Drijvend droogdok

Bedankt Robbert!
filmpje bekeken, en ook de site van de Blauwe Wimpel, maar daarop staat geen enkele referentie of foto van dit dok.
Jammer, zal nog verder zoeken naar de "Jopi dock"

Cor

Hallo Cor,
Op Onze site staan wel degelijk foto's van het Jopi Dock, alleen niet over de bouw en hoe het werkend is gemkaat.
Het Jopi Dock is sinds april bij ons in de vaargroep,
1 van de bouwers is mijn buurman.

Vriendelijke groet Marco.

hallo

een dock is geen schip en daar wordt soms verkeerd tegenaan gekeken
eerstens het enige punt dat een probleem kan opleveren is dat waneer de last eigenlijk cargo begint te worden
dus waneer je dock zo hoog uit het water begint te komen dat ze een boot moet beginnen heffen
tweede punt is dat je niet op 1 minuut het dock van ondergedoken naar volledig boven water kan brengen
een droog dock heeft daar tijd voor nodig en die tijd kan je benutten om het dock te stabiliseren
met die ventielen is dat allemaal mooi en wel maar het probleem waar je tegen op kijkt is dat je niet de drie vloedtanks tegelijk (even veel )kan leeg trekken
de hoger gelegen tank zal altijd sneller leeg zijn dan de dieper gelegen tank
je wil besparen op pompen maar dat is niet de manier
jr wil de vloed tanks in drie verdelen
twee langs gericht en eentje dwars
je probleem blijft bestaan omdat de dwarse groter gaat zijn dan de twee langs gerichte en als het water daar naar 1 kant loopt zit je ook in de problemen
een slangen pomp van norbert op 24 volt is razend snel en de balans regelaar is veel sneller dan je met het oog kan zien
bij de minste onbalans reageert deze reeds en dan spreek ik over tienden van een mm
maar je kan het haast kosten loos uit proberen
pak twee flesjes van een frisdrank (kleintjes)en een platte bak
maak de flessen aan de bak vast maar zodat de bak met de bodem naar boven ligt
de flessen wel in het centerpunt hangen
zet de boel in het water en begin er dallen(plavijen )op te stapelen zodat heel de zaak begint af te zinken
je zal zien dat de twee flesjes enorm stabiliserend werken in de dwars richting
en dan is je bak eigenlijk nog vol lucht inplaats van water wat nog een opwaartse druk geeft die je met je dock niet gaat hebben

gr raf

Je moet er ook rekening mee houden dat vanaf het moment dat jij een boot gaat liften met je dock tot het moment dat de boot boven is en ook zo andersom, alle momenten en armen alle kanten uit gaan schieten. Dus je kan de mooiste berekeningen er op los laten, maar het ligt uit eindelijk geheel aan de rompvorm van het te liften object of de hele boel stabiel blijft.

Om dit goed te kunnen regelen is het veel prettiger om veel tanks dan weinig tanks te hebben. Hierdoor verhoog je het vermogen om gecontroleerd te vertrimmen en niet ineens als n baksteen om te donderen

het ligt uit eindelijk geheel aan de rompvorm van het te liften object of de hele boel stabiel blijft.
Dat zie nu even niet, wat de rompvorm daar mee te maken heeft; wel is het heel belangrijk te weten waar het zwaartepunt van die romp precies ligt ten opzichte van de lengte en de breedte van het dok, en, misschien nog belangrijker: hoe hoog dat zwaartepunt ligt.
Cor

hallo cor.

ik denk dat cotjuh wat anders bedoeld. namelijk de romp van het schipp wat je wilt vervoeren op je dek. als scheepen met een vlake bodem heb is het
neer zetten niet zone probleem. maar scheeen met een v romp. moet je steunen en klammen op je dek aan brengen zo dat het schip niet kan kantelen. want dat gaat de vervoerder geld kosten he:)

gr willem

Maar wat Willem zegt over de rompvorm is wèl duidelijk en terecht: een vlakbodem kan je zomaar lichten, en een V-spant niet, die moet je, ook in een droogdok ondersteunen, anders kiept hij om, al ga je hem niet vervoeren.

@ Ad:
het zwaartepunt van het verplaatste water van positie veranderd met de verandering van de diepgang.
Maar dat is niet zo'n punt in de [meest onstabiele] dwarsrichting, want het te heffen schip blijft zijdelings symmetrisch, dus daar verandert niets; in lengterichting kan dat wel, maar daar is het dok ook veel stabieler, vanwege de lengte.
Toch?
Cor

maar daar is het dok ook veel stabieler, vanwege de lengte. Toch?

Ja, dat is zo natuurlijk zo. Ik vermoedde alleen dat Remco dit bedoelde, en omdat hij momenteel op zee zit en niet al te regelmatig het forum kan bezoeken, heb ik even gereageerd.

Groet,

Ad

Misschien eens interessant om een dokje in het echt aan het werk te zien?
Het komt mij voor dat als het dok het schip gaat liften, het te dokken schip door zijn gewicht voor de stabiliteit zorgt en men dan zoals eerder gezegd het dok kan stabiliseren en het schip verder omhoog drukt.
De dokmeester speelt dan met zo n zes tanks en het lukt het hem toch aardig.
Ik spreek alleen uit ervaring als observeerder bij het dokken van mijn schip, dus binnenvaart en in een schroevendok, maar de pricipes blijven gelijk denk ik.

Keppel Verolme heeft alleen gegraven dokken geen drijvende dokken.

Verder zijn er nog;
Damen Shiprepair, Schiedam
Den Brink, Pernis
Maaskant, Stellendam
Oranjewerf, Amsterdam
Niestern Sander, Delfzijl
Damen Visser, Den Helder
???, Den Oever
Damen Scheldepoort, Vlissingen.

En dan zullen er ongetwijfeld nog vele meer zijn in NL...

Oh is dat Damen in schiedam.
Bij Papendrecht in de Merwede ligt nog een schroeven dok, net als bij Bolier in Dordrecht.
Werf de schroef te Sas van Gent

een schroeven dok is een dok van een meter of 40 (?)
Daar vaar je een schip boven, laat het dok omhoog komen en je kan roer en schroef droog repareren.
Het middenschip en de kop blijven dan gewoon in het water.
Wordt natuurlijk ook gebruikt om kopschroef droog te leggen.

schroevendok.jpg

m.s.+Gerard-Jos%C3%A9+009.JPG

Oh is dat Damen in schiedam.

Omdat ik er 9 jaar praktisch naast gewerkt heb, heb ik eens gekeken wat er met de oude dokken van de RDM na het faillissement van 1983 is gebeurd.

Het Damen dok zou het oude Prins Hendrik Dok 3 kunnen zijn. Die werd eerst aan Niehuis & van den Berg verkocht, dat later door Damen is overgenomen.

Dat is dan gelijk de enige die ik nog in Nederland heb kunnen terugvinden. Van dok 7 is geen bestemming bekend, dok 8 is na aanvankelijke sloopplannen verkocht naar Zweden, en daarvandaan weer naar Noorwegen. Dok 9 is verkocht aan Daewoo in Korea, en dok 10 is december 1984 verloren gegaan tijdens tronsport naar Brazilië (gesleept door de Smit Houston trouwens).

Hier het trieste aanzicht van dokken 3 en 7 na het faillissement:

082-7.jpg

Een hoop van de historie van de RDM is terug te vinden op de site "Shipmotions" van Johan Journée.

Groet,

Ad Bakker

Back