"Drop in" vervanger voor een BLS173 gevraagd

De Futaba BLS173SV is door Futaba vervangen door de BLS-A600, en daarbij is deze nieuwe servo een stuk kleiner geworden met ook kleinere afstanden voor de montageschroefjes.

Ik voel er op dit moment weinig voor om het toestel aan te passen op een andere servomaatvoering.

Ik ben dus in de eerste instantie op zoek naar een snelle, krachtige, nauwkeurige (high-end) servo die één op één overeenkomt qua (uitsparing en) schroefgaten patroon met de BLS173SV.

Als ik zoek op "15mm servo" of "Midi servo" dan zie ik veel voorbijkomen met ogenschijnlijk de juiste maatvoering.
Maar vele merken/typen zeggen me niets/niet veel en/of hebben best een aanzienlijk gewicht.

Welke "Midi size" servo's passen jullie toe in jullie toestellen?

Alvast dank voor jullie reactie.

Laatst bewerkt:

De Futaba servo BLS 173 Sv is een servo met bij mij geschiedenis van korte levensduur,
Gebruikt als hoogteroer servo, 100 vluchten en daarna vervangen.
Een goede vervanger is KST, In de Galaktica zijn deze servo s al meer dan 1000 vluchten in gebruik.
De KSTMS 589 heeft dezelfde afmetingen als de Futaba.
De servo weegt 44 gram , 17 gram zwaarder dan de Futaba servo.
Een goede vervanger is de KST X12- 508.
Veel kleiner en voor jou hetzelfde probleem als de BLS A 600.
Deze KST servo is zo klein dat deze gemakkelijk in een frame past ,
Maak van triplex een frame waarin de KST servo past en zet het geheel vast met 4 parkers in de oorspronkelijke gaten.
Begin met het maken van een tekening, als het maken van een frame niet lukt en er is een tekening dan kan iemand van de club een CNC gefreesd frame maken en kan je de servo zo monteren.

Volgens my vliegen er ook een aantal mensen met de GO servo's van Kavan met goede ervaringen.
Misschien dat Yme reageerd?

• Like
Reactions: Yme
@Ed Heemskerk
@wvr
Dank voor jullie bericht.

Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de MS-589 of de GO-1035MG plus.

Deze zijn weliswaar iets zwaarder dan de X12-508 maar de extra kracht maakt deze voor mij breder inzetbaar aangezien ik deze ook als aileron servo wil kunnen toepassen in een toestel dat deze maat servo vraagt.

Is er voor zover bij jullie bekend tussen deze twee nog merkbaar kwaliteitsverschil (nauwkeurigheid, centreren, resolutie etc.)?
Ik vermoed van niet maar ik ben geen kenner..

Laatst bewerkt:
DE KST servo s zijn in alles OK ook na lange tijd gebruiken.
De Kavan GO servo s zijn ook van de nieuwste generatie maar er is nog weinig ervaring mee.

Ik vlieg met Kavan servo's (en accus)
Kavan Go1035 Plus kan ik weinig over zeggen heb ik nog niet getest.
Ik kan wel zeggen dat de "normale 1035 erg goed presteert en dat ik daar al 500 vluchten mee vlieg zonder problemen, zelfde gelt voor de 1020.
ik hoorde van een collega vlieger dat de 1035 plus meer stroom neemt en dat hij niet veel verschil merkt. ik zou persoonlijk zelf voor de normale 1035 gaan.
Ik heb video's van de servos dat ik de precisie test. als je die wil kan ik ze sturen via whatsapp of via een Wetranfer.

een vlieg vriend van mij heeft de de 1020 getest en kwam beter uit de test dan de MKS HV 69. die vaak standaard als hoogte roer servo word gebruikt en/of aileron servo in Biplane.
met een 10cm arm had MKS 0.5 tot 1mm ofset. de Kavan 1020 maar 0.2 tot 0.5mm.
op mijn eigen test heb ik de kavan servo getets met een 25 cm arm en dan is de offset maar 1 tot maximaal 1.5mm.

Als je voor de kavan sero gaat zou ik wel de

GO servos USB programmer​

Mee bestellen.
Die gebruik ik ook en je kan daar van alles mee instellen.

Laatst bewerkt:
Hey Yme,

Ik weet niet helemaal zeker wat je met "offset" bedoelt. Bedoel je de hysterese bij het centreren van beide zijden van de servoweg?

Zelf heb ik op soortgelijke wijze (een satéprikker van 30cm op een servohorn en een geodriehoek) mijn nieuwe Futaba HPS-A701 servo's getest.
Die centreerden echt fantastisch. Ik heb de waarde niet meer helemaal scherp voor de geest maar het was volgens mij ook binnen de millimeter.

dat hij 0.5 mm afwijkt van waar hij vandaan komt. dus bijvoorbeeld.
hij staat op 0, ik geef vol up. laat de stick weer los. hij is nu 0.5mm naast 0. dat noem ik de offset. of dat de juiste benaming is weet ik niet.
Futaba is en blijft een van de beste merken als het gaat om servo's, maar niet te betalen. daarom heb ik voor Kavan gekozen.
de 1020 zijn wonderbaarlijk goed voor de prijs, een vlieg maatje van mij vliegt er ook mee. toen hij zei dat ze beter waren dan de MKS kon ik hem bijna niet geloven, want die MKS zijn 2x zo duur.
Ik doe het ook met een sate prikker op de servo hoorn.

Heb je ook de resolutie getest van je servo's?
Dus de grootte van de stapjes als je heeeel langzaam de knuppel beweegt.
Zelf heb ik dat gedaan door in de zender een testmodel aan te maken met de endpoints op 30% (minimumwaarde in mijn zender) en 80% expo. De HPS-A701 heeft dan nog steeds een resolutie van een halve millimeter of zoiets op de geodriehoek.

Niet getest, snap ook niet waarvoor je dat wil testen en waarom de servo dan minder goed zal centreren.
Zou ik graag wat meer over willen weten zodat ik dat in volgende testen mee kan nemen.
Ik test zelf op:
precisie, hoe smooth de servo is ( beweegt hij niet in stapjes ) trim. trimt hij gelijk, dus niet met grote stappen of verschillende stap grootes.
Dit zijn de 3 meest belangerijke voor mij.

Dat van die stapgrootte is precies wat ik ook bedoel met resolutie.
Je wilt inderdaad geen servo die een tijdje blijft 'hangen' en dan ineens een reuzestap maakt.

Ik heb hier ook een paar servo's (Turnigy en D-Power DS-595) die gruwelijk slecht presteren op dat gebied.

stap grootte test ik altijd zeer uitgebreid. dat MOET goed wezen.
weet u al voor welke servo u gaat?

Wel opmerkelijk dat Futaba bewust geen "15mm standaard" servo meer heeft maar weer een (volgens mij) totaal afwijkende maatvoering voor de A600 servo kiest.

Back