Dragonfly 04 staart weg draai probleem

• Topicstarter Topicstarter Chris777
  • Startdatum Startdatum
C

Chris777

Guest
Sinds een tijdje heb ik mijn walkera 04 al aan de kant staan met een niet traceerbaar probleem. In hoover doet hij het redelijk goed voor een paar tellen waarna hij langzaam zijn staart wegdraait. De staart telkens meer toeren geven helpt dan voor een tijdje maar er moet telkens meer "gas" op de staart totdat de knuppel helemaal opzij staat waarna hij vervolgens alsnog weg draait. Ook zeg ik 'redelijk' want hij hoovert gelijk al niet 'lekker' (instabiel).

Nieuwe staart motor geprobeert, nieuwe rotormotor geprobeert, geen resultaat. Een collega van mij lijkt nu plotseling het zelfde probleem te hebben met zijn 04 (van de een op de andere dag, net als bij mij. deze komen uit de zelfde batch gekocht afgelopen zomer). Ook hebben we gekeken of de spanning op de klemmen van de staartmotor wel max. baterij spanning is en dat is ook bijna exact zo, in vol gas op de staart en ook met vol gas op de hooftrotor (max belasting). Hebben de electronica geswapt van de 'mijne' naar de 'zijne' maar het probleem blijft. Stroom gemeten van een vrijlopende rotor motor welke nauwelijks stroom trok dus dat lijkt ook in orde. We hebben nu twee 04's en zijn niet in staat er 1 goede uit te maken.. Iemand enig idee??

Klinkt als een tandwiel probleem
Satoer had hier ook eens last van. Als hij even vloog werd zijn staart steeds ''slapper''.
Kwam door dat het asje van de motortje te warm werd,en het messing tandwieletje ging slippen. Probeer die een met wat CA te verbinden.

IJsbrand

Dag chris,

Ik heb volgens mij al sinds het begin hetzelfde probleem. Het draaien aan de gain van de DF4 helpt volgens mij niet, ik merk er niets van! Ik los het nu op door de trim van de staart bij te stellen. Ik moet ook altijs stoppen met vleigen, omdat ik de staart dan niet meer kan corrigeren. Ik leer ermee leven, maar oplossingen zijn welkom. Overigens gebeurd dit ook met een direct drive tail, dus het zal niet aan een los tandwiel liggen oid.

Luuk

Ik heb precies het zelfde probleem :D .
Vooralsnog denk ik dat het probleem ontstaat daar het inzakken van de spanning van de LIPO accu.
Er blijft dan niet meer genoeg spanning over om de staartmotor te voeden.
De hoofdmotor blijft dan echter wel genoeg spanning krijgen waardoor het model rond gaat tollen.
Daarom wil ik mijn Carboon nog eens op 3 cellen proberen te vliegen 8)

Martijn

M.l.v.Doesburg zei:
Vooralsnog denk ik dat het probleem ontstaat daar het inzakken van de spanning van de LIPO accu.

Kun je wel eens gelijk in hebben.
Ik heb dit probleem ook. En het wordt erger naarmate je langer aan het vliegen bent. Tegen die tijd dat de accu bijna leeg is zit ik met me staartrotor knuppel in de hoek.

wilco1985 zei:
M.l.v.Doesburg zei:

Kun je wel eens gelijk in hebben.
Ik heb dit probleem ook. En het wordt erger naarmate je langer aan het vliegen bent. Tegen die tijd dat de accu bijna leeg is zit ik met me staartrotor knuppel in de hoek.

Klopt dit is bij mij precies het zelfde.
Maarjah dat maakt het Helicoptervliegen misschien nog iets spannender dan het daatwerkenlijk is :wink:

We hadden eerst de servo om de ander losgekoppeld en op de grond gekeken of deze rustiger bleef staan. Het lijkt van de rol servo te komen. We hebben een ferriet op de draden naar de servo's gezet (bij de heli van mijn collega) en dit leek toch een heel stuk beter. Niet perfect maar we konden er weer mee vliegen!
Zal de andere Heli ook met een ferriet proberen. Als dit een oplossing blijkt zal ik het posten... (Of servo uitwisselen)

Ferriet helpt dus niet bij de tweede heli. Heb nu de hoofdmotor vervangen, staartmotor en de servo's. dit lijkt het probleem op te lossen. Enkel was dit van zeer korte duur daar nu de staartmotor is doorgefikt. Weten dus nog niet veel meer...

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn aerohawk. :cry: Ik heb echter het idee dat het met de temperatuur te maken heeft. Het mixerboard initialiseerd namelijk als ik gewoon buiten probeer (ongeveer 3 graden) dan initialiseerd heb mixerboard bijna niet. Als ik er dan echter een beetje op blaas zodat het warmer word initialiseert hij in de normale tijd. Ook heb ik het idee dat als het board nog een beetje warm is de staart niet weg draaid. Ik kan dit helaas nog even niet testen of het echt zo is, omdat ik niet beschik over een verwarmde ruimte waar ik even kan proberen. :cry: Met zo''n wegdraaidende staart heb je toch snel al een wat grotere ruimte nodig anders vinden de meubelen het niet zo leuk :lol: . Graag hoor ik hier jullie ervaringen hier over.

Heb precies dezelfde ervaring met het wegdraaien van de staart door temperatuur verschillen. Ook bij lage temperaturen was het geheel niet meer goed af te stellen.

Bij lage temperaturen zakt een LiPo vrij ernstig in...misschien dat daardoor de hoofdmotor wat minder vermogen levert en dat daarom het wegdraai-probleem minder is ?

Tuinkabouter zei:
Bij lage temperaturen zakt een LiPo vrij ernstig in...misschien dat daardoor de hoofdmotor wat minder vermogen levert en dat daarom het wegdraai-probleem minder is ?

De lipo's worden juist warm tijdens het vliegen dus dat lijkt mij niet de oorzaak.

Ook ik heb dit probleem gehad met mijn DF4.

Zowel met de stock accu, 7,4V lipo, stock tail motor en HAT tailmotor.
De gain van het mixerboardje stellen had ook geen zin.
Waardeloze electronica is het gewoon.

Voor mij reden genoeg over te stappen op een trex.

Die van mij doet hetzelfde al Chris777, en net als hij vlieg ik met de standaard NiMh accu pakketjes. Rare is wel dat hij dit gedrag in het begin niet vertoonde, het is pas later geleidelijk aan erin geslopen.

Ondertussen is vrijwel alles al vervangen geweest echter het probleem blijft. Meest rare is dat het op een gegeven moment weg leek te zijn, echter keerde het daarna helaas weer terug.

Maarten2 zei:
Tuinkabouter zei:

De lipo's worden juist warm tijdens het vliegen dus dat lijkt mij niet de oorzaak.

Onder koude externe omstandigheden neemt het vermogen van een accu af. Of de accu zelf nu wel of niet warm wordt.

Ik heb net even geprobeerd met mijn aerohawk, en het probleem zit hem bij mij in het mixerboard. Ik heb de heli bij gewoon kamertemperatuur aangezet (alles werkte normaal). Vervolgens heb ik de het mixerboard ven boven de verwarming gehouden, en wat bleek: hoe warmer het mixerboard, hoe harder de staart gaat draaien. Op een gegeven moment was dit zelfs niet meer weg te trimmen. Toen ik buiten ging proberen werkte het aan het begin nog allemaal goed omdat het board nog warm was, maar na ongeveer een minuut moest ik de staart al weer helemaal de andere kant op trimmen en dat was openduur zelfs niet meer voldoende :?

Hieruit trek ik dus de conclusie dat het wel aan het mixerboard moet liggen. Ik vind het echter wel raar dat er mensen zijn die dit probleem met een dragonfly 4 hebben. Ik heb deze heli namelijk ook sinds kort in mijn bezit, en die deed het buiten gewoon goed. Zou de electronica misschien kunnen slijten? Mijn df 4 is namelijk nog maar heel weinig gebruikt terwijl de Aerohawk er toch al heel wat vliegtijd op heeft zitten :wink:

Alle piezo-gyro's hebben in meer of mindere mate last van temparatuursdrift. Het staafje dat de draaiing meet veranderd van vorm, en dus ook de hoeveelheid tegen of meesturen van de gyro... Je hebt er (VEEL!) minder last van met een SMM gyro als de GY240 en de GY401 maar ja, die kosten dan ook wat ;)

Groetjes,

Ton.

Tuinkabouter zei:
Maarten2 zei:
Tuinkabouter zei:

Onder koude externe omstandigheden neemt het vermogen van een accu af. Of de accu zelf nu wel of niet warm wordt.
Kan jij in een verwarmd huis voelen hoe koud het buiten is ?

Back