Draak: hoe krijg ik daar een besturing in??

Hallo allemaal,

Ik ben Walter uit Zaltbommel en als beginnend modelbouwer ben ik enthousiast aan de Draak (dragen) van Billing boats begonnen.

Het heeft inmiddels al aardig vorm vind ik en tot dusverre was het erg leuk om uit te puzzelen hoe je van plankjes tot romp komt.

Het lijkt me wel zo aardig om na de bouw nog eens wat met de boot te kunnen dus wil ik hem zeilend maken.
Nu kom ik echter op het punt dat er concreet besturing in moet.
Tsja, en toen werd het moeilijker..
Ik zie maar niet goed hoe ik servo's batterijen, schakelaars en ook nog de overbrengingen allemaal een plekje onder het dek moet geven.
En dan ook nog eens bereikbaar vanuit de kajuit?
Na avonden googlen weet ik het nog niet. :?
Bovendien is de servo welke ik voor ogen had niet leverbaar en moet ik eerst een andere kiezen voordat ik verder kan..

Het leek me tijd om een hulplijn naar de ervaren community uit te gooien!
Heeft er iemand tips of voorbeelden van de draak?

Hallo Walter,

Bij het googelen ben je ongetwijfeld deze video tegen gekomen:
nMooYZN9j7o[/media] billing boats test - YouTube

Hier is een kleine winch gebruikt om de schoten te vieren en aan te halen, hoe het roer beweegbaar is gemaakt kun je helaas niet goed zien...
Bij dit formaat boot is een winch voor de zeilen niet echt noodzakelijk, kijk maar naar de Micro Magic, die redt het uitstekend met twee servo's (één mini servo voor het roer en een standaard voor de zeilen).

Eigenlijk had je de vraag hoe de boot met RC uit te rusten moeten stellen vóór je met de bouw begon, dan had ik je kunnen adviseren om na het aanbrengen van een laag glasweefsel en epoxy over de buitenzijde, de spanten er volledig uit te breken en ook de binnenzijde van een laagje glasweefsel en epoxy te voorzien en de plaats van de RC componenten te bepalen voor het dek er op gaat.

De Draak is aan display model en zal standaard gebouwd te diep liggen met de RC componenten aan boord, vandaar de maatregelen om zoveel mogelijk gewicht te sparen.

Als je de filmpjes van de diverse rc gemaakte modellen hebt gezien, dan weet je dat de boot extreem tuitelig is en gevoelig voor vlagen.
Het vervangen van de standaard ballast door een verlengde kiel, waardoor de ballast dieper onder de romp komt zal de zeileigenschappen aanzienlijk verbeteren.

Voor display doeleinden schroef je de 'zeilkiel' eraf en vervangt 'm door de ballast uit de kit.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Walter, ik heb de draak van billing boats ook zeilend gemaakt.
Ik heb geen gebruik gemaakt van een ondergehangen kiel, maar de kiel uit het bouwpakket.
Tot en met windkracht 3 kan je met deze boot leuk varen( de boot vaart erg nat en de kuip staat erg snel vol met water)
De fok en het grootzeil worden bedient door een standaard servo 3003 van futaba, een zeillier is veel te zwaar en te groot voor deze boot.
voor het roer is een microservo van conrad gebruikt maar futaba heeft ze ook, die kan je net naast de hennegatskoker monteren.
De zeilen zijn van icarex(bij de vliegerwinkel te verkrijgen), de zeilen uit het bouwpakket zijn veel te zwaar.
De mast is van een 8mm rond latje uit de bouwmarkt(dit wordt vervangen door een koolstof mast van skyshark taps van 8 naar 6mm(ook bij de vliegerwinkel).
Bereikbaardheid van de componenten via het dak van de kajuit en een luik bij de helmstok.
Voor de antenne van de ontvanger (40 Mhz AM) met een lengte van ong. 30 cm heb ik onderdeks een rietje gelijmd(voordat het dek erop gelijmd wordt)
Als voeding gebruik ik een pakketje van 5 AAA nimh baterijen.
Ik zal komende dagen een paar fotootjes plaatsen.

Groet Wim Vriezen

Bedankt voor de reacties!

Ja, ik realiseer me dat het een display model is.
De lol zit hem voor mij in het bouwen en tot een mooie boot maken. Ik had een hobby nodig ;)
Het idee van varend maken is gekomen om er nog iets mee te kunnen als de bouw af is, echt als showmodel wegzetten zie ik er niet van komen.
Ik ben al blij als het vaart met weinig wind.
Mocht het modelzeilen goed bevallen kan ik altijd nog een goed varend model maken toch?

Het dek zit er nog niet op, dus wat dat betreft zouden de spanten er nog uitgesloopt kunnen worden. Maar.. ik vind het hout wel mooi, dat wil ik zichtbaar houden. Ik vrees dat epoxy bekleding de boel er anders uit zou laten zien.

4z31.jpg

Goede ideeën voor de roer servo! waterdichte servo of luik bij helmstok, of allebei.
Moet ik wel mijn net getekende dek verzagen. Aan dat idee moet ik nog even wennen!

De zeilbesturing zoals in het youtube filmpje is redelijk te zien.
De oplossing van martinez is niet duidelijk te zien, helaas zijn niet alle foto's meer zichtbaar.

Ik begrijp wel dat ik nu vooral eerst servos, katrolletjes, doorvoeren en touwtjes moet verzamelen om dat vervolgens allemaal passend te maken en pas dan verder kan met kajuit, mast en zeilen.
Ik zal weer eens op zoek moeten naar een modelbouwzaak.

Wim, bedankt!
Deze foto's laten mooi in detail zien hoe je de besturing ingebouwd hebt.
Creatieve verbinding van de helmstok, zeg. Dat maakt inderdaad het verwijderen van het luikje makkelijker.
Zo te zien ben ik op het juiste moment overgegaan tot inroepen van hulp, nu de hele binnenkant nog ruw en bereikbaar is.

Back