drijvers voor de Piper pawnee.

Heb de drijvers van de Tipsy eerst een laagje PU100 gegeven maar dat maakt het folien erg lastig. Je sluit namelijk de poriën af waardoor de warme lucht onder de folie niet weg kan. Denk ook dat alleen folien voldoende is.

Zou overigens voor een groot model niet folien maar met glasmat werken en netjes lakken, maar ja heb dan ook een hekel aan folie.

Drijvers bouwen zoveel mogelijk gebruik maken van Balsa en op de draagpunten triplex. Let wel op de richting van de houtnerf die moeten in het verlengde van de belasting staan.

Ton

Ik ben begonnen met de drijvers en het eerste spant is klaar.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Edwin,

de kop is er af :) Goed dat je begonnen bent, wordt vast een mooi gezicht zo'n Pawnee op floats :yes:

Kunnen we er in april al van genieten, zien we dan jouw Pawnee vliegen op de watervliegmeeting ?

Grtz,
Menno

Het is hier even stil geweest :sleeping:(bouw Nyker 46)maar het begint er op lijken nu dat er drijvers gebouwt gaan worden:-D.
De tekening is helemaal aangepast met juiste maten en maandag worden de cnc-files gemaakt dan worden alle spantjes gefreest de bovenkant en de kiel onder en boven.
En voor het gemak worden ze 1 meter lang om alles uit een plakje te krijgen.

He he eindelijk ben reuze benieuwd :mrgreen:

Maar waarom CNC frezen met een avondje zagen en snijden heb je alle onderdelen liggen.

Is meer werk om de files te maken dan alle uit een paar plankjes te hakken.

Ton

Nee hoor ik hoef er alleen maar op te wachten:rolleyes:.
Een hele aardige clubgenoot is piloot en heeft op deze manier ook een verzetje wanneer hij moet wachten tot hij weer naar nederland terug vliegt.;)

En zo staat het er nu voor alles is gefreest:D
Ergens in de komende tijd zal wel gaan beginnen waarschijnlijk in de laatstse 2 weken van dit jaar want dan ben ik vrij, en zal het bouwproject waar ik nu mee bezig ben een heel eind vorderen.

full

full

full

Kijk dat ziet er netjes uit.

Ben zeer benieuwd.

ps. de tekeningen zijn weer goed terug gekomen :thumbsup:

Erg interessant draadje. Ben je al verder gekomen met die drijvers Eddie??

@Ton, zou jij mij die tekeningen van die 5,5ltr drijvers willen sturen? Ik had de originele tekeningen laatst al eens gedownload voor de Great Planes RV-4 .40 die ik aan het afbouwen ben ([66072] bouwverslag-great-planes-rv-4-a-post1505336).

Nu lees ik hier dat die 9ltr drijvers goed zijn voor een kist tot 9kg. De RV-4 heeft een lengte van 1.26m en zal vliegklaar zonder drijvers max. 3kg wegen, dus waarschijnlijk passen die 5,5ltr drijvers daar gewoon goed bij.

Het zwaartepunt moet ongeveer 25cm achter de prop liggen als ik het zo even snel bekijk, dus met die 81,5cm drijvers met de step in het midden zou ik dan aan de voorkant nog iets van 16,5cm overhouden... meer dan voldoende? Of zelfs te veel?

Sorry Eddie, niet bedoeld om dit draadje te kapen, in dit draadje werd het erg duidelijk uitgelegd en is het te vergelijken met de RV-4.

Groeten,

Johan

Het lijken wel skies om op sneeuw te kunnen starten en landen, of zie ik dat verkeerd.

Gr Japiooooooooooo

Je bent wel een beetje lui hoor!!!!!!!!!!!

Haha ski's nee dat is het niet het zijn toch echt drijvers.
De drijvers blijven nog even liggen tot dat ik verhuisd ben (naar Tjerkgaast per 29-01-2010) ik heb alles al wel compleet, uitgesneden en passend gemaakt dus het is enkel nog in elkaar steken en indekken dus ik verwacht het makkelijk af te krijgen voor 17 april.
Het was wel de bedoeling om in de vakantie bezig te gaan maar door sneeuwval snel ski's gemaakt( eerst te klein dus grotere gemaakt) en vliegen maar, erg leuk ook.
Verder ben ik nog een Nyker 46 aan het bouwen dit is een clubbouwproject en ook mijn allereerste zelf te bouwen vliegtuig niet gedacht dat het bouwen zo leuk zou zijn.

Zodra ik er weer mee aan de gang ga zal ik hier wel weer opduiken tot die tijd doe ik nog lekker lui:sleeping::rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ton,
Pb verstuurd, alvast hartelijk dank!!! Bouw van de drijvers zal in het RV-4 draadje getoond worden. Momenteel nog even aan het bed gekluisterd, maar ik hoop volgende week weer een beetje op de been te zijn en verder te kunnen gaan met de bouw van de RV-4.

Eddie,
Dat is inderdaad een mooi filmpje van die Pawnee zeg. Doet mij toch weer twijfelen of ik wel brushless in de RV-4 moet bouwen ipv zo'n mooie viertakt..... maar ja....
Mooie landing ook met die Pawnee.

Als ik hier naar kijk dan word ik daar wel blij van:-D

Super! :thumbsup: Leuk ook dat starten, zouden een paar mensen vreemd opkijken als je 'm zo in Zeumeren zou starten (nadat je 'm een zetje had gegeven de plas op), dus als je veel tijd over hebt... ;)

Hij vliegt 'm wel wat sneller dan ik had verwacht met zo'n lap vleugel...

Mwah, is toch niet zo`n heel onbekend systeem zo`n onboard starter :roll:
Nope, [URL="
[/URL]is ook niet onbekend, maar ik heb er nog nooit iemand mee zien vliegen :hammer:

Ik heb nog nooit een vliegtuig met electrisch gestarte zuigermotor live gezien (wel bij jet- en heli modellen).
Maar goed, ik loop nog niet zo lang in het vliegwereldje rond... Ik denk dat het de eerste zou zijn bij een watervliegmeeting... ;)

De piper pawnee is een heerlijk vliegende kist die erg langzaam kan vliegen, alleen met drijvers en onboard starter zal hij behoorlijk zwaarder zijn waardoor sneller gevlogen moet worden.
Ik was gister al even aan het googlen naar het starten ik kon er alleen niets over vinden(inmiddels wel), het is wel een leuk hebbe-dingetje maar bij mij komt het er niet op (te veel extra gewicht)

Jij hebt het dus wel Berto?

Laatst bewerkt:
Back