druk regeling hydrauliek

messchien kan mijn iemand helpen.ik zocht het volgende

ik werk nu met modelbouw hydrauliek,nu zocht ik iets,een soort regeling.en dat is,
stel,ik wil mijn hydrauliekpomp bv.op 30 bar instellen.nu kun je dat doen d.m.v een drukventiel.maar ik wil eigenlijk iets maken met behulp van een druk sensor en een print zodat ik een konstante druk heb.omdat,als je met meerdere cilinders tegelijk werkt zakt de druk.nu wil ik met deze regeling de motor zo aan sturen.zodat als de druk weg valt[dus met meerdre cilinders werkt] deze toch op een ingestellde druk[waarde] blijft doormiddel van een druksensoor die je kan instellen.is er zoiets op de markt,zo ja waar is het te halen

Ik denk eerder dat jou pomp te weinig opbrengst heeft.

Als je een cylinder beweegt en de druk blijft 30 bar is het goed.
Het zelfde verhaal met 2 cylinders.
zodra je er 3 beweegt en de druk zakt in heeft de pomp teweinig opbrengst.
Dan kan je wel een andere druk regeling verzinnen, maar als er veel olie wordt gevraagd zal deze nooit de druk constant kunnen houden omdat de opbrengst van de pomp te laag is. Tenzij de bestaande druk regeling teveel lekkage heeft intern.
Dit is makkelijk te controleren. Als je 3 cylinders beweegt mag er geen olie retour gaan naar de tank vanaf de druk regelaar. Als dit wel het geval is moet je goed kijken of dit verholpen kan worden.

suc6

kijk dit is nu de bedoeling wat ik wil.dat de pomp te weing opbrengst heeft.dat niet.met deze regeling wil ik dus zo maken,op het moment dat de druk weg valt,wil ik dat de motor van de pomp meer stroom krijgt,dus de pomp gaat harder draaien,dus meer druk.z,n soort regeling is dat ongeveer.maar dit kan alleen maar met een druk sensoor die dus de druk meet.intern

OK nu begrijp ik wat je wilt.
Je wilt de snelheid van de electromotor/pomp regelen aan de hand van de druk in het systeem.
Dit is de beste regeling omdat je dan geen energie staat te vernietigen door olie steeds rond te pompen over je drukregelaar. Dan wordt de olie enkel opgewarmt en er gebeurt niks.
Wat je dan nodig heb is 1 druk sensor die tot +/- 40 bar druk kan meten. met een uitgang van 4-20 mA of 0 tot 10 of 5 volt.
Een electronische regelaar. Bijvoorbeeld een PIC of een C- control unit van Conrad. Er is zijn ook wel kant en klare regelaars te krijgen maar deze zijn kostbaar.
En vervolgens een toeren regeling voor de electromotor.

Alles bij elkaar wordt dit een dure regeling.
Wat ik zou doen als je dit echt wilt.

Om een druk schakelaar op de uitgang van de pomp te monteren die op 26 Bar uitschakelt en op 32 bar inschakelt
Als de druk vervolgens lager wordt dan 26 bar gaat de motor naar een vooraf ingesteld hoger toerental zodat de opbrengst om hoog gaat. Het toerental zal zo ingesteld moeten worden dat de druk vervolgens niet hoger wordt dan 30 bar. Met drie cylinders inbeweging. Zodra er gestopt wordt met het bewegen van 3 cylinders tegelijkertijd zal de druk weer hoger worden dan 32 bar en gaat de pomp weer terug naar het laag toerental.

Misschien intressant om het systeem wat simpeler te maken is het toevoegen van een flinke Accumulator ? ? Dan zou je je pomp in kunnen stellen op een druk die flink boven je bedrijfsdruk ligt, hiermee de Accumulator "opladen" en dan simpelweg af laten slaan. Als het je het systeem dan gaat gebruiken daalt de druk in je accumulator tot de "aan" waarde voor de pomp maar zal de bedrijfsdruk niet snel te laag worden.....

Just my two cents ;-)

Veel mooier maar oh zo veel complexer zou een pomp met variabele opbrengst zijn (zuigers en kantelschijf),... altijd een leuke uitdaging om zelf te maken :-D

ahjwinth
juist dat wil ik.heb je meschien daar een tekenig van,die je kunt mailen.weet je waar je die kunt kopen dan. z,n kant en klare regeling met druksensor. en hoe duur zijn ze.
pic of c control van conrad?hab je daar een artiekel nummer van.messcien is dit wel wat ik zocht.
alvast bedankt

jeroen
accumulator zegt me even niks.

@ R.O.N.

Een accumulator is een soort reserve drukvat, hiermee kan je drukschommelingen opvangen en voor jouw gebruik kan je ermee zorgen dat je genoeg reserve hebt voor de keren dat je meerdere cylinders gebruikt.

hydro028lk7.gif

Jij zou dan van pomp naar accumulator gaan, daarna de druk regelaar die de druk terugbrengt naar je werkdruk en dan naar je cylinders.
Op het moment dat je dan flink wat olie vraagt heeft de accumulator dus een reserve om dit allemaal aan te kunnen.

Jeroen

messchien wel een goed idee.maar heb niet zo veel ruimte.ga toch eerst even proberen met wat ik nu in m,n hoofd heb

Back