Dremel 3D-printer

Cor

In Memoriam
Dremel 3D-printer

Dremel komt met de eerste toegankelijke 3D-printer
Dremel, de bekende fabrikant van powertools, heeft in april 2016 een nieuw product op de markt gebracht: de Idea Builder. Deze 3D-printer is een prachtig stukje hoogstaande techniek. Hoogstaand, maar zeker niet ingewikkeld. Met recht kan gezegd worden dat dit één de van de betere, meer gebruiksvriendelijke, toegankelijke 3D-printers is in zijn klasse. Stap voor stap neemt Dremel je mee om de wereld van het 3D-printen te ontdekken. En zo maak je van je idee een 3D-object.
De Idea Builder 3D20 is behalve gemakkelijk in het gebruik ook nog eens betaalbaar. Voor ons als Modelbouwers belangrijk: maximaal bouwvolume: 22,8 cm x 14,9 cm x 13,9 cm. Dit produkt is onder andere verkrijgbaar in de eigen Dremel eShop en bij verschillende retailketens.

http://shop.dremeleurope.com/nl/nl/productomschrijving/dremel-3d20-printer--680

Back%20Panel%203.jpg

3D%20Autodesk%202.jpg

De printer is niet door Dremel ontwikkeld, ze plakken er enkel hun naam op.

De eenvoud in het gebruikt komt omdat hij enkel met eigen merk filament wil werken. Daardoor weet de printer exact de juiste parameters en hoef je dat zelf niet uit te zoeken. het beperkt je wel heel erg in je mogelijkheden. Ook is het print volume aan de kleine kant.

http://eu.xyzprinting.com/eu_nl/Home

De Dremel is veel te duur met een te klein printbed. Dremel wil meedoen op de 3D printer markt, maar is nog lang niet ver genoeg ontwikkeld. Kan alleen PLA printen, heeft geen verwarmd printbed, enkele extruder. Voor hetzelfde geld heb je een dubbele extruder, verwarmd (groter) printbed, printen van verschillende soorten filament en ga zo maar door. En ook in een afgesloten behuizing.
En het is zeker niet de eerste toegankelijke 3D printer. Die zijn er namelijk al een tijdje.

Laatst bewerkt:
Voor een voordelige, maar goede 3D-printer kijk eens bij KIWI in Rijswijk. Dat zijn jongens van de TU-Rijswijk die een hele mooie printer hebben ontwikkeld voor de hobbymarkt.

Wat jammer is van deze printers, is dat ze alleen met PLA kunnen printen. Ik (persoonlijke mening) print mijn modelbouw onderdelen liever met ABS. Dit is veel steviger dan PLA. PLA schijnt (heb ik ergens gelezen, of het waar is weet ik niet) na een tijd (paar jaar) brozer te worden omdat het een natuurproduct is, maar dat heb ik nog niet ondervonden.

@Stitch, of het echt brozer word weet ik niet, ik weet wel dat het sneller kan vervormen dan abs.
nadeel van abs is weer dat het snel krom trekt.
zelf print ik nu met petg, dat is een filament met de print eigenschappen van PLA maar de sterkte van ABS.

groet,
Koos

Back