drone kust de boom en de grond maar overleeft het

Goedendag op deze regenachtige dag,

Gisteren een test vluchtje gemaakt met walkera qr x350 pro.
na al eens te hebben gevlogen met een phantom 2 vision en een dji f450 of 550 weet zo 1 2 3 niet meer.

maar goed dit was me eerste vlucht met Mission planner based flight controller.
ik gebruik een devo 7 de niet fpv versie.

ik had de zender ingesteld op de mix 3 position switch stable, loiter en als laatste RTL.
onder de gear switch modus auto.

klein waypoint missie ingeladen met homepoint ingesteld op de plek waar ik opsteeg met als eerste take off tot 20 meter.
vervolgens bij waypoint 2 do set speed tot horizontale speed tot 5 m/s
vervolgens klein vierkant patroontje en bij waypoint 5 land.

helaas dat niet kunnen testen.

het volgende gebeurde.

takeoff verliep normaal, op een hoogte van 3 tot 5 meter besloot hij uit zichzelf in eens naar links te gaan.
zonder input van roll of yaw van de controller.

wou niet gecorrigeerd worden dus heb ik hem zelf maar naar de grond gebracht wat resulteerde uiteraard in crash. wonder boven wonder alleen van de propeller een stukje van af.

op nieuw kompas kalibratie gedaan

poging nummer 2.

steeg op maar drifte in stable modus een kant op weet ff niet meer welke.
vervolgens corrigeerde ik dat maar ik vond dat hij erg agressief was op inputs dus koos ik voor Loiter modus
echter hij dook naar de grond dus ik gaf een straal gas om weer hoogte te krijgen.
werkte ook maar ik dacht deze besturing zit iets fouts en zette switch om naar RTL.

hij bleef 2 tot 3 sec stil hangen en vloog vervolgens geheel de andere kant uit van launch plek en daarbij ook home location reageerde compleet niet op inputs. waarschijnlijk switch vergeten uit RTL te halen.
maar toen zat eigenwijze Qr x350 al in de boom.

met een lange stok uit de boom kunnen slaan.
uit de boom gevallen wederom weinig schade behalve scheurtje in 1 armpje de boven kap
en een deukje in 1 van de landings pootjes. motors werken nog. zelfs de propellors na de eerste crash geen verdere schade. 2de val was minstens 3 tot 4 meter hoog.

dit is mijn eerste Multi rotor op apm based flightcontroller kan iemand mij vertellen wat hier mis is gegaan?
naast pilot error.

log heeft ie niet gemaakt geloof ik.
althans als ik logs opvraag dan krijg ik een error.

van de missie is geen probleem alleen ik heb geen missie gevlogen.
beide keren was het in stable modus.

ik wou dat missie vliegen uit proberen inderdaad.
maar tot dat is het niet gekomen

zal ff screens uploaden

ja hij knipperde 5 keer groen op de rechtse

als goed is is dat 7 sat of meer.

compas kalibriatie heb ik eerst via pc gedaan en later in het veld.

hier zijn de screens van mission en radio en fail safe

btw in foto genaamd foto 1 waar bij je de overview ziet van de missie zie je rechts een gebouw staan echter deze bestaat allang niet meer is 1 grote gras veld.

Bijlagen

• foto 3.jpg
    foto 3.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 179
  • foto 1.jpg
    foto 1.jpg
    242,4 KB · Weergaven: 190
  • foto 2.jpg
    foto 2.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 172
Sorry - overheen gelezen. Ik dacht dat het in de missie fout ging.

Een APM heeft toch een blauwe LED voor de GPS? Of heeft Walkera dat gewijzigd in hun versie?

ik heb firmware 1.7 gedownload voor deze drone.
en succesvol geupdate meen ook de fabrieks parameters te hebben gedownload en ingeladen.

echter bij compas stond dat de externe compas op 180 graden yaw
maar als je compas zou leggen op het midden van het toestel zit de compas op 135 yaw.

onder de rechts achter landing gear pootje.

Bijlagen

• foto 5.jpg
    foto 5.jpg
    123,1 KB · Weergaven: 170
Back