Drijvende Figee kraan

  • Topicstarter Topicstarter Figee
  • Startdatum Startdatum
Hallo.

Ralf mooi man.

De tekening die ik heb daar kan ik eigenlijk niks mee qua maten enzo
en komt veel bij kijken, het is anders als een schip.

Het is een mooie uitdaging.

Ik kan de balans gewichten nog opvullen met wat lood
maar daar wacht ik mee tot het laatst.

Gr Martin.
 
Hallo.

Ik wil kraan 11 van Ovet maken maar ik krijg de tekeningen
natuurlijk niet(al zijn ze wel belooft door een hoog persoon van Ovet) dus dan deze maar.

Misschien gaan ze dan over stag.

Affijn we zijn wel.

Gr Martin.
 
Hallo.

Ik wil kraan 11 van Ovet maken maar ik krijg de tekeningen
natuurlijk niet

Tja, dat is natuurlijk het probleem,
Zou er zelf ook wel eens 1 willen gaan maken als model (IGMA 5 is prachtig! :p)

Het zijn natuurlijk tekeningen die gebaseerd zijn op een hoop ervaring van het bedrijf, deze leggen ze natuurlijk niet zomaar op straat (en dus voor de concurrentie)

Wat modelbouwers zoeken zijn eigenlijk de 'buitenmaten' van de constructie
De werkelijke constructiepunten zijn op deze schaal toch lastig na te maken, we kiezen toch onze eigen lagering/scharnierpunten/aandrijving/draaikranslager etc.

Bovendien moet het een praktisch werkend model worden in plaats van een superschaal museumstuk (toch? ;))

Ik zou wel eens een poging kunnen doen om te vragen naar 'outline' tekeningen, ik ken de mensen daar immers vrij goed, wie weet?

Beloof natuurlijk niets, maar proberen kan geen kwaad toch?

De OVET 11 is trouwens wel een hele bijzondere kraan
De 1e in de reeks van NKMNoell
Enkele bijzonderheden zijn, supersmal ponton, optimaal gebalanceerd, grotere cabine, en zelfs een lift naar boven voor de kraandrijver

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
als ik zodie foto van die kraan zie heb ik gelijk zin om er ook 1 te gaan bouwen om me binnenvaarschip te lossen ;-) ga dit zeker volgen

gr melvin

ps martin je had het er over om tekeningen bij elkaar te voegen voor de liefhebber ik bezit al een tekeningentje weet niet of dat dezelfde is anders heb ik wel interesse
 
Nou dat weet ik dus ook niet .
En het zal ook wel niet.
Maar voor de stabiliteit he tijdens het laden lossen.
Je ziet er immers niets van.
En je model licht wel mooi steviger.
mvg
Frederik:D:D

Je hebt ten dele wel gelijk hoor, maar voor de stabiliteit van het ponton gebruikt men ballastwater.
Verscheidene ballasttanks worden vol gepompt met water.
In het geval van de Gigant 1, nu de Buizerd van de Rietlanden, zit in zijn totaal 2400 ton ballastwater!!
 
Hallo.

De bedoeling is ook om met ballasttanks te werken
dat komt later wel.

Nu eerst de boel werkend maken,wacht nog op onderdelen.

Wat de tekening betreft,als alles af is ga ik daar naar kijken.
Men zal dan zelf nog veel moeten doen hoor.

Gr Martin.
 
Contragewicht

Hallo, graag wil ik even reageren op het tegenwicht in het ponton.
Zelf heb ik de drijvendegrijperkraan (Aegir 25) gebouwd, deze kan je vinden in mijn album.
Omdat de kraan op een zuil staat is het beter om het contragewicht te plaatsen op de plek waar het in werkelijkheid ook zit, n.l. het rode gedeelte in de achterarm.
Dit is voor de kraan veel beter en geeft een realistiescher beeld. Het ponton helt in werkelijkheid ook over als je aan het werken bent.
Het contragewicht kan je vullen met bladlood of balletjes lood.
Ik zelf heb een mal gemaakt van het contrgewicht en deze vol gegoten met omgesmolten bladlood.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groet, Piet.
 
Hallo.

Pietie we zitten op de zelfde golflengte.

Zo als je kan zien op de eerste foto's zijn de gewichten hol.
en die vul ik later op en in het ponton 2 accu's op een nader
te bepalen plek zodat het geheel wat over blijft hellen tijdens
het werken.

Nu eerst de boel eens werkend maken.

Gr Martin.
 
Hallo.
Zo weer wat verder,het schiet niet echt op heb niet zo veel tijd.
Maar het moet ook niet te snel gaan.
Weer wat foto's.












Zo aan de slag weer.
De draaikrans is aan de beurt.

Gr Martin.
 
12494ab091d000c3a.jpg


Ik kwam deze motor ergens tegen hier op het forum
Misschien wat voor je kraan Martin
mvg
Fredreik

http://www.baco-army-goods.nl/product_1465.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo.

Frederik ik heb zo veel motortjes die gaan eerst maar op.
Voor de hijslier moet er met tandwielen gewerkt worden
ivm de juiste snelheid anders is het ook geen gezicht.

Misschien weet iemand hoe snel in en uit toppen gaat.
En een volledige omwenteling van de kraan.
En de snelheid van hijsen.
O ja en de sluit snelheid van de bak open gaan zal wel het zelfde zijn?.

Bedankt al vast.
Gr Martin.
 
mooi werk hoor..

Hi Martin..
Mooi stukje werk wat je hier laat zien..
Heb zelf vroeger ook eens zo een kraan gebouwd..maar dan met Fischer techniek..haha
Dit ziet er heel erg mooi uit.... Ga door..
Ik blijf dit volgen..
Gr. Frans..
 
technische gegevens drijvende kraan type lemniscaat

Hallo Martin, ik heb hier enkele technische gegevens voor jouw kraan.
Type lemniscaat,
Werf van aanbouw: Figee Haarlem
Hijssnelheid: 120mtr/min.
Zwenksnelheid: 1,25 rev./min.
Lengte o.a: 45,55
Breedte o.a.: 25 mtr.
Holte: 5,5 mtr.
Diepgang: 4,0 mtr.
Totale hoogte: tot vlak ledige diepgang zw 48 mtr.
Max. vlucht: 43 mtr.
Min. vlucht: 13 mtr.
Cap. grijperbedrijf 36 ton.
Hijs/storthoogte: ±31,5 mtr bovenwaterlijn.
Het enige wat ik niet weet is de in/uittopsnelheid.
Ik zal proberen dit bij onze technische dienst te achterhalen, dit hoor je dan t.z.t. wel.
Ik hoop dat je hiermee voorlopig uit de voeten kan.:rolleyes:

Groet, Piet.
 
Hijs en sluitwerk

Was ik nog even vergeten, de snelheid van het openen c.q. sluiten van de grijper ligt o.a. aan het aantal schijven de grijper heeft.
Voor bijvoorbeeld een poliepgrijper gaat over meer schijven dan een kolenbak.
Dus als je een grijper bouwt met het juiste aantal schijven en rekening houdt met de hijssnelheid heb je automatisch de juiste schaal.
 
Hallo.

Pietie bedankt voor de info.
Daar heb ik zeker wat aan.

Tekeningen van een grijper heb ik nog niet.
Bij de modelbouw beurs in Goes was er ook iemand
met de Taklift 4,en zijn vader maakt ook zeer mooie grijpers.
1:25 geloof ik.

Had ik toen maar meer info gevraagt jammer.

Gr Martin.
 
Zo zie je maar Martin, met z'n allen komen wij er ook uit.
Toppie en bouwse.

Groet, Piet.
 
Hallo.

Petzorg ja dat zijn ze.

De bovenste twee bakken moeten het worden.

Er is toch wel iemand die daar tekening van heeft.
Foto's heb ik er wel van.

Zonder een tekening ziet zo een bak er niet uit en dat is nou
net het zicht van het geheel.

Gr Martin.
 
Back
Top