Discussies, discussies, discussies

In de "professionele wereld" zoals bij Fokker waar ik heb gewerkt is een krimpverbinding de enige goede verbinding. Volgens vele onderzoeken is gebleken dat een dergelijke verbinding zowel mechanisch als elektrisch superieur is aan een soldeerverbinding.
Er is één, min of meer, belangrijke voorwaarde. Die is dat die krimpverbinding wel op de juiste manier en met het juiste gereedschap gemaakt moet worden.
Een slechte krimpverbinding is meestal direct een probleemverbinding. Een te strak aangeknepen verbinding is elektrisch misschien nog wel goed maar mechanisch bepaald niet. Een niet strak genoeg aangeknepen verbinding is zowel elektrisch als mechanisch niet goed te noemen.
Het ontbreekt ons modelbouwers vrijwel allemaal aan het juiste gereedschap om een echt goede krimpverbinding te maken. Die tangen zijn bepaald niet goedkoop en ook de verbindings pennen en bussen kosten meestal behoorlijk wat. Niet haalbaar dus.
Vandaar dat wij met een
goede soldeerverbinding zo goed als altijd beter af zijn. Een goede of zelfs maar redelijke soldeerbout heeft bijna elke modelbouwer wel in huis. Met enig oefenen en eventueel wat hulp van een ervaren soldeermeneer (of mevrouw

) kan je al snel een redelijke tot goede soldeerverbinding maken.
In een redelijke soldeerverbinding heb ik meer vertrouwen dan in een redelijke of matige krimpverbinding. Laat staan een slechte krimpverbinding. :nooo:
Dus laten wij het maar bij solderen houden dat is al lastig genoeg als ik zo wel eens rondkijk. Daar valt bij veel mensen ook nog wel het nodige te verbeteren.