draadloze videocamera

• Topicstarter Topicstarter Biggles
  • Startdatum Startdatum
lol
ik ga de camera in een duikboot plaatsen, als de duikboot onder water is krijg ik geen beelden door na een paar centimeter dus ik moet de zender boven water zien te houden, vandaar.

Ik geloof dat 2,4 Ghz het niet zo goed doet onderwater, misschien een andere frequentie zender?

ik heb gebruik een 1.2ghz zender, dat gaat ietsje beter maar is nog lang niet genoeg kwa bereik onder water dus die zender moet echt omhoog

Het probleem is dat hoe hoger de frequentie hoe minder het "zendbereik" onder water is. Ook voor de relatief lage frequentie van onze bestruring geldt dat het bereik onder water zeer beperkt is. Het houdt meestal al op met een meter of 4 a 5. De meeste modelduikboten gaan niet zo diep dus hebben daar niet veel last van en blijven goed bestuurbaar.
In "het echt" wordt dan ook gebruik gemaakt van heel erg lage frequenties om met duikboten te communiseren. In noord amerika zijn op een aantal plaatsen enorme antennes in de grond ingegraven om deze frequentties uit te zenden. De antennes zijn kilometers in diameter. Het nadeel van deze ultra lage frequenties is dat het bij "digitale" communicatie moet blijven en dat het vrij lang duurt om een bericht te versturen. De duikboot kan de berichten alleen maar ontvangen en geen antwoord terug sturen.

alles wat tussen de zender en ontvanger licht stoort een beetje, probeer het ontvangst van je zender maar eens op een open veld of in een gebouw

Zoals Scoop al schreef alles wat er tussen de zender en ontvanger komt verminderd de rijkweidte. Muren doen dat ook. Een stenen muur meer dan een houten en een betonnen muur nog meer vooral als het gewapend beton is door al het ijzer dat erin zit. Over het algemeen is het zo dat metalen (ijzer, koper, aluminium, zink, lood enz. enz.) de radiostralingen tegen houden. Hoe hoger de frequentie hoe meer het wordt tegen gehouden.
Het klinkt misschien gek maar als een mens, jij of ik, of een dier (ik? :wink: ) tussen de zender en ontvanger komt zal dat ook het signaal veminderen. Dat komt doordat een lichaam voor een groot deel uit water bestaat, water is elektrisch geleidend en houdt ook radiostraling tegen, of beter absorbeert het. (Vandaar de beperkte rijkweidte van de zender onder water).

@Ernst
houd dat verband met de dichtheid van het materiaal en of het wel/niet geleid of is het onvoorspelbaar??

het houdt meer verband met de frequentie van het RF signaal. Ik merk dat het 2.4GHz signaal al tegengehouden wordt door struiken bomen met bladeren (water in het groen) rond het clubveld.
Zodra ik achter bomen vliegen tov de ontvanger vermindert de signaal sterkte fors en komt er soms wat ruis in beeld.
ook de antenne speelt een belangrijke rol: hoe gerichter hij kan werken hoe beter het signaal hetgeen natuurlijk logisch is want je bundelt wat anders in de rondte wordt gestraald.

Hans Delemarre

Ik heb vandaag een heel mooi video setje gezien bij Quartel te Pijnacker voor een prijs die niet te geloven is.....Ik ga dit uitproberen en zal melden hoe het is. €99 was in ieder geval niet te veel voor een zender met camera (CMOS) en een ontvanger inclusief geluid en kleuren beeld......Als ik de zendantenne zie, werkt het op 1.2 Ghz en vlgs de opschriften op het doosje is het outputvermogen van de zender 50mW. (frequentie en vermogen maken overigens een amateur zendmachtiging verplicht, maar die heb ik dus dat is geen probleem voor mij....)

Hans Delemarre, PH7JDE

Hi, Spykids

Dit heb ik twee weken geleden aangeschaft.

Draadloze ''Spy'' Camera

http://www.progames.nl/preview.asp?strImage=images//ProductPlaatjes/spycam.jpg

Omschrijving
Superkleine draadloze spionnencamera. Zeer klein, lichtgewicht, laag stroomverbruik.

Compatibel met PAL en NTSC signaal. 900-1200Mhz., 50-200mw.
Extra info
Uiteraard alleen gebruiken met toestemming van degene die je filmt!
Inhoud verpakking
Spy camera, receiver, adapter, AV kabel, handleiding

€ 79,00

LETWEL zonder geluid, maar dat gebrul van die 11.5 Rossie overstuurd toch maar!!

Het functioneert naar behoren, maakt buiten ook 250 tot 350 meter en binnen van de kelder tot de zolder, verder kon ik niet gaan. Ik heb ook die grote stekkers er af geknipt., en bij het doormeten van de stekker kwam ik er achter dat ook hier een zeer kleine schakeling in zat 3x3mm met smd componenten.

Nu ben ik opzoek naar een klein lcd schermpje 5 inch ofzo voor weinig.

Hoi mensen,

Ik heb laatst voor 105 euro een spycam cameratje gekocht met een 800MW zendertje erbij.
En een 2.4Ghz ontvanger.
Bij het cameratje zelf zit wel geluid,maar op de ontvanger die ik erbij kreeg niet.
(scheen zo te horen).
Als ik binnen zit en me pa gaat een stuk fietsen met het cameratje in de hand kom ik niet verder als 100 meter.
Helemaal buiten zonder "iets ertussen" heb ik helaas nog niet uitgeprobeert.
Let wel: bij de 800Mw zit er eerst nog een snoer naar het printje van 800Mw.
plus dat er nog een stekker bij zit voor het 9V blokje.
(dus het zend printje zit niet direct achterop)
Het geheel is wel zwaarder als die van 200Mw,maar zeker verder bereik.
De stekkers heb ik er ook af geknipt.
het gaat om deze camera:
afb628.jpg

Ramsus 42,

Weet je zeker dat dit setje op 2.4 Ghz werkt en 800 mW zendvermogen levert? De antenne lijkt mij te lang voor deze frequentie want een kwart golflengte "dipooltje" is voor 2.4 GHz maar 31 mm lang.... Op de foto lijkt het meer op een 1.2 GHz systeem. 800 mW zendvermogen vraagt een input van ongeveer 2 ampere.........bij de mij bekende rendamenten in deze apparatuur. Het lijkt mij eerder waarschijnlijk dat er 800mW verbruikt wordt. Wees overigens niet verbaasd dat het niet ver komt als jezelf binnen zit en de zender in de hand wordt gehouden. Bij deze frequentie wordt de Rf energie door alles in de directe omgeving beinvloed. Je kan er pas wat van vertellen als je er werkelijk meevliegt of rijdt. Controleer wel zorgvuldig wat de radiobesturing doet, want als er werkelijk 800 mW uitkomt kan de ingangstrap van de ontvanger wel eens dicht gedrukt worden. Mag ik weten waar je het gekocht hebt?

Hans Delemarre, PH7JDE

Oeps het spijt me :oops: :roll: !
het is inderdaad een 1.2Ghz ontvanger.
Ik heb hem via marktplaats gekocht,van ene Thomas de Boer.

Hoi,

Heeft er iemand op zijn site staan wat er allemaal nodig is voor het opnemen en filmen van beelden met die kleine camera's?
Heeft hier iemand prijzen van?

Het verschil tussen een 2,4Ghz en een 1,2Ghz ontvanger is dat vooral de ontvangst? (afstand)

Bedankt voor de reactie.
Tom

2.4 Ghz gebruikt kleinere antennes en er is meer over gepubliceerd op het net ivm WLAN toepassingen die op dezelfde frequenties zitten. Daarnaast zijn er meer modules te verkrijgen op die frequenties. Een groot verschil in eigenschappen is er in de praktijk niet: het blijft een permanente vorm van experimenteren en zoeken naar de beste opstelling, antennes (zeer belangrijk want daar zit de grote winst) voeding (veel combinaties van delen die op 5 en op 12 volt werken). Als je op het net gaat rondzoeken vind je veel sites waar e.e.a. beschreven staat en dan gaat het meeste over 2.4Ghz toepassingen.

Hans Delemarre

De site die je zoekt is die van yb2normal, genoemd in het lijstje dat ik eerder gaf.

Hans Delemarre

atfreds zei:
Hi, Spykids

Dit heb ik twee weken geleden aangeschaft.

Draadloze ''Spy'' Camera

http://www.progames.nl/preview.asp?strImage=images//ProductPlaatjes/spycam.jpg

Omschrijving
Superkleine draadloze spionnencamera. Zeer klein, lichtgewicht, laag stroomverbruik.

Compatibel met PAL en NTSC signaal. 900-1200Mhz., 50-200mw.
Extra info
Uiteraard alleen gebruiken met toestemming van degene die je filmt!
Inhoud verpakking
Spy camera, receiver, adapter, AV kabel, handleiding

€ 79,00

LETWEL zonder geluid, maar dat gebrul van die 11.5 Rossie overstuurd toch maar!!

Het functioneert naar behoren, maakt buiten ook 250 tot 350 meter en binnen van de kelder tot de zolder, verder kon ik niet gaan. Ik heb ook die grote stekkers er af geknipt., en bij het doormeten van de stekker kwam ik er achter dat ook hier een zeer kleine schakeling in zat 3x3mm met smd componenten.

FF een vraagje: Is het kleur of zwart wit??
En is de beeldkwaliteit redelijk?

alvast bedankt

Grover

atfreds zei:
Hi, Spykids
<<KNIP>>
Ik heb zelf een dv camera met analoge video ingang (composit). Als ik hem daar op aansluit kan je op het LCD scherm gewoon meekijken en nog opnemen ook! :D

Back