drijfstang vast op piston pen Jen47

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Student, 22 mrt 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een gekke vraag.
    misschien dat er mensen zijn die het antwoord zo hebben.

    Ik heb een Jen 47. 2 takt 7,5 cc.
    Ding is niet eens ingelopen, heeft ondertussen het meeste ervaring met stilhangen in de hangar.
    vanwege de romp van het toestel, heeft hij toevallig al die tijd op zijn kop gehangen.

    ben al de nummertjes op de toestellen aan het zetten, meteen korte rondloopsessie langs de toestellen.
    Blijkt de motor vast te zitten.
    Plug eruit, prut in de gloeiplug.
    gewoon veel.
    Motor eraf. uit elkaar.
    roest in de lagers. vandaar de prut.
    reden, geen idee. zat after run in het ding. ik verwacht dat op zn kop weghangen niet zo handig is, olie technisch.
    of gewoon slechte lagers. zoiets.

    laatste keer dat ik verroeste lagers had, was toen ik nog brandstof haalde bij mn vorige brandstofleverancier.
    en die brandstof heeft deze motor niet gezien.

    het is zo, doe je niks aan.
    Maar: ik krijg die drijfstang niet van de krukas..
    Volgens mij werkt het hetzelfde als bij de meeste motoren, bus eruit, zuiger opzij, drijfstang verschuiven op de piston pen, en hij komt eruit.
    ik zie ook geen enkele andere manier om het ding eraf te krijgen.

    Maar.. bij mij zit de drijfstang gewoon vast op de piston pen.. zijwaarts geen beweging in te krijgen.
    heb al geprobeerd de rommel weg te krijgen..
    olie erin.. bewegen.. maar zijwaarts bewegen: ho maar.
    zodoende ook niet uit de motor te krijgen, dus ook geen lagerwissel mogelijk.

    Heeft iemand een tip om zo'n kreng weer gangbaar te krijgen?
    Om nou meteen de drijfstang door te zagen.. das ook zo wat :D


    Ik heb het dus in de tijd van mijn vorige brandstofleverancier ook wel eens gehad..
    maar dan was ik er eerder bij.
    met wat prutsen, weken, poetsen en een klein beetje gerichte kracht kwam het alsnog uit elkaar.
    maar deze geeft zich niet gewonnen...
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hoe herkenbaar, een gepiel van jewelste. Ik doe zelf wel eens twee houtjes aan de achterkant tussen zuiger en cylinderhuis (uiteraard als de bus er uit is). Dan blijft de zuiger een beetje naar voren zitten, zodat eventueel de pistonpen zelf een beetje naar achteren uit de zuiger kan verschuiven. Want met heen en weer wiebelen van de heetgestookte drijfstang is het soms drijfstang en pistonpen die samen bewegen en niet de drijfstang die op de pistonpen gaat bewegen. Met een dosis geluk geeft dat dan net die mm die je nog nodig hebt. Ik stook zo'n motor wel flink heet.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik weet hier nog niet 100% hoe de pen in de zuiger vast zit..
    nog niet zover uit elkaar gehad.
    Als dat net als bij de OS 46 ax met 2 van die veerclipjes zit, houdt die optie op.
    Als ik de site van de leverancier bekijk, zit de ene kant van de zuiger dicht, en de andere kant met een soort prop.
    vermoedelijk kunststof.
    alleen zit die prop net aan de verkeerde kant van de zuiger om voor mij nuttig te zijn.

    Ik heb al een touwtje binnendoor tussen zuiger en pistonpen gekregen. daarna heen en weer halen, in de hoop zo wat van de vastzittende zooi van de pen af te krijgen.
    kwam zat af. maar niet voldoende.

    Ik heb al een doek achter de drijfstang gefrommeld, om iets hebben om een beetje aan te trekken.
    hopend zo het spul te kunnen schuiven over de pen.
    maar nee.
    spul kan er alleen af met de zuiger in bovenste punt.
    dus de doek trekt in die positie grotendeels aan de onderkant. en die zat nou net wel los

    ik heb de zuiger al gefixeerd tegen de achterwand door wat balsa tussen zuiger en wand te steken, en dan proberen de drijfstang op te schuiven.
    je raad het al. zit gewoon te vast.

    Ik kreeg dit weekend de tip om het geheel eens in een bak benzine te leggen, misschien weekt er iets los.

    plaatselijk heetstoken is inderdaad ook een goede..
    ik weet alleen niet of de zuiger dat overleefd?
    anders gooi ik het geheel in de oven, kijken of dat werkt.

    En als het acht niet lukt, dan moet die drijfstang eraan geloven..
    maar als het ff kan, liever niet:D
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kruipolie.. GOEDE, zoals IMAL. Géén WD40, dat "kruipt" niet genoeg.
    Warm tot heet stoken (niet met een vlam, dat carboniseert eventuele olieresten en carbon is boven alles vreselijk hard, sterk en hardnekkig).

    En als dat allemaal niet wil, heb ik ook wel eens succes gehad met de methode "bot geweld", die in dit geval inhoudt dat je iets achter de drijfstang haakt, FLINK olie op het bigend doet, de zuiger naar top draait, flink aan dat haakje trekt terwijl je de krukas rustig van links naar rechts en terug rond BDP heen en weer beweegt.
    Dan ruim je het bigend weliswaar héél minimaal maar ik heb er tot nog toe nog nooit problemen van ondervonden.
    Wel even de eerste run na revisie een kwartiertje heel rustig aan doen om dat bigend weer op zijn gemak te stellen, maar het gaat echt wel (ik heb dat meerdere keren moeten doen met motoren met vastzittende pistonpen).
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... ik krijg het altijd wel gangbaar. Maar inderdaad...
    soms moet je wat verzinnen zonder het te slopen...
    Tijd is een van de beste gereedschappen, daarna de verzonnen oplossingen. Ja toch? :)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja..
    ik heb ook eerder dit soort dingen gehad.
    Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo vast zit.

    de zuiger kan amper heen en weer draaien over de piston pen..
    dus laat staan dat de boel kan schuiven
    de boel heeft al in de normale olie gezeten.. dit heeft letterlijk niets uitgehaald, inclusief bewegen in de olie etc.

    Ik ga eens met kruipolie en warmte testen..
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die drijfstang zit bijkans aan 1 kant met circlip en andere kant is gesloten, met slechts een smeergat.

    Algemeen... Dat de drijfstang niet wil verschuiven komt door aanslag enof corrosie van de zuigerpen. Altijd afterrun daarom...

    Wellicht kan je een schrapertje maken om zoveel mogelijk troep weg te nemen. Touw doet niet veel. Staaldraad wel? Maar schuurlinnen grit 400? En olie, dunne reep... Goed voor 1 uurtje mikken, doorhalen en harken. En heel erg oppassen.

    Zit de pin vast in het bovenste lager, dan olie en de motor in de oven op 160 a 170 graad, motor olie op het punt, zuigertje vol, en ondersteboven opgesteld, en dan er uit, in de ovenwant of leren werkhandschoen, bewegen, krijg je het mogelijk met beleid wel los. Soms helpt een beetje oplosmiddel om de olie wat te verdunnen, etc.

    Jen heeft meen ik uitwisselbaar drijfwerk met ASP.

    Je kan in een schroevendraaiertje een L buigen, tegen krassen tape om de tip. En kan je daarmee de drijfstang opzij masseren.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En het hele mikje in een ultrasoon bad?

    Frituurpan met g12 koelvloeistof? Paar uur laten sudderen
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat werkt niet tegen vastzittende assen. Dat had ik ook gehoopt, maar valt erg tegen. Met name het feit dat ultrasoon bijna niet "in" een object komt.
    Dat kan wel, maar dan heb je héél veel vermogen nodig en dat betekent meestal ook een behoorlijk dure trilbak.
    en dat helpt eigenlijk alleen tegen wonderolie-koek.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou 2 wigjes maken van hout (wasknijper afzagen) en die achter de drijfstang wurmen. Vervolgens zet je er een punttang op en knijp de de wigjes naar elkaar toe. (zo maar een idee)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gebruik altijd after run...
    dat het is hele bijzondere.
    en ook meteen het bewijs dat ook after run niet heilig is.

    Bij mn vorige brandstofleverancier was dit schering en inslag..
    op mijn 2 meest gevlogen modellen in die jaren, had ik per jaar 2 lagerwissels per toestel.
    minimaal.
    en ik goot zo'n beetje de motor vol met after run.
    werd ik toch wel zat.
    zeker als je dan de meeste mensen hoort die helemaal geen after run gebruiken, en nooit wat hebben.
    bij mn huidige leverancier eigenlijk nooit last gehad.


    grappig genoeg zijn alle andere motoren gewoon "los", niks mee aan de hand.
    blijkbaar heeft deze ene motor ergens een hoop vocht opgedaan, of er is iets anders geks gebeurt.
    enigste afwijkende punt is dat deze motor op zijn kop is gemonteerd.
    kwam met de resopijp beter uit.

    iig, hoe het komt?
    geen idee. misschien is de after run niet lekker doorgelopen of zoiets.
    of de motor is te snel weer op zn kop gegaan.
    maar hoe lossen we het op :D


    nu heb ik toevallig de site ff opgezocht.
    voor de zekerheid ( en als de motor bij mij oud wordt, heb ik het toch nodig) een wat reservedelen besteld..
    en een voorraad.
    in mijn geval, als ik niks op voorraad heb, gaat precies dat kapot.
    dus linksom of rechtsom, er gaat een oplossing komen.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is inderdaad nog een goede..
    ga ik testen..
    ik verwacht toch wel dat er wat grof geweld nodig gaat zijn :D
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    En anders iets wat op een bandenlichter lijkt, of die vorm heeft. Zodat je hem omhoog kunt wippen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ikgebruik meestal een 2 mm imbusleuteltje als "koevoetje"
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Griptang op de drijfstang en tikken op de krukpen met een doorslagje. Maar dat gaat wel wat op slopen lijken :rolleyes:
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D dat begint er niet op te lijken, dat IS het al: Je moet namelijk de zijkanten van het carter wegslijpen om met een griptang op de drijfstang te komen...
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Student... Gebruik ATF als afterrun.
    Nee... met de laatste druppen Airosave nimmer gelazer.
    Wordt straks nog wat. Ga op olie van Weston UK draaien. Zien wat het doet.
    Schijnt goede olie te zijn.

    Loshalen... met hitte. Niet te heet. Temperaturen aangegeven. Dan wordt het een koud kunstje.

    Als je dat poetstouwtje met commandant doordrenkt, poets het beter.
    Maar dat grit moet niet te veel op plekken komen waar je het niet wilt hebben.
    Schuurlinnen gebruik ik bij de draaibank om te poslijsten of iets op passing te maken op de
    laatste restjes... dat kan je in dunne reepjes scheuren tot een lintje... en dan kan je verder er mee toveren.
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    qua slopen:
    met de hoeveelheid kracht die ik er al op losgelaten heb..
    verwacht ik dat ik dan eerder de drijfstang doorslijp..
    komt alles er weer uit. kun je verder.
    alleen wel een nieuwe drijfstang nodig.
    wel de betere optie tegenover de motor zo in elkaar laten zitten.

    alle opties waarbij je serieus kracht moet zetten om de boel uit elkaar te halen, verwacht ik persoonlijk dat de boel dan toch wel krom gaat..
    klein stukkie alu tegenover 80 kilo vent (paar jaar geleden).. dan zal er best iets krom gaan..
    kan ik de zuiger en de bus redden...
    scheelt dat iig weer.
    drijfstang kun je regelmatig wel hergebruiken.


    Qua after run: deze motor heeft op de 1 of andere manier gewoon iets geks gedaan, of iets geks in zich gehad.
    ik heb al jaren en jaren dezelfde after run.
    niet een motor heeft zich gemeld met problemen.
    en deze nu precies wel.

    Maar, eerst even ergens tijd zien te vinden.
    eerst warmte proberen.
    Het is me nl ook opgevallen dat deze motor eigenlijk wat beter in elkaar steekt qua toleranties dan de 46AX of de 55HZ
    bij die twee valt met een klein tikkie de as er al uit, bij deze motor zit de as letterlijk vast in de lagers.
    KAN zijn dat dit hetzelfde probleem is natuurlijk, maar tot nu toe heb ik eigenlijk nog niet 1 motor gehad waarbij dat dat ding vast is gaan zitten door rommel
    ook de kruktap op bigend, vaak heb je toch al wel een heel klein minibeetje ruimte.
    is ook wel nodig voor smering..
    maar hier zie je echt 2 gaten zitten, en geen echte speling..

    dus naast het negatieve, ook wat positiefs :D

    En misschien gooi ik deze motor op mn fourstar, en de AX met reso op dit vliegtuig.
    ik heb ergens ook nog een 46LA.. die schijnen het ook goed te doen op reso..
    maar zou dat net zo sterk zijn als een AX?
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het niet lukt, stuur je hem maar op. Het kan even duren, maar hij komt hoe dan ook weer uit elkaar.
     

Deel Deze Pagina