Driecilinder Dolfijn/Potvisklasse onderzeeboot 1/60

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 19 okt 2023.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo medebouwers,

    Al enige tijd ben ik druk met mn volgende project.

    Een model van een wat ouder type, de Driecilinder Dolfijn/Potvisklasse.

    Wederom heb ik het model getekend in 1/50 maar ga hem zelf maken in 1/60. Voor mij groot genoeg.

    In deze schaal zal het model ongeveer 132cm lang worden. Door de vorm van de romp is de ruimte voor de Wtc wat kleiner dan bij de Walrus ongeveer 80mm. Dat wordt dus woekeren met de ruimte.

    Dit model heeft 2 schroeven en ook dat maakt het wat complexer.

    Dat brengt me bij mijn vraag, weet iemand een kant en klaar gearsetje waarmee ik met 1 motor 2 assen kan aandrijven? Ik zie de meerwaarde van 2 motoren niet echt.

    Heb inmiddels een (proef)print gemaakt welke ik ook gelijk ga gebruiken.

    De kleuren waren niet se bedoeling maar het gevolg van even niet opletten bij het aanzetten van mn nieuwe printer met Ams, en een verkeerde rol gekozen die ook nog bijna leeg was.. maar goed, wordt toch allemaal zwart of donkergrijs.. 20231019_201825.jpg 20231019_170215.jpg 20231019_170223.jpg
     
    FreekS en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Baarn, Nederland
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Freek,

    Dankje voor de tip. Ik ben alleen bang dat dit wat fragiel is voor mijn model daar deze toch iets groter is dan die Revell UVII waar deze voor bedoeld is. Er is ook geen voorraad zie ik, maar ga het uitzoeken.
    Wellicht kan ik met bv wat lego tandwieltjes en asjes wat fabrieken wat wellicht sterker is dan 3d geprintte tandwielen.
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb net in m’n K-XVIII bouwverslag met tandwielen een systeem gemaakt wat beide torpedodeuren opens met 1 servo. Messing tandwielen zijn er genoeg en hebben bijna geen frictie als goed gemaakt.
     
    hermor vindt dit leuk.
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Freek, had idd al gekeken, maar weet de maat niet die ik nodig heb, zal eens kijken

    tnx
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Voor de liefhebbers, een klein stukje 3cilinder historie.

     
    FreekS vindt dit leuk.
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb trouwens een vraag, voor wie meer weet over dit type onderzeeboot.

    Op het filmpje zie je bij de tewaterlating/doop dat het grote voorbeeld 3 kleuren heeft, onder de waterlijn dan een ws zwarte band op de waterlijn en dan de donkergrijze/zwarte bovenzijde. Wie weet wat de kleur onder water was. Dit zal wellicht in de loop van de tijd gewijzigd zijn want de tentoongestelde driecilinder bij het marine museum is wel volledig 1 kleur.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De status anno nu, heb er toch een zwart laagje over gelegd. Maar moet hem nog verder licht naschuren en de overgangen hier en daar bijwerken. Maar het valt mee qua nabewerken gelukkig.

    Er komt zo als al aangegeven een 80mm wtc in, das vrij klein voor zon fors model. Maar groter past niet in deze rompvorm.

    Het ballast systeem wordt ws met een luchtpomp en noodtankje ik wil gewoon iets anders proberen dan de vorige 2, er is echter nog niks zeker.. 20231028_083732.jpg 20231028_083750.jpg 20231028_083756.jpg 20231028_083800.jpg 20231028_083803.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    FreekS vindt dit leuk.
  9. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Thuis
    Leuk idee een luchtpomp, dat is wat Bob Martin ook veel toepast, lijkt een mooi systeem waarmee je eindelijk ook eens snel kan duiken.
    Ik ben benieuwd waar je mee komt.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bob was ook een beetje de reden dat ik dat eens wil proberen, het oogt relatief eenvoudig en is weer eens wat anders.. we gaan het zien. Ik heb een klein luchtpompje maar moet even kijken of dat wat is.
     
    robbert de rouw vindt dit leuk.
  11. cretamal

    cretamal

    Lid geworden:
    14 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    chile
    Hola buenos días, estoy construyendo el SUBMARINO HOLANDÉS CLASE DOLPHIN PARA RC ESCALA 1/50.
    Tengo algunas dudas, si me pueden ayudar.

    He estado siguiendo tus foros

    aplica el PLA+ con resina epoxi, aplica la resina con la tela fibra del vidrio.

    El cuerpo, superior e inferior, como se realiza la unión y el método de la unión.

    gracias.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2024
  12. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Thuis
    Spaans werkt niet echt in een Nederlands forum, wellicht is Engels een beter idee?


    Hallo goedemorgen, Ik ben de DOLPHIN CLASS NEDERLANDSE ONDERZEEËR VOOR RC SCHAAL 1/50 aan het bouwen.
    Ik heb een paar vragen, kunt u mij helpen?

    Ik heb je forums gevolgd

    Breng de PLA+ aan met epoxyhars, breng de hars aan met het glasvezeldoek.

    Het lichaam, boven en onder, hoe de vereniging tot stand komt en de methode van vereniging.

    Bedankt.
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Goedemorgen,

    Het bouwen van een geprintte onderzeeboot vergt uiteraard wel enige ervaring met model onderzeeboten en het is niet echt bouwdoos met een uitgebreide handleiding en alle noodzakelijke onderdelen.

    De romp heb ik zelf behandeld met epoxy in verdunde vorm. De binnenkant zal voorzien worden van epoxy met een glasweefselmatje

    De romp is gedeeld, de (boven)achterzijde is voorzien van een lip, welke ingrijpt in de "stern" De voorzijde heeft een fixatie welke gekoppeld is aan de boegsensor. Hier zal je een 2mm messing of rvs asje voor moeten gebruiken en een borgbusje.

    In de bovenhelft zitten gaatjes ter hoogte van de sleuven in de onderhelft. Daar dien je de busjes voor te printen (16x) en te verlijmen. De bovenzijde word dan netjes uitgelijnd ten opzichte van de onderzijde. Je kan uiteraard ook zelf messing busjes maken. Dat is iets steviger.

    Succes met de bouw!

    Ik zal een schets uploaden.
     
  14. cretamal

    cretamal

    Lid geworden:
    14 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    chile
    avanzando de a poco.


    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hermor vindt dit leuk.
  15. cretamal

    cretamal

    Lid geworden:
    14 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    chile
    What is the weight of the submarine once completed?
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    That depends on many factors, namely scale, size of the WTC etc etc.. it is a matter of testing.
     
  17. cretamal

    cretamal

    Lid geworden:
    14 jan 2024
    Berichten:
    4
    Locatie:
    chile
    permiso

    que tipo de eje utilizan para las hélices en este submarino, busque en aliexpress y no me he decidido por alguno.

    si me pueden ayudar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 feb 2024

Deel Deze Pagina