Dragonlink met Futaba T8FG: hulp gevraagd

Beste hobbygenoten,

Ik heb sinds kort een Dragonlink UHF set, en het lukt me niet deze aan de praat te krijgen met mijn Futaba T8FG. De DL aangesloten via de trainerport. In ander fora heb ik gelezen dat deze combinatie moet werken.

Het ligt niet aan de Dragonlink, wanneer ik deze aansluit op mijn oude Futaba Skysport (ook via de trainerport) dan kan ik de DL ontvanger direct aansturen.
Wanneer de DL op de T8FG aansluit is de led op de DL zender groen, zoals het hoort. Wanneer ik dan de DL ontvanger aanzet dan gaat de rode (power)led aan, de blauwe (link) knippert eventjes en gaat dan weer uit. Met de Skysport blijft de blauwe led wel aan.
Ik heb de DL ontvanger opnieuw gelinkt met de DL zender, gekalibreerd, helaas zonder effect.

Heeft er iemand in dit forum ervaring met de Futaba T8FG, in combinatie met de Dragonlink? Misschien mis ik een menu instelling? Alle hulp is welkom, het is de komende dagen mooi vliegweer :) en ik wil de DL graag testen.

Gert

De zender moet in Trainer mode staan, normaliter zit er in de 6 pin futaba plug een doorverbinding.
Zodra je deze stekker in de zender steekt, (die uit staat) gaat de zender aan, en wordt de trainer output geactiveerd en de interne zender uitgeschakeld.

Deze doorverbinding moet ook in je plug zitten van je dragonlink kabeltje.

Bedankt voor je reactie Bjorn.
Bij de Futaba trainerkabel (meegeleverd bij de DL) die tussen mijn radio en de DL zit zijn 3 van de 6 pinnen in gebruik: PPM, massa en +volt (switched). Deze gaan naar de betreffende pinnen van de Dragonlink.

Wanneer ik de DL aansluit op de radio gaat de zender van de Futaba inderdaad niet uit. Dat betekent dat de DL niet als "teacher" wordt gezien? Begrijp ik je goed dat er in de Futaba plug een doorverbinding gemaakt moet worden? Wat zou ik moeten wijzigen om de T8FG als student in te stellen?

Wel veel vragen, ik weet het, maar ik baal ervan dat ik dit niet voor elkaar krijg op mijn nieuwe T8FG, terwijl ik dit bij de Futaba Skysport dierect aan de praat krijg :confused:.

Hoi Gert,

Klopt als een bus, heb dus nog een doorverbinding nodig op de trainer plug zelf..

Pin 4 en 5 moeten doorverbonden zijn.

t4744558-171-thumb-Futaba%20pinout.png

Weet je dat zeker Bjorn?
Voor zover ik weet zijn beide pinnen voor de stroomvoorziening van een gekoppeld apparaat, waar bij pin 4 continu stroom geeft en pin 5 alleen wanneer de zender aanstaat.
Als ik beide pinnen doorverbind maak ik in feite een "sluiting" op de radio. Die verbinding moet er dus voor zorgen dat de radio denkt dat er een teacher is aangesloten?
Ik ben wat voorzichtig, ik wil mijn radio niet laten roken...;)

Gert

Yes, helemaal zeker :)

pin 4 is directe voeding inderdaad vanaf je accu..
Als je deze terug voert via pin 5 (daar kan je wat spanning meten) dan schakel je de zender buiten de schakelaar om..
Intern zit een circuitje die dan aangaat en alleen het logische gedeelte aanzet zonder de zender module.

Hetzelfde heb ik hier al eens aan de hand gehad met een clubgenoot en een sim op de pc..
Met zijn kabeltje werkte dat ook niet.. toen een nieuwe gesoldeerd. met de doorverbinding en werkt prima..

Als je goed kijkt in het plaatje staat er onder pin 4 en 5: Short 5 and 4

Ok bedankt, ga ik proberen. Eerst even kijken of ik de futaba plug open kan krijgen. Wordt denk ik morgen, ik laat dan het resultaat weten.

Gert

Ok, ik heb pin 4 en 5 met elkaar verbonden, maar zonder het gewenste resultaat.
De radio startte vanzelf op toen ik de stekker aansloot, met de melding dat een trainer cable is aangesloten. Logisch, de radio wordt zogenaamd gevoed door de teacher.
De aangesloten Dragonlink krijgt stroom, het ledje is groen, wat betekent dat de DL een PPM signaal binnekrijgt, maar ik kan nog steeds geen verbinding maken met de DL ontvanger.

Jammer maar achteraf wel begrijpelijk: de DL heeft alleen maar voeding nodig en het PPM signaal van de radio. En het PPM signaal van de radio gaat naar pin 3 van de trainer plug, ongeacht of er een kabel op is aangesloten of niet...
Het frustrerende is dat de DL icm mijn goedkope Futaba Skysport direct verbinding maakt :confused:

Het kan haast niet anders of het heeft te maken met het PPM signaal van de radio. Weet iemand of dit signaal verschilt tussen de T8FG en de Skysport? Ik heb geen scope om dit te controleren. Kon wel het voltage op de PPM pin meten, die was bij de T8FG 2.08v en bij de Skysport 3.64v, een stukje hoger dus.

Heeft verder iemand nog tips of ideen? Ik hoor ze graag!

Gert

Wat nog mogelijk kan zijn is het volgende..

De T8 kan 2 typen ontvangers aansturen, de <7 kanaals of de 8> kanaals..
Normal of multichannel ontvangers..
Misschien staat je zender wel in trainer mode, maar in multichannel mode (standaard wordt er vaak een multichannel bij geleverd vandaar), hij stuurt dan te veel PPM kanalen uit, wat je DL niet begrijpt..
In normal mode zetten zou een oplossing kunnen zijn.

Heb ik ook geprobeerd: fasst frequency op 7 ch gezet ipv op mlt2, zowel met als zonder pin 4 en 5 doorverbonden: noppes, geen signaal tussen DL zender en DL ontvanger... :(

Ik gooi dit probleem denk ik nog eens een keer bij RCgroups in de groep. Hopelijk dat iemand me de gouden tip kan geven, hoewel ik vrees dat die hoop tegen beter weten in is...
Bjorn, iig hartstikke bedankt voor de tijd en de moeite die je hebt gestoken in het meedenken. En heb jij of iemand anders nog een idee, ik hoor het graag!

Gert

Het is gelukt!!! :p:p:p Ik heb eindelijk verbinding tussen de Dragonlink zender en ontvanger met mijn Futaba T8FG.

Het lag niet aan de trainer settings, of aan de ontbrekende verbinding tussen pin 4 en 5 van de trainerplug.
Wat dan wel?
Nou, blijkbaar moet in het menu Function elk kanaal 1/tm 8 toegewezen worden aan een switch, ondanks dat enkele van die kanalen niet in gebruik zijn.. Nadat ik de niet toegewezen kanalen had gekoppeld aan switch SH, en de zender opnieuw opstartte, brandde ineens het blauwe ledje op de DL ontvanger! Yes!!!!!

De T8FG had ik op fasst CH7 staan, toch kon ik ook kanaal 8 van de DL bedienen.
Daarna MULT geprobeerd, dit leek ook te werken. Bij MLT7 viel de verbinding weg.

Daarna de toegewezen kanalen een voor een losgekoppeld van switch SH. Toen ik kanaal 7 loskoppelde verdween de verbinding. Kanaal 7 weer aan een switch SH teogewezen, en er was weer verbinding.
Daarna kanaal 7 aan radioknop RD en aan de rechter slider toegewezen, in beide gevallen kreeg ik toen géén verbinding.:confused:

De logica van dit alles ontgaat me een beetje. Weet ook niet of bij andere modellen het ook voldoende is om alleen kanaal 7 aan een switch toe te wijzen. Voor de zekerheid heb ik alle niet gekoppelde kanalen t/m 8 weer aan switch SH toegewezen en de radio op CH7 ingesteld.

Zojuist de ontvanger in mijn Easyglider aangesloten. Alles lijkt te werken.
Van de week maar eens voorzichtig proberen of alles ook live werkt. Ik durf er iig nog niet blind op te vertrouwen.

Gert

De verbinding met de tarinerport moet als dit:
FutabaTrainerPins1.jpg

Dus nit de +VE unswitched aansluiten.

Zoals ze mij gezegd hebben in RCGroups:

You want to use the top one with the +ve so when you turn off your tx the DL tx will turn of also. If you use the unswitched your DL tx will stay on all the time.
Dus de +VE gaat via de schakelaar en de +VE unswitched direct op de accu.

Zet je dus de radio uit met de +VE unswitched verbonden blijft de Dragon Link aan.
Met de +VE unswitched niet verbonden gaat de Dragon Link aan en uit met de radio schakelaar.
Werkt perfect zo in mijn 9C.

Ook zorg ervoor dat al de pinnetjes geisoleerd zijn zodat ze niet kunnen kortsluiten. Is nogal een kleine plug die Futaba plug.

Die headtracker is voor als je een headtracker wilt aansluiten op de trainer port.

Back