Het lijkt me dat we hier bij de basis van vele discussies op het forum zijn aangekomen. Mensen geven hun mening en moeten beredeneren waarom zij gelijk hebben en een ander niet. Er zijn dan een aantal mogelijke argumenten, waaronder:
- Ik heb het ergens gelezen (maar dan wel het liefst met bronvermelding)
- Ik ben erin opgeleid.
- Ik ben werkzaam op dit gebied.
- Ik heb al x jaar ervaring met dit soort dingen (als modelbouwer).
- Een combinatie hiervan.
De vraag is alleen; wie is geloofwaardiger, iemand met 20 jaar ervaring, maar geen opleiding, of iemand die net van de opleiding afkomt met weinig of geen praktijkervaring? Of iemand zonder officiele opleiding of ervaring, maar met een enorme theoretische kennis op een bepaald vlak?
Geen van allen. Diegene die het bij het juiste eind heeft, is het meest geloofwaardig, en de kans dat bv. iemand met 20 jaar ervaring het bij het juiste eind heeft, is groter, maar dat staat zeker niet vast.
Daarom horen dat soort zaken helemaal niet in een discussie thuis, want totaal irrelevant, het zijn geen argumenten. Als de discussie zuiver op inhoudelijke argumenten gevoerd wordt, komt 'de waarheid', als die er al is, vanzelf bovendrijven.
Zoek eens op 'drogreden' en 'beroep op authoriteit'.
Nu heb je dat natuurlijk in iedere discussie, maar het valt mij wel op dat op internetfora veel mensen hun mening als absolute waarheid proberen te brengen en absoluut niet openstaan voor de mogelijkheid dat ze het in meer of mindere mate bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben. Gevolg hiervan is dan, dat een argeloze beginner hier een vraag stelt en vervolgens wordt overladen met meningen en halve waarheden die vaak kant noch wal raken, maar worden gepresenteerd als feit. Het zou m.i. niet verkeerd zijn als hier eens wat harder tegen werd opgetreden.
Hier tegen optreden kan tot op zekere hoogte, maar wordt al snel onmogelijk. Immers, een moderator zou dan inhoudelijk moeten gaan beoordelen wie er al dan niet gelijk heeft, en dan komt het fenomeen om de hoek kijken dat een moderator ook een mens is, met een eigen mening, waar ook weer haken en ogen aanzitten.
Waar wél veel harder tegen opgetreden zou mogen (en moeten, wat mij betreft) worden, is juist het erbij halen van dat soort irrelevante zaken. Iets als 'ik doe het al 20 jaar' voegt helemaal niets toe aan een discussie. Evenals een opmerking als 'en jij bent monteur, dan hoop ik dat je baas...' , wederom niets toevoegend en dit soort dingen zet alleen maar een toon waarin de discussie agressiever wordt, immers mensen worden persoonlijk aangevallen.
HEt grootste probleem van alles, is dat er gedacht wordt dat er zoiets is als een 'absolute waarheid', en dat één van de deelnemers aan de discussie, die absolute waarheid heeft. Terwijl de onderwerpen waar 99,9% van de discussies op dit forum over gaan, helemaal geen 'universeel correct antwoord' kennen, maar vaak voor een groot deel van meerdere factoren afhangen, waarbij persoonlijke voorkeur niet zelden een grote factor is.
Overigens; ALLES wat op een forum gepost wordt, is een mening van iemand, en geen feit.
Om deze discussie als voorbeeld te nemen, ik ben er van overtuigd dat theoretisch gesproken goed aanknijpen van een connector met de juiste tang, de allerbeste verbinding oplevert. Dit wordt ook gestaafd met onderzoeken en meetgegevens.
Echter.. heeft iemand die tang niet, of kan men niet met zo'n tang omgaan, dan kan solderen tóch een betere keuze zijn.
Daarom krijg je mensen die er anders over denken; voor de één is knijpen de beste oplossing, terwijl voor de ander solderen daadwerkelijk de beste oplossing is.
Dit hele verhaal wordt nog moeilijker omdat het voor onze toepassingen eigenlijk helemaal geen drol uitmaakt. Mits je de zaken goed monteert voor de rest, maakt het geen moer uit of je een stekkertje nu soldeert of knijpt. Onze toepassingen zijn niet kritisch op overgangsweerstanden (zolang ze maar niet de spuigaten uitlopen) en worden, als het goed is, mechanisch niet belast.
Kortom; ik denk dat het 'universeel ware antwoord', als dat al zou bestaan, in dit geval zou zijn 'het maakt niet uit, als je goed soldeert of goed knijpt, voldoet het beide voor onze toepassingen'.
En dáár komt de hele discussie vandaan.. het maakt niet uit, wordt dan dus een meningenkwestie, er is geen snoeiharde ultieme correcte waarheid.