drijvers op cp belt

Hallo allemaal,

Nu het natte weer eraan komt zit ik te denken om drijvers onder mijn heli te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met drijvers onder een Esky cp belt V2??
Alle tips zijn welkom.

Groet Andreas

Hmm, ik in ieder geval niet

Maar ik vermoed wel dat je al redelijk moet kunnen vliegen om er goed mee uit de voeten te kunnen..
Water geeft nl wat mee al je land, dus een harde landing kan wat nattigheid geven

In combo met een electroheli kan dat wat spannend zijn

En met optoeren even opletten dat hij niet aan het tollen slaat, hij heeft nl geen grip op de ondergrond.

Maar, ik zou zeggen dat als je al goed kunt landen je het een poging kan geven

Heb inderdaad niet gedacht aan de combinatie lipo+water......
Dat rustig landen is geen probleem maar opspattend water waarschijnlijk wel.
Denk dat ik het maar niet doe.

Toch bedankt voor de reactie.

Groet,
Andreas

Mijn ervaringen met drijvers zijn al 25 jaar oud, toen ik zelf nog niet heel goed kon vliegen, en mijn heli (oude Graupner bell 47 G, 4 cc brandstofheli) was ook niet echt "modern".... De drijvers waren de originele drijvers voor het model.

Wat mij opviel was dat de heli bij het optoeren alle kanten uitgaat: De hekrotor doet nog niks maar de motor zet al wel koppel op de rotor, dus voor dat je zoveel toeren hebt dat de hekrotor effect heeft, is de heli al zeker vier a vijf keer rond geweest. Da's erg vervelend maar niet onoverkomelijk.

Wat vervelender is, is dat doordat een heli nu eenmaal topzwaar is op drijvers, de heli bij het optoeren ook voorover of achterover begint te schommelen. En alweer, omdat je ook op de hoofdrotor nog geen voldoende toeren hebt, kun je hier ook heel weinig aan doen. Het gevolg is dat je gegarandeerd je hekrotor een aantal keren in het water dipt.
Het voordeel is dat je het tollen wat tegengaat, het nadeel dat je heli een forse douche krijgt vanwege het opspattende water. Bij een electroheli van nu, nog minder aan te bevelen dan bij mijn oude Bell 47 G van destijds.
Op het moment dat je de heli uit het water wilt liften, en je hangt niet helemaal neutraal, gaat de heli "varen" (alle kanten uit, niet alleen voor of achteruit....) maar het vervelende is dat vanwege de weerstand van de drijvers, de heli nu heel anders reageert als op land. Op land, zolang de heli nog niet vliegt, bilijft hij min of meer recht, op het water wil de heli gelijk doorkantelen en moet je donders oppassen dat je hem niet ondersteboven stuurt. (want hij eindigt dus letterlijk op de kop, met alleen de drijvers nog boven water).

Nou was mijn heli destijds FP en toerengeregeld, en dat maakt toch wel verschil, maar mijn advies: stijg op van land, en hooguit land je een keer op water, maar hou je rotor op toeren zodat je wat controle over je heli hebt. Maar wees héél, héél voorzichtig. Beter nog: blijf gewoon helemaal van het water weg, want modelheli's en water zijn absoluut geen vriendjes.... Het kan wel, maar je moet heel erg goed weten wat je doet.

Groet, Bert

Maar zoek even op internet er zijn genoeg filmpjes te vinden met o.a. een Trex 600 op drijvers en ze zijn er heel tevreden over.

Ik heb een set voor mijn Trex 600 en voor mijn KDS450 gekocht.
Niet om ermee op water te vliegen maar om te gebruiken in de winter en herfst. De heli zit er hoger van de grond mee zodat je minder last hebt van de sneeuw en van de vochtigheid. De heli zakt nl. niet weg dan in de sneeuw of de zachte grond.

Het verhaal van Bert spreekt mij wel aan. Ik blijf weg van water, maar als we weer zo'n mooie degelijke winter krijgen dan zal ik de tip van VEJ gaan toepassen en eens op sneeuw proberen.

Groet allemaal,
Andreas

Ach ja, dat was ik eigenlijk helemaal vergeten er bij te melden:

Als ik zou mogen kiezen tussen een trainingskruis en drijvers, dan hangt het een beetje van het motorvermogen af, maar op een aantal punten zijn drijvers als trainingslandingsgestel véél beter dan een kruis.
Veel soepeler, de eventuele klappen worden erg mooi gedempt, je ziet je heli een stuk beter qua ligging (je hebt "meer" om naar te kijken als het ware). Dus dat is echt een heel geschikte toepassing.

Wat die sneeuw betreft, daar heb ik geen echte ervaring mee, maar als het vliegbeld erg drassig is of half ondergelopen, werken drijvers ook perfect.

Het geeft wel erg veel luchtwerstand, maar voor de beginner is dat eigenlijk heel gunstig, want je heli heeft véél minder de neiging om bij het minste of geringste weg te driften, dus je hebt iets meer tijd om na te denken. Echt rondvliegen met die dingen eronder is weer min of meer een drama. Zodra je fors snelheid wilt maken gaat de luchtweerstand erg merkbaar worden, ook op het stuurgedrag.

Groet, Bert

Inverted landen doet t vooral erg goed bij water...

Drijvers kunnen wel, maar 1tje aan de staart is wel aangeraden, en voorzichtig landen en opstijgen ook.. 1 dingetje fout, een schommel oid, en tis plons

PS: met een FBL controller ist niet te doen. water schommelt, en de controller zal het tegen gaan sturen, dus zal overcorrigeren door t bewegend water=plons.

oftewel: Modelheli+water=plons.. niet doen dus;)

Back