zwaartepunt zit altijd voor het drukpunt, anders heb je nooit stabiliteit.
Enkel een canard creërt lift om het vooroverkantelende moment van de vleugel te stoppen, gewoon omdat hij het langs de voorkant doet en niet aan de achterkant zoals een gewoon stabilo.
Als je het zwaartepunt verder naar achter verplaatst wordt je vliegtuig onstabieler omdat je stabilo meer begint te "zweven".
Niemand spreekt dit tegen omdat we het zelf gemakkelijk ondervinden, het hoogteroer wordt veel te kritisch!
Kijk eens waar het zwaartepunt zit van een canard-toestel, een pak voor het drukpunt. Probeer je zwevertje maar eens te gooien met het zwaartepunt achter de hoofdvleugel, je moet maar dom zijn om het te proberen...
Groeten, Bart.
Enkel een canard creërt lift om het vooroverkantelende moment van de vleugel te stoppen, gewoon omdat hij het langs de voorkant doet en niet aan de achterkant zoals een gewoon stabilo.
Als je het zwaartepunt verder naar achter verplaatst wordt je vliegtuig onstabieler omdat je stabilo meer begint te "zweven".
Niemand spreekt dit tegen omdat we het zelf gemakkelijk ondervinden, het hoogteroer wordt veel te kritisch!
Kijk eens waar het zwaartepunt zit van een canard-toestel, een pak voor het drukpunt. Probeer je zwevertje maar eens te gooien met het zwaartepunt achter de hoofdvleugel, je moet maar dom zijn om het te proberen...
Groeten, Bart.