Draak

Afgelopen weekend weer wat bezig geweest met de draak.

Ik heb eerst een fatsoenlijke standaard gemaakt. De meegeleverde standaard
zorgt voor beschadigingen van het lakwerk onder water.

Daarna de romp een laag lak gegeven en de opbouw en dek gelakt. Het "teakhout" is
ontstaan door het dek plaatselijk te beitsen met teakbeits. Daarna is er een matte lak
overheen gegaan om het watervast af te werken.
Ook ben ik begonnen met de mast en giek. Deze zijn op vorm geschuurd en geschaafd
(verjongd bovenin) in de spuitplamuur gezet en voorzien van de zalingen.

Bijgaand de foto's Overigens is het dek nog niet verlijmd met de romp. Dit wil ik pas doen als alle interieur zaken helemaal klaar en werken zijn. Dat scheelt een hele hoop gepriegel.

Groeten,

Martin

Weer verder gegaan met de Draak. zij moet vaarklaar zijn voor volgend weekend.
Ik heb dus nu wat haast gekregen. Ik heb er een tijdje over zitten denken maar nu
een redelijk solide oplossing bedacht voor het verstellen van de mast.
Door aan het boutje te draaien kan ik de mast hoek veranderen van haaks op de boot tot ca 10 graden helling naar achter toe.

Verder alleen nog de laatste delen binnen watervast afwerken (lakken).
De servo's en de bedrading erin en dan kan het dek vast op de romp.
De mast nog 1 x aflakken in wit. De tuigage en de zeilen erop en ze is vaarklaar.

Bijgaand de foto's van de mastvoet verstelling.

De laatste loodjes.

Groeten,

Martin

Weer bezig geweest.
Mast is geschilderd en de elektronica is ingebouwd.
De bestelde onderdelen zijn binnen gekomen. Ik nu starten met het maken van de zeilen.
Hiervoor heb ik wat spinnaker doek gekocht. Teven heb ik wat wandspanners binnen gekregen, maar die zijn veel te groot.

De paal midden in de kuip is voor het voeren van de schoten.

Groeten,

Martin

Tegenvaller!

Bij boren van een gat in de servosteun voor het plaatsen van de schakelaar
schoot de boormachine door de romp heen @#%$&*@#.
Gelukkig was het op het witte deel van de romp. Dit moet ik eerst herstellen voor ik verder kan. Hierdoor moet het onderwaterschip opnieuw worden geplamuurd en gespoten en het gat aan de binnenzijde gedicht en verstevigd

Inmiddels heb ik gisteravond de noodzakelijke reparaties gedaan, en nu wachten tot
de lak voldoende is uitgehard. Ik heb uit frustratie geen foto ervan gemaakt.

Groeten,

Martin

Bij boren van een gat in de servosteun voor het plaatsen van de schakelaar
schoot de boormachine door de romp heen

Ja voorzichtigheid is de moeder van de Porceleinkast he :teacher:
mvg
Frederik

Zeilklaar,
Het was even aanpoten maar de Draak is klaar.
Alles zit erop en werkt. De zeilen moeten nog wel wat worden getrimt.
Ik ben zelf zeer benieuwd hoe ze zal varen, maar dat zullen we morgen zien.
Hieronder wat foto's van het plaatsen van het dek (altijd een spannend klusje)
en het voorlopige eindresultaat.

Van het weekend gaan we varen, Ik doe meteen mee in een micro magic wedstrijd veld van mijn familie. Ik ben zeer benieuwd hoe ze zich staande houd tussen al de MM's
Zal na het weekend wat foto's plaatsen van het zeilen.

Groeten,

Martin

Prachtig!

Succes met d'r Maiden.

We wachten de fotos af.

Overigens:
Je hebt de onderzijde wit gemaakt.
Ik kan me herinneren dat m'n vader die "koper/brons/goud"-achtig had geschilderd, als imitatie van de anti-fouling.
Welke is juist?

Het misstaat in ieder geval niet. Rood zou zo "gewoontes" zijn.

Wim

Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Ik heb gekeken naar de moderne wedstrijd draken en daar zie vaak een wit onderwaterschip.
Ik herinner me van vroeger inderdaad de "bronsbottem" antifouling nog wel. Deze had mijn vader ook onder zijn BM. Helaas is deze al jaren verboden in Nederland. Dus zijn we overgestapt op de moderne variant in de kleur wit. Ik vind het ook iets mooier.

Hopen dat het morgen wat beter weer is als vandaag.

Groeten,

Martin.

De maiden trip is achter de rug
We hebben in een haven in Terherne Friesland gevaren met een windkracht 3 a 4.
De windvlagen waren iets te veel van het goede met als gevolg dat de draak regelmatig plat ging.
Zij is wel een stuk sneller dan de MM's die meezeilden. De eerste wedstrijden eindigde de Draak ruimschoots als eerste. Echter nadat de dag vorderde werd de Draak steeds trager. Dit kwam achteraf door een behoorlijke hoeveelheid water in de boot.

Oorzaak:
romp-dek verbinding is bij de boeg niet helemaal goed. Hier zit een spleet met een lengte van enkele centimeters waar behoorlijk wat water doorheen kwam.

De doorvoering van de schoten zit in de kuip onder de kuipbanken. De kuip stroom echter vol water als de boot plat gaat en dat stroom zo de boot in via de doorvoering

De deksel van de kajuit sluit niet goed af

De deksel bij het roerbeslag dicht niet goed af.

Na met wat tape te hebben gerommeld hebben ik het opgegeven. Ik hield het niet droog in de boot. Eerst maar even de problemen oplossen.

Al met al wel een zeer goede indruk gekregen van de zeileigenschappen. Ze zeilt echt prachtig neutraal en ook behoorlijk hoog aan de wind. Met de snelheid zit het ook wel goed. Ruim sneller dan een MM terwijl de waterlijnlengte niet zoveel scheelt.

Hier de fotos

Groeten,

Martin.

Inderdaad: prachtig (nogmaals)

Ik kan me herinneren dat m'n vader de schoten vanuit het wandje van het roefje had lopen; net onder het dakje dus, aan de kant van de kuip.
Het roer werd bediend met een kwiklink bovendeks. De kwiklink liep een beetje rond langs de wand van het kuipje.

Succes met het zoeken naar een waterwerende oplossing. Zoiets moet varen, en dat platliggen hoort er gewoon af en toe bij. Is goed voor het adrenaline gehalte in je bloed ;)

Wim

Hoi Martinez,

Wat is ze prachtig, mooi om te zien zeilen!! Dat waterdicht maken zal toch wel lukken succes daarmee.

Gr Remco

Back