Mijn ervaringen met drijvers zijn al 25 jaar oud, toen ik zelf nog niet heel goed kon vliegen, en mijn heli (oude Graupner bell 47 G, 4 cc brandstofheli) was ook niet echt "modern".... De drijvers waren de originele drijvers voor het model.
Wat mij opviel was dat de heli bij het optoeren alle kanten uitgaat: De hekrotor doet nog niks maar de motor zet al wel koppel op de rotor, dus voor dat je zoveel toeren hebt dat de hekrotor effect heeft, is de heli al zeker vier a vijf keer rond geweest. Da's erg vervelend maar niet onoverkomelijk.
Wat vervelender is, is dat doordat een heli nu eenmaal topzwaar is op drijvers, de heli bij het optoeren ook voorover of achterover begint te schommelen. En alweer, omdat je ook op de hoofdrotor nog geen voldoende toeren hebt, kun je hier ook heel weinig aan doen. Het gevolg is dat je gegarandeerd je hekrotor een aantal keren in het water dipt.
Het voordeel is dat je het tollen wat tegengaat, het nadeel dat je heli een forse douche krijgt vanwege het opspattende water. Bij een electroheli van nu, nog minder aan te bevelen dan bij mijn oude Bell 47 G van destijds.
Op het moment dat je de heli uit het water wilt liften, en je hangt niet helemaal neutraal, gaat de heli "varen" (alle kanten uit, niet alleen voor of achteruit....) maar het vervelende is dat vanwege de weerstand van de drijvers, de heli nu heel anders reageert als op land. Op land, zolang de heli nog niet vliegt, bilijft hij min of meer recht, op het water wil de heli gelijk doorkantelen en moet je donders oppassen dat je hem niet ondersteboven stuurt. (want hij eindigt dus letterlijk op de kop, met alleen de drijvers nog boven water).
Nou was mijn heli destijds FP en toerengeregeld, en dat maakt toch wel verschil, maar mijn advies: stijg op van land, en hooguit land je een keer op water, maar hou je rotor op toeren zodat je wat controle over je heli hebt. Maar wees héél, héél voorzichtig. Beter nog: blijf gewoon helemaal van het water weg, want modelheli's en water zijn absoluut geen vriendjes.... Het kan wel, maar je moet heel erg goed weten wat je doet.
Groet, Bert