Draaibank probleem.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Peter58, 8 jun 2021.

  1. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Ik had eerst,op aanrader van een hbm dealer,een volgens hem Duitse machine gekocht,nou dat was een puinhoop,toen teruggebracht en die 450 gekocht ,die beviel ook totaal niet ,veel speling en los zittende onderdelen,voor het beetje grovere werk prima ,want ik maakte ook onderdelen voor 4x4 ofroad auto's,ben nu aan het kijken naar een myford, maar die prijzen pfffff.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat bedoel ik Juki, die prijzen zijn :eek:
    grt Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Ja niet normaal,in het bedrijf hebben wij een hele oude ,maar perfect,maar te groot voor fijn werk,die gebruik ik om drukgroepen af te draaien ,voor bepaalde type,s motoren
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    @Juki, wat bedoel je met loszittende onderdelen.
    Speling kan ik begrijpen, ik moet ook geregeld de speling bijstellen.
    Contramoer losdraaien en de stelschroef op de geleide strip verstellen.
    Door de V-instelling haal je de speling weg.
    Groet. Henk.
     
    Potter en norwin vinden dit leuk.
  5. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Ja dat weet ik ,maar de handwieltjes lopen los ,bijtelhouder deugd van geen kanten enz.enz,heb hem tergen een redelijk bedrag kunnen verkopen ,maar geen hbm bank meer
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik had vroeger een huvema 650 , nu heb ik 3 myford's ( een tijd zelfs vier ), een "10 speed" een langbed "super 7" en een "254 s" . Maar op mijn huvema kon ik even nauwkeurig draaien als op elk van die myford's
    Volgens mij zit het niet allemaal in de machine.
    Het dwarssupport van de 10 speed b.v.b. staat zo los afgeregeld dat het aan het uiteinde bijna 2 mm kan bewegen , toch draai ik daar cilindertjes op voor modelvliegtuig dieseltjes.
    Het maakt toch ook niet uit dat het werkstuk in de klauwplaat na opnieuw opspannen slingert , een werk moet je proberen in één opspanning af te maken , anders moet je spantangen nemen of opnieuw uitklokken in de vierklauw.
    Dirk
     
    Potter, Stoompomp, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Drie machines?
    Rijke stinkerd.

    Slingeren,
    Dat heb ik al eens laten zien aan de hand van een testrapport van een drieklauw.
    Je kunt stellen, ze slingeren altijd.
    Om zo langer het werkstuk uit de bekken steekt, meer slinger.
    Uitklokken doe ik als het niet anders kan.
    Wat Dirk schrijft,
    een werk moet je proberen in één opspanning af te maken.

    Dat er kwaliteitverschil is in allemaal die machinemerken , machinetypen, prijsklassen?
    Zeker....

    Je moet met de roeien
    riemen die je hebt.
    Vaak heb je snel in de gaten wat een machine kan en wat niet.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2021
    Potter en Juki vinden dit leuk.
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoals meerdere keren al vermeld , in de 3 klauw het te draaien stuk altijd in 1 opstelling bewerken , dan maakt het niet uit of je slag op de 3 klauw en/of spindel hebt en anders de 4 klauw erbij nemen.
    Wat ook een mogelijkheid is , zachte opzet bekken , vroeger in de machinefabriek waar ik werkte werd dat soms gebruikt , die kan je dan uitdraaien naar de gewenste diameter voor het in te spannen stuk.
    Bij de draaibank die bij ons in de lasgroep stond zat altijd de 4 klauw op de machine (400 mm :confused:) , de 3 klauw , al dan niet met zachte bekken staken we gewoon in de 4 klauw.

    Zelf heb ik ook enkele malen op een HBM draaibank gewerkt , als ik dan terug op mijn eigen banken werk (Duits FSB uit de jaren '50 , Emcomat 7 en nog een Little John in de opslag voorlopig) merk ik toch wel een verschil , bij mij FSB staan op alle toebehoren , zoals 3 en 4 klauw , het bed , de slede's enz. dezelfde machine nr. op , blijkbaar werd door 1 persoon de bank samengesteld in de fabriek en alles op elkaar afgestemd en gemerkt met de machine nr. wat waarschijnlijk bij de "Chinese" niet het geval is , kan ook niet voor die prijs , toch zou er tussen de verschillende merken nog een kwaliteits verschil zijn heb ik me laten vertellen door de baas van de Belgische firma Crimac , zoals al dan niet geharde , geslepen tandwielen bv , kleinere toleranties op de onderdelen enz. , maar tja , iedereen spreekt natuurlijk voor zijn eigen winkel.

    Ik geef liever het te besteden bedrag aan een degelijke 2de hands machine dan aan een nieuwe Chinees want daar komen ze praktisch allemaal van , ook de meeste zogenaamde Duitse.

    Alhoewel ik van mijn freesmachine , ook een chinees van het "Belgisch" merk Crimac :rolleyes: , een MC20 , best wel content ben.

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2021
    Potter, Gea en willum vinden dit leuk.
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ach ik doe het er maar mee, centjes voor iets beter heb ik niet dus roeien met wat je hebt. Komt er niet op een honderdste op aan dus, voor mij redelijk geschikt.
    Grt Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Juist ,zo denk ik er ook over,maar baalde gewoon dat alles slecht inelkaar was gezet,kreeg zelfs het center er niet meer uit
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Te korte stift zeker?
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Alles origineel verschillende geprobeerd,
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Zo duur hoeft het allemaal niet te zijn , regelmatig marktplaats en 2dehands bezoeken en een beetje geduld.

    Deze Little John , in goede staat , metrisch met Norton bak en toebehoren heb ik verleden jaar nog gekocht voor 750 €
    1.jpg

    11.jpg

    Deze Emco voor 450 € , en de ML10 op de achtergrond voor een belachelijke 300 € ,zoek daar maar eens een vergelijkbare chinees voor.
    Emcomat 7.jpg

    Groeten Jef
     
    Potter en Gea vinden dit leuk.
  14. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Mooi spul,ik kan het niet vinden voor zo,n prijs,ben beetje jaloers haha
     
    Potter en jef vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina