druksensor zuigerregeling

Hoi,

Na een lange tijd van modificeren van mijn Walrus, waar ik van één duiktank overgestapt ben naar een maintank en twee zuigers. Via een druk sensor en een regeling (micro) worden de beide zuigers aangestuurd. Via een gaatje en een siliconen slangetjes (gat ca 2/2,5mm) in de bodem wordt de druk gemeten.
Nu komt de vraag: is dit de beste oplossing, is er iemand die dit al eerder heeft gedaan?. Zelf denk ik dat door de capillaire werking het slangetje na een tijdje vol met water gaat zitten wat de gevoeligheid niet ten goede komt!.

gr Rob.

Hallo Rob,

Of het de beste oplossing is weet ik niet, maar wel een hele goeie. Het secure trimmen van een zuigertank, en toch geen gewichtsverplaatsing bij tussen vol en leeg.

Die capilaire werking zou je niet moeten gaan merken. Ik heb een zelfde opstelling, en er komt geen water in het slangetje. Bij mij zit de aansluiting naar buiten zelfs bovenin de romp. Zou er toch water in komen wordt de druk gewoon door dat water in het slangetje doorgegeven. Alleen oppassen dat er geen water in je drukopnemer kan komen!

Hoi Lex,

Na wat kleine testjes met de boot in een water bak, lijkt het met de druk sensor goed te gaan. Ik heb nu een druksensor van 1 bar, en het valt niet mee om de PD waren van de regeling te fijn tunen. Wat voor sensor bereik en type gebruik jij ?, misschien is het bereik wat ik gebruik nu te groot. Maar ik denk dat het niet zo makkelijk is om zonder vaart een kleine (1-2 cm) bandbreedte te krijgen, waar binnen de boot in het water blijft 'hangen'. Gebruik jij de LTR (Lage und Tiefenregler) van Bruggen ?.

Misschien andere die evaring hebben met het proportieel aansturen van zuigers ?

Groet Rob.

Hoi Rob,

Ik gebruik inderdaad de LTR 5.1 van Brüggen. Die is op de duikroeren aangesloten, en niet op de zuigertank. Die tank is wel proportioneel, maar stuur ik handmatig aan.

Wat voor sensor er exact in zit weet ik niet. Hij is in ieder geval zo gevoellig dat ik tot op ongeveer één centimeter nauwkeurig op periscoopdiepte kan blijven varen. De knuppel staat dan neutraal, en ik stuur dan eigenlijk met de trim. In een zwembad bleek vol 'down' op de knuppel te resulteren in een diepte van ongeveer 70 cm schat ik. Volledig heb ik dan een bereik van ongeveer anderhalve meter = 0.15 bar. Het afregelen is door de gevoeligheid even een secuur klusje, maar het vaart voortreffelijk.

De in de LTR gebruikte druksensor is de "SCC30AD2". Je kunt deze ook eventueel los bestellen bij Norbert Bruggen.

Ik ben er momenteel mee aan het experimenteren i.v.m. de regelkring die ik zelf wil gaan maken.

Groetjes:

Mathijs

Back