drie slagen spin (F3A-c)

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 19 mei 2007.

  1. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben erachter gekomen dat ik de 3 slagen spin verkeerd stuurde.
    ik vloog hem als een snap. nu loop ik tegen het volgende aan.
    ik verlies te snel hoogte met gevolg dat er te weinig ruimte overblijf voor het laaste rechte stuk.
    nu heb ik al geprobeert met meer rol,hoogt en richtingroer uitslag hij draait wel sneller maar blijft veel snelheid houden.
    heeft iemand een idee hoe dit op te lossen
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Wat stuur je precies?

    Hoe ik 'm stuur (god knows of dat dan wel goed is:)

    1) op gewenste lijn en hoogte vliegen
    2) gas dicht
    3) niet laten zakken maar ook niet klimmen, in de praktijk houdt dit in dat je steeds meer up geeft
    4) als hij wil vallen, rol+richtin de hoek in vd. kant die hij op valt. Hoogte loslaten
    5) dit zo houden tot hij ~2,5 slag gedaan heeft, dan loslaten
    6) door laten vallen (mijn toestellen draaien uit zichzelf nog ~0.5 slag door)
    7) met up weer recht trekken

    Ik vermoed dat je tijdens de spin zelf nog up blijft geven.. dat moet je voor zover ik weet niet doen.. mogelijk houdt je 'm op die manier in een overtrokken positie, vandaar het hoogteverlies. In principe begin je een spin vanuit een overtrokken positie, als je 'm dan blijft overtrekken, zal hij hard naar beneden komen.

    Althans, bovenstaande is mijn gok.
     
  3. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik stuurde hem zo als je een snap rol vliegt.
    gas dicht, vol links richting, vol up en vol links rolroer.
    maar nu blijkt dat de spin anders gevlogen moet worden.
    gas dicht, vol links richting, vol up en vol RECHTS rolroer.
    het verschil is dat met de laaste versie het vliegtuig gelijkstopt met spinnen als je alles los laat.

    begrijp je het nog :lol:
     
  4. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (Belgiƫ)
    Als je minder hoogte wil verliezen in een spin zal je inderdaad moeten tegensturen met je rolroeren, dan krijg je een flat spin. Naargelang je er dan het gas nog op zet gaat je spin vlakker worden en ga je ook minder hoogte verliezen.

    Let er wel op dat je niet volledig met je rolroeren moet tegensturen, je moet enkel genoeg tegensturen om de spin vlakker te krijgen. Als je te veel tegen gaat sturen gaat je vliegtuig uit de spin vallen en de andere kant op rollen.

    Gr Joeri
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik vlieg hem als volgt

    neem genoeg hoogte
    gas dicht
    SNELHEID ER UIT!!!
    langzaam up treken zonder te klimmen
    op het doode punt ruder links of rechts geven, net hoe die er in drijgt te vallen
    en dan moet je genoeg ruimte over houden
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hoger gaan vliegen is geen optie

    hij bouwt te veel snelheid op tijdens het "vallen"
    de kant dat hij opvalt bepaal ik met het richtingsroer.
    de rolsnelheid is goed.
    ik heb de hoogt en rol al onder de duelrate gezet.
    dus als ik nog meer rolroer ga geven gaat hij nog sneller spinnen.
    ik heb het al met meer richting en hoogte geprobeert, maar dat geeft niet het gewenste efect.

    ik heb al gezocht met de zoek funtie maar kon niks vinden
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    als het goed is hoef je hem er niet in te stuuren, maar drijgt hij een kant op te valen dan moet je mee stuuren
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, uit het feit dat hij hem erin stuurt, blijkt al dat ie niet overtrokken is (anders reageert het toestel nauwelijk/niet op de roeren meer), en dat moet ie dus wel zijn :yes:

    Grt.
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik stuur hem in die zin dat ik de richting bepaal die hij opvalt
    ik overtrek hem echt wel alex, heb je wel goed opgelet in bloemendaal?
    maar is er dan niemand die hier ook last van gehad heeft?
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    En dat moet dus niet, het model moet als het ware "zelf" kiezen :D

    Niet constant :roll:

    Met de X-tra 2000 niet eigenlijk, terwijl mijn voorbereiding buitengewoon slecht was (en is, zeker met de tentamens die deze week beginnen :( )

    Grt.
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het kan natuurlijk ook aan het model ligen
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    @alex
    van dat sturen zullen we dan maar in het midden houden

    @raymon
    dat ga ik ook denken, dan vlieg ik hem gewoon als een snap dan spint hij als een poes
     
  14. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ziet er mooi uit hoor, maar daar kan ik toch niet uit halen wat ik verkeerd doet
    en al hele maal niet hoe te sturen.
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ben ik de enige die niet rol en richting in tegengestelde richting stuurt?

    Je kunt het ook helemaal zonder rol doen zelfs.. maar als je rol tegen gaat sturen, ga je meer de flat spin kant op, en dat lijkt mij niet de bedoeling..

    Wat betreft de richting; ik denk dat dat ook van het toestel afhang.. bij m'n Oxalys kun je zelf de richting kiezen, daar is een punt waarop je 'm gewoon niet meer op hoogte kunt houden maar hij nog niet wegvalt over een vleugel.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee hoor, doe ik ook niet, is (volgens mij) ook niet de bedoeling.

    Zo doe ik het;

    gas terug tot stationair
    rustig up trekken totdat hij stilhangt
    dan steeds meer up totdat hij overtrekt
    up los en hij valt 1 kant op
    die kant geef ik als hij erin valt vol aileron en vol rudder
    alles neutraal en de tolvlucht stopt

    Easy as it is :D
     
  17. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    @hezik
    zo vloog ik hem ook (snap rol vlieg je zo ook)
    dit bijkt niet goed te zijn

    dit is mijn bij een training verteld (door gevorderde vliegers) nu konden we het daar niet verder uitwerken, door tijd gebrek en door een fout in vliegtuig afstelling
    zodoende liep ik daar gisteren tegen aan
    ik weet dus niet wat daar de oplssing van is
    vandaar de vraag hier
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even voor alle duidelijkheid, een snap roll vlieg je met rudder en ailerons dezelfde kant op (en ik doe meestal vol up erbij).

    Grt.
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    klopt, zo vloog ik m'n spin
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Leuke discussie.. :D

    Wat betreft de spin, om die goed te kunnen begrijpen zal je een aantal zaken uit elkaar moeten houden.

    Een spin in een echt vliegtuig is een auto-rotatie om de top-as van een vliegtuig, wat veroorzaakt wordt doordat er 1 vleugel eerder overtrekt dan de andere vleugel. Dit 'eerder' overtrekken van 1 vleugel heeft dan vaak weer te maken met motor-kopel, gewichtsverdeling etc. Zolang die vleugelovertrokken blijft, is er aan die kant van het vliegtuig dus geen (of verminderde) draagkracht(lift) en de andere vleugel heeft wel lift. Hierdoor blijft het vliegtuig rond zijn as tollen/spinnen.

    In onze modelvliegwereld komt een echte spin nauwelijks voor, de vleugelbelasting van onze modellen is vaak veel te laag en wij vliegen behoorlijk snel met lichte modellen.
    Snelheid, gewicht en vleugelbelasting zijn eigenlijk rare argumunten, omdat een stall bij elke snelheid voor kan komen, een stall is namelijk een functie van de invals hoek van de aanstromende lucht . Bij een te grote invalshoek van de aanstromende lucht zal de stall optreden. De reden dat snelheid, gewicht en vleugelbelasting wel invloed hebben, heeft te maken met de massa traagheid. Als wij snel aan het hoogteroer trekken, dan zal het model snel de nieuwe weg gaan volgen, waar door de aanstromende lucht weer buiten het berijk van de stall-hoek valt. Bij een zwaar model lukt het echter wel om met te veel (en te snel) up te geven een stall te veroorzaken, door het up-geven veranderd de stand van de langs-as van het model, maar door de massa-traagheid zal het model nog steeds de oude koers vasthouden. Door het verschil tussen de stand van de romp(dus ook vleugel) en de aanstromen de lucht is het risico van een stall aanwezig.

    Kort gezegd: onze F3A (achtige) modellen kunnen eigenlijk nauwelijks echt stallen.

    Wat we wel kunnen is een stall 'vliegen' (lees: simuleren) en dit op een manier zodat de jury denkt dat ie een gestalled model heeft gezien.

    Dit simuleren komt neer op:

    - aanvliegen waarbij het model op 1 hoogte blijft en met een steeds hogere neusstand vliegt (model hoeft dus niet stil te staan),
    - het laten zien dat 1 vleugel weg valt (dus 'up' loslaten en als de neus door de horizon is, ailerons geven)
    - met rudder, hoogteroer en ailerons de 'autorotatie' drie slagen vasthouden
    - netjes op tijd stoppen.
     

Deel Deze Pagina