Dit is het schemaatje.
De werking is simpel en de bouw net zo simpel. Je hebt er geen speciale kennis voor nodig maar je moet wel wat draadjes aan schakelaartjes kunnen solderen.
De werking is als volgt:
O, eerst iets over diodes. Ik weet niet hoeveel je daar over weet maar een diode kan je zien als een ventiel in een fietsband. De lucht kan er maar één kant op door, de band in, en er niet uit. Een diode is een elektronisch ventiel, de stroom kan er maar in één richting door. Die richting wordt aangegeven door de pijlvorm. Tot zo ver de "elektronica" dan nu het schema.
De situatie zoals getekend is dat de servo in de middenstand staat en drukt (trekt?) dus geen van de schakelaartjes (Links of Rechts) in. De motor is helemaal naar rechts gedraaid, verder kan (mag?) hij niet. De eindschakelaar "Stop rechts" is daardoor geopend.
Stel dat je met de servo schakelaar "Rechts" omzet dan zal de + van de accu via de schakelaar "Links" en "Stop links" met de motor zijn verbonden. De - van de accu wordt met de diode en de schakelaar "Stop rechts" verbonden. Die schakelaar is open dus de stroom kan er niet doorheen. De stroom kan ook niet door de diode want die blokkeert de stroom omdat die van de verkeerde richting komt.
Met andere woorden er gebeurt niets.
Zet je met de servo schakelaar "Links" om dan blijft de + van de accu via de schakelaar "Rechts" met de diode en de schakelaar "Stop links" verbonden. Die schakelaar is open dus de stroom kan er niet doorheen. De stroom kan echter wel door de diode want de stroom komt van de goede richting. De - van de accu wordt via de schakelaar "Links", de diode en "Stop links" met de motor verbonden. De schakelaar "Stop links" is gesloten dus de stroom kan daar door. De motor gaat draaien en als je alles goed hebt aangesloten naar links.
Komt de motor nu helemaal links dan zal de schakelaar "Stop links" openen en stopt de motor. De stroom kan niet door de diode dus er gebeurt niets meer. Pas wanneer je de servo de schakelaar "Rechts" laat indrukken zal de motor naar rechts draaien.
Je hoeft natuurlijk niet helemaal naar links of naar rechts te draaien, je kan de servo op elk gewenst moment in de middenstand zetten waardoor de motor op dat punt stopt. Die eindschakelaars zijn er alleen om te voorkomen dat je te ver door draait.
In plaats van een servo die micro schakelaars bedient kan je natuurlijk ook een elektronische schakelaar gebruiken. Die moet dan wel twee schakel kanalen hebben en met relais die een omschakelcontact hebben uitgerust zijn of worden.
In de tekening staan een aantal afkortingen NC, NO en COM. Dit staat voor Normal Closed, Normal Open en Common. Dat zijn de aansluitingen van de schakelaartjes en eventueel een relais. Deze afkortingen staan nagenoeg altijd wel ergens op de schakelaars of relais zodat je weet welke aansluiting welke functie heeft.
Succes.