Drift

  • Topicstarter Topicstarter rorije
  • Startdatum Startdatum
Heeey,

ik ga morgen proberen te driften met mijn Tamiya TT-01
Dit heb ik er op:
NoLimit TEKIN g-10 Regelaar
RS 540 Sport Tuned 23 Turns
Pinion 22Tands
Spur 61Tands
En tot nu to normale banden (Ga PVC of ABS rijden)

Nu veel oefenen :wink: :lol:
Ik laat jullie morgen ook meteen weten hoe het ging :wink:
 
ik heb vandaag ook voor het eerst gedrift met mijn tt-01, ik heb pvc banden gemaakt, werkt perfect misschien moet ik voor nog iets meer grip maken maar voor de rest erg leuk.
het viel mij erg tegen, om een echte mooie drift te maken is moeilijker dan ik dacht ik heb een beetje ontdekt dat je niet te moet tegensturen want dan klapt hij gelijk de andere kant op, en zeker ook niet te veel sturen in de richting van je drift want dan ben je hem ook zo kwijt, als je aan het einde van je drift komt neem ik een beetje gas terug zodat ik wat meer grip vind en ik hem weer recht kan zetten, na een half uurtje was mijn pret voorbij want om 1 of andere rare reden is dat ding wat tussen je 2 voorste draagarmen zit waar ook je as doorheen loopt, aan de onder en bovenkant gebroken , het gebeurde gewoon tijdens een drift . heel raar maarja , dat gebeurt nou eenmaal.

M.V.G.
Tjeerd
 
heey,

nou ik heb vanmorgen al geprobeert :P en het ging niet goed ik heb te veel grip dus ik ga eerst pvc op halen
en daarna probeer ik het wel weer :wink: en dna doe ik weer verslag

mzzls
 
Turbo,

Bij geforceerd-driften [met hulpmiddelen, driftbanden] is het juist de bedoeling dat je zo min mogelijk zijwaartse-grip heb, dit leverd dus ook weinig zijwaartse krachten op, net zoals bij "normaal driften", en zal je model weinig tot niets overhellen/rollen.

Bij het driften op ijs of gladde ondergrond hou ik toch liever 0 graden camber aan [in ieder geval, voorzijde] dit is om tractie te genereren om de drift voort te zetten. Met geforceerd-driften heb ik geen ervaring, maar dit zal wel niet zoveel afwijken, ondanks de opzet totaal verschillend is. De 1 heeft een griploze ondergrond de ander een griploze setup.

Als je gaat leren driften, probeer met een zo MIN MOGELIJK, MAXIMUM STUURUITSLAG te beginnen [voor-instellen op de zender, en geleidelijk verhogen, tot dat je de drift hiermee op kan zetten], het niet goed driften is vaak te wijten aan overcorrigeren of te snel/teveel een drift op proberen te zetten. Hiermee "dwing" je jezelf, om de gas-hendel te gebruiken voor te "sturen". Als je de bocht al rijdend kan nemen dan heb je veeeeeeel te veeeeel stuuruitslag [doe maar de helft hiervan max]. Veel succes!!!

m.vr.gr. Per.
 
@drift-junkie: Klopt helemaal....eerst een beetje insturen en met de gas-hendel de rest doen.
 
@ Proximus dit heb ik inderdaad ook ontdekt dat je moet sturen je je gas en het mooist is natuurlijk dat je de hele bocht door op het zelfde gas-niveau blijft zitten.

Oefening baart kunst.
 
heey,

trouwens ik heb ook wel eens gelezen dat je de diff moet locken dat het beter is.
wat wordt er beter als ik dat doe?
en hoe moet dat gewoon met lijm of vet hoorde ik

M.V.G.
B.Rorije
 
rorije zei:
heey,

trouwens ik heb ook wel eens gelezen dat je de diff moet locken dat het beter is.
wat wordt er beter als ik dat doe?
en hoe moet dat gewoon met lijm of vet hoorde ik

M.V.G.
B.Rorije


kogeldiff: goed aandraaien

gear diff: stukjes stof tussen de satelietwieltjes steken
 
Kogel of Ball-diff. NIET STRAK AANDRAAIEN, als je dat doet kan je hem daarna wel weggooien als het even tegenzit.

Kogels verwijderen uit het diff. evt de ruimte die hierdoor is vrij gekomen tussen de platen/ringen, opvullen een stroef dun materiaal tegen het beschadigen en slippen, dan strak maar niet TE STRAK aandraaien. Nu is hij gelocked, en kan je hem later maar dan met de kogels er weer in, nog eens "hergebruiken".

m.vr.gr. Per.
 
heey,

Ik heb vanavond eens zwarte tape over me banden en het ging GEWELDIG!!!!!
het ging best goed nog een beetje oefenen en ik denk dat ik een 19 of 20 pinion er op doe
ik heb nu 22
maar als ik het gas er een beetje er op heb zitten en ik maak een bocht en geef meer gas dan drift die niet helemaal dan glijdt die schuin door
hij maakt net geen slag dat die 180° draait hij maakt ongeveer 90° en hoe kan ik dat verbeteren?

Groeten
B.Rorije
 
rorije zei:
maar als ik het gas er een beetje er op heb zitten en ik maak een bocht en geef meer gas dan drift die niet helemaal dan glijdt die schuin door
hij maakt net geen slag dat die 180° draait hij maakt ongeveer 90° en hoe kan ik dat verbeteren?

Als je een drift wil opgaan zetten, dan moet je het gas loslaten>insturen>wachten dat hij "daadwerkelijk" de bocht ingaat [gewichtsverplaatsing]>gas er op zetten. Meer gas drijft hij naar buiten, minder gas trekt hij naar binnen en wil de drift beeindigen, door er dan weer meer gas er op te zetten neemt de drift weer toe, zo moet je blijven spelen met het gas. Kies een zo glad mogelijke ondergrond ijs, beton [pas op met beton dat er niet teveel beton-stof in je lagers komt] dit vergemakkelijkt het oefenen.

TIP:

Vervang je shock-veren door PVC-buis [elektriciteits-buis] hiermee verhoog je de druk op alle vier de wielen, en wanneer goed afgesteld, krijg je hierdoor meer voorwaartse tractie [snelheid in de drift] en betere controle. Het blijkt soms door gebruik van harde veren, dat je toch niet het gewenste resultaat weet te behalen. Soms rondom PVC, soms alleen voor, en soms alleen achter, uitproberen dus. Ik reed hiermee op ijs, maar je zou het dus ook met drift-banden kunnen proberen, wie weet werkt het daar ook bij????

m.vr.gr. Per.
 
hallo

ik zag helemooi velgen op de yokomousa staan maar passen die ook onder mijn tt-01?
want als dat pas koop ik die velgen met driftbanden van yokomo

en heeft er ooit iemand al eerder daar bestelt of wil dat niet wil het alleen via rcroal
 
turbo zei:
als je er een niewe auto voor wil kopen koop dan een yokomo drift car.
zo niet lees dan dit maar eens door:

Ga driften:
Kort nadat Tamiya de eerste TA-01 kit introduceerde (herinner je hem nog, de pik zwarte Nissan skyline?) Kregen de hardcore rc’ers de smaak te pakken van het onmogelijk, perfect gecontroleerde driften wat goed mogelijk was met de 4wd touring cars. Dit is waar het allemaal om draait bij het driften. Driften begon in de import-tuner car scène in Japan, vervolgens kregen ook de Amerikanen de smaak te pakken met de achterwiel aangedreven “amircan mussle cars”. Daarna trof het drift virus de rc fans. Net als in het echt is RC driften een hardcore, banden spinnend en adembenemde happening. Hierbij een paar tips, set-ups, en stuur tips voor een echte zijwaartse rit!



DRIFT SETUP
Als je enige RC tune ervaring hebt weet je de ideale set-up om een goed gebalanceerd chassis te krijgen wat aan het circuit kleeft zonder te glijden. Juist het tegenover gestelde heb je nodig om een goede drift machine te krijgen. Het doel is eigenlijk om je wagen te “mis tunen” en zo de perfecte balans te vinden tussen grip&slide. De volgende basis set-ups kunnen toegebracht worden tot bijna alle 4wd sedans, maar net zoals met alle set-ups verschilt elke auto, dus voor een perfecte afstelling zul je moeten experimenteren met schok olie, vering, en band compounds die het best werken voor jou rijstijl.



CAMBER
Het beste is om te starten met -4 graden camber op de voorwielen, dat lijkt veel maar het werkt echt goed! Op de achterwielen kun je het beste 0 graden camber hebben, zodat de wielen bij stilstand perfect vlak op de grond staan. Onthoud: je bent met een perfecte drift afstelling bezig, niet een super rechtlijnige auto met een super bochten grip. Deze setting zal er voor zorgen dat je tijdens een drift een juiste balans tussen de voor en achterkant kwa grip hebt. En dat is nou net wat je nodig hebt voor een goed controleerbare drift!

VERING
Gebruik een stijve veer aan de achterkant, en een medium veer aan de voorkant, dat is een goede basis. Welke veren je ook gebruikt, zorg altijd dat je de stijfste veer achterop monteert.

BANDEN
Hoe harder je banden, hoe beter! Als je banden hebt met verschillende compounds, monteer dan weer de harste aan de achterkant. De vinyl-achtige slicks die in Tamiya’s sports kits zitten, zijn erg geschikt, ze zijn goedkoop en werken super goed om te driften. Je kunt eigenlijk met elke insert driften, maar het beste is om achter een heel harde en voor een medium insert te plaatsen.

STUUR SERVO
Een standaard servo is alles wat je nodig hebt om te driften: het meeste sturen doe je met je gas. Als je echt het driften te pakken hebt en toch je servo wilt upgraden, neem dan een snellere, je hebt namelijk niet veel trekkracht nodig, maar een sneller reageerde servo resulteert in een makkelijker te controleren drift car

DEMPING
Gebruik een behoorlijk dikke shock olie. Een goed begin punt is 60 tot 80 wt siliconen shock vloeistof. Gebruik in alle 4 de dempers dezelfde olie, of een heel klein beetje dikkere in de achterste dempers.

VERTANDING
Neem een lichtere vertanding als je de motor monteert; je hebt namelijk niks aan topsnelheid, je hebt juist een Wheel-spinning trekkracht nodig. Om de wielen spinnend te houden monteer je een kleinere pinion, of een groter spur tandwiel. LET ER WEL OP DAT JE ESC, JE ACCU, EN JE MOTOR NIET TE HEET WORDEN!

MOTOR
Je was waarschijnlijk al blij te horen dat je prima kunt driften met goedkope banden: je hebt ook geen dure motor nodig! Driften vraag om een grote trekkracht, geen hoge toerentallen. Wanner je aan het driften bent, moet je de wielen op alle momenten aan het spinnen kunnen krijgen. Als je motor niet genoeg kracht heeft om de achterwielen te laten spinnen, komt de auto iets omhoog en stopt met driften, of hij “drif-out” (hij is oncontroleer baar). Competitie stock motoren zijn het meest gewild in de RC drifting scene, ander goede keuzes zijn mild gemodificeerde 17 tot 19 turns motoren.

KAN MIJN AUTO OOK DRIFTEN?
Het geheim van een goede RC drifter ligt hem in een laag gewicht. Je hebt dus een ligt en sterk chassis nodig. Een stijf chassis is eigenlijk ook een must, je wilt namelijk geen flexibiliteit tijdens het driften. Eigenlijk kan elke 4wd touring car omgetoverd worden tot een drifter, maar sommige zijn nu eenmaal ideale drifters.

IN DE DRIFT KOMEN
De makkelijkste manier om in een drift te komen is in een rechte lijn rijden (rustig, er komt meer " />" />) en dan langzaam steeds wat verder sturen, zodat je erachter komt op welk moment je banden grip beginnen te verliezen. Nu verlaag je je snelheid en doe je het nog eens, net zolang totdat de achterkant de voorkant wilt inhalen (hou vol, je komt in de buurt van de big boys! ). Dit is het moment om de andere kant op te sturen, niet zoveel dat de auto weer recht komt, maar precies genoeg zodat de auto zich zijwaarts verplaatst. Heb je het te pakken? Cool. Met wat oefenen zul je zien dat het je straks lukt om een drift net zolang vol te houden als je zelf wilt, en zelfs in staat bent om van richting te veranderen tijdens het driften, als je het eenmaal te pakken hebt zul je zien dat je nooit meer een rechte lijn wilt rijden.



Nog een paar tips van mij:
-Need For Speed Underground heeft een drift mode, daar kun je het ook aardig leren.
-Check regelmatig of je onderdelen niet te warm worden.
-Probeer een gladde drift ondergrond te zoeken, vooral pakket, laminaat, en gym vloeren zijn ideaal.
-Als je het eenmaal te pakken hebt kun je een parcours uitzetten, bijvoorbeeld een drift slalom, een vierkant, of zelfs een rondje, zodat je contstant aan het driften bent.

Er zijn nu ook verschillende fabriekanten die kant en klare drift auto's op de markt hebben.
zie: http://www.yokomousa.com/kits/index.html

"Copyright": Marvin van www.rc-junkies.com 8) :lol:
 
hey,
ik heb een TA-04-s
en daar kan ik heel goed mee driften
ik heb een 13turn motortje
tandwielen 83 om 25

nu gaat het helemaal lekker met een klein beetje sneeuw buiten

(ik heb ook nog een x-mod met 4wd maar daar lukt het driften nog niet echt mee)
 
Back
Top