zenders via een L/S-systeem aan elkaar te koppelen? Dat zal vermoedelijk goedkoper zijn en betrouwbaarder werken. Als de leraarzender dan ook nog een intelligent L/S systeem heeft, kan de leraar ook nog mee blijven sturen.

ja gerard ik weet dat het belachelijk lijkt maar het is de wens van me ma en ja ik moet natuurlijk ook wel eens iets doen dat hun willen. plus dat ik zo ook nog eens bezig ben met de hobby

Mijn probleem is dat mijn goedkope boxen enorm storings gevoelig zijn. Kan je raden wat mijn zender daarmee doet ;) Elke keer het crystal eruit halen wil ik ook niet, straks begeeft die het opeens tijdens een vlucht :(

Zolang ik geen massa contact heb tussen zender en pc heb ik ook haast geen storing. Zodra ik de interface erin plug kan ik ze wel uitzetten. Draadloos zou voor mij dus wel fun zijn :) Kan het ook optisch oplossen maar waarom dan niet meteen draadloos ;)

hi jan
ik heb dus een fc-18 met intelligent l/s en ik wil daar dus ook gebruik van maken.

maar als ik met me moeder naar het veld ga om haar te laten vliegen aan de kabel durft ze niet want ze is zo bang dat ze het te erg maakt en de boel crasht.(met recht niet echt veel vertrouwen in mijn vliegkunsten mischien :lol: )
nou wou ze het laast op de sim proberen maar toen crashte ze de hele tijd en dat vond ze niet leuk. nu kwam zij met het idee om dus achter de sim aan de kabel te gaan vandaar ook deze vraag want ik kan me geen andere manier bedenken om met twee zender te gelijk te simmen op deze manier als jij een manier hebt dan hoop ik dat je me dit kan vertellen

met alle respect marco maar jij hovert net wat rond, je bent ook dus nog absoluut in de verste verte niet geschikt als heli instructeur.

hang je moeder aan de kabel bij een echte instructeur die alles op kan lossen en ook je moeder leert in no time hoveren.

ze heeft al bij remco aan de kabel gestaan.
maar ik zeg ook tussen haakjes met recht niet zo veel vertrouwen in mijn vliegkunsten.
dit is alleen zo dat ze ook op de sim niet de hele tijd crasht.
ik weet uit ervaring dat crashen slecht is voor je zelf vertrouwen en mijn moeder crasht nog steeds de hele tijd ook in de trainer modus van reflex ze heeft gewoon het gevoel nog niet en wou daarom het zo doen en zeg nu eerlijk het is ook wel lolig

:oops: Ik had nog niet bedacht, dat bij leraar/leerling bedrijf er geen plug meer over is om de simulator aan te hangen :oops: . Dat is natuurlijk ook wel weer op te lossen, bijv. door een dummy-hf-module in de leraarzender te plaatsen of door domweg een extra 3mm. tel. plug op de zender te plaatsen.
Daar moet even over nagedacht worden...
Om Jan Brilman na te praten: de kip gaat broeden :lol: !

Het ei moet nog wel gelegd worden, maar ik heb in ieder geval een bruikbaar schemaatje op een A4-tje gekledderd. Behalve een 3 mm. tel. plug zijn er 3 weerstanden en 1 transistor nodig. Ik heb geen flauw idee hoe ik zo'n tekeningetje hier op het forum moet krijgen ( :oops: ), maar ik kan aan mijn prive-inscanner wel vragen om er iets van te maken, dat naar iemand gemaild kan worden.
Met dit schemaatje krijg je dus een aparte simulator-aansluiting op de zender. De L/S aansluiting kan dan worden gebruikt om een leerling-zender aan te sluiten.

Uiteraard kan ik zelf zoiets wel fabriceren, maar dat kost geld en - nog veel belangrijker - de zender is dan bijna een week niet bij zijn baasje. Voor de meeste modelbouwers is dat een ondragelijk lange tijd...

Overigens is het wel een lekker maf idee om met een L/S systeem samen op de simulator te kunnen vliegen 8O . Wie weet komen er straks nog meer liefhebbers :lol: .

enorme beamer en een krat bavaria erbij en dan ziet gerard er de lol wel van in :)

nou jan als het maar een offer is van een week dan wil ik het wel brengen want namelijk ik heb genoeg zenders om mee te vliegen.
dus zeg het maar

Bedoel je een schakelingetje zoals dit Jan?
afb15537.jpg

Inderdaad wel een inverter, maar als volgt:
- 22k weerstand van modulatie-aansluiting naar 9,6 Volt (modulatie wordt via een open collector aangeboden). BC547 heeft (dus) geen basisweerstand nodig. Weerstand heeft geen invloed op het modulatiecircuit van het hf-deel en mag dus permanent aanwezig zijn.
- collector van bc547 heeft 2 in serie geplaatste weerstanden naar + 9,6 Volt. Beide weerstanden 4k7 o.i.d.
- signaal wordt op knooppunt van beide weerstanden afgenomen en blijft dus tot 4,8Vtt beperkt. De meeste sims hebben wel weer een transistor als ingangsbuffer, maar om helemaal zeker te zijn...

Als je van bovenaf op het zendermodule kijkt (met de pennen aan de bovenkant) en de pennen van 1 t/m 5 nummert:
1 = modulatie
2 = + 9,6 Volt
3 = niet in gebruik bij FC18 (hf-indicator)
4 = min/massa/ground/Vss of hoe men het ook noemt.
5 = antenne

Jan, volgens mij bedoel je dit schakelingetje. Ik heb het een klein beetje aangepast zo heb ik een weerstand door een zener vervangen en het basisweerstandje naar aarde laten zitten. Misschien dat dit weerstandje in waarde verhoogd moet worden naar b.v. 100k.

(edit Michel: Klik voor grote versie)

We hadden het veel te moeilijk bedacht, Ernst. Tenminste, mijn eerste gedachtekronkel was het niet helemaal. Als er geinverteerd moet worden, kun je bij een simulatoraansluiting natuurlijk ook min en puls onderling wisselen. De sim weet toch niet, wat oorspronkelijk de min was.

Daarnaast, als je ziet hoe de l/s aansluiting van een FC18 wordt ingekoppeld, kun je net zo goed hieraan parallel een tweede plug aansluiten. Een begrenzingsweerstandje er tussen om bij eventuele kortsluiting op de extra plug te zorgen, dat alles heel blijft en klaar is 't ie.

Gerard kan dus op zoek gaan naar een beamer, de rest zal wel in huis zijn :P !

dat klopt niet corrien ;) dan moet je ipv massa de + lijn zoeken ;)

ALs je ze omdraait krijg je alleen het signaal - gepulst waardoor hij helemaal niets meer ziet....

Dat klopt echt wel! Zet maar eens een pulstrein op de scoop in beeld en zet het y-kanaal dan op invert: positieve pulsen worden nu echt negatieve pulsen. Voor de mee-lezers: uiteraard kun je zoiets ook op een papiertje tekenen en dan het papier omdraaien.

Vroeger werd deze onelegante manier vaak gebruikt om regelaars met opto-coupler aan te sluiten op Graupner Grundig ontvangers. Spaarde weer een pulsinverter uit...

als ik + en - omdraai, gepulst of niet, dan krijg ik echt negatieve pulsen ipv een inverted signaal ;) Denk maar eens aan een pwm, de tijd dat de spanning hoog is (verschil tussen - en signaal) wordt niet veranderd door de draden om te zetten ;) Pak je nu + en het signaal dan is hij dus wel inverted.

Je hebt uiteraard gelijk. Rotsvast vertrouwend op het geheugen er niet bij nagedacht, dat dit een negatieve puls oplevert waar je niks aan hebt. Waarom er dan toch een heilige overtuiging is/was, dat we vroeger bij opto-regelaars min en puls wisselden voor Grundig apparatuur, geeft te denken!!! De leefijd??? Moet ook daar plus met puls zijn geweest, die we aansloten op signaal en min.

Back