draairichting

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door peter voogt, 29 mrt 2018.

  1. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    Hoi allemaal
    Als de motor de verkeerde kant opdraait, weet dat ik 1 van de 3 draadjes die van de motor afkomen moet wisselen.
    Daar bij vliegtuigen vaak erg kleine ruimtes zijn wil ik dit oplossen met een (als hij bestaat?) kruisschakelaar, net zoiets als op onze zenders zit.

    heeft iemand een idee????
    Bij voorbaat dank.
    p.s.
    mijn e-mail is geworden
    mailpetervoogt@gmail.com
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan moet de regelaar ook voorzien zijn van die mogelijkheid.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Met dit type schakelaar moet het kunnen.

    De twee linker aansluitingen naar twee motor aansluitingen. Dan de middelste twee pennen rechts op elkaar aansluiten en naar een draad van de regelaar en de buitenste twee ook samenvoegen en naar de andere draad.

    Let op dat het wel een extra storingsbron kan worden in je model. Bij een vliegtuig zou ik het bijvoorbeeld niet graag toepassen.[​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Een van de 3 draadjes wisselen kan niet, het zijn er altijd 2;). Op zich zou het met een kruisschakelaar kunnen, maar die moet dan wel de stroom aankunnen. Waarom zou je dit willen? Bij het vliegen gebruik je maar 1 draairichting dus als je het voor montage test, zit je altijd goed. Voor een auto of boot zou ik een andere regelaar met dubbele draairichting aanschaffen.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er zijn ook ESC's waarmee de draairichting in de instellingen van de software is te veranderen. Voor een schakelaar zou ik nooit kiezen. De stroomsterkten zijn hoog waardoor een schakelaar vaak groot uitvalt. Voor de inbouw testen is zoals al eerder aangegeven de beste oplossing.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Voordat je de motor en regelaar inbouwt eerst testen en eventueel de draden omwisselen. Daarna de draden goed markeren zodat je later, bij de definitieve inbouw, alles in één keer juist kunt aansluiten.
    Een andere mogelijkheid is de zaak zo in te bouwen dat je er wel (redelijk) goed bij kunt. Eventueel een extra luikje maken of zo, dat doe ik nog wel eens. ;)
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    .
    En dan veiligheidshalve testen zonder prop.


    Ik zou het ook niet doen Peter. Schakelaar moet de stroom aan kunnen en is een extra storingsbron.
    Een slecht contact ergens tussen de vermogensFETs in de regelaar en de motor (of in de motor) kan je motor en/of regelaar uit laten branden.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    E-mail adres zou ik (laten) verwijderen, voor de spamrobots je vinden. Het is veiliger om een Conversatie te gebruiken.
    Berichten en titels worden na twee dagen bevroren, na die periode wijziging/verandering vragen middels Meld onder betreffende bericht.
    Titels zelf wijzigen middels Topic Tools rechtsboven in pagina.

    Conversaties versus profielposts
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
    Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @peter voogt profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Notificaties/meldingen
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. berichten niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
  9. peter voogt

    peter voogt

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    loon op Zand
    bedankt allemaal voor de vlugge reacties
    Ron ik ga jouw advies opvolgen.
     

Deel Deze Pagina