Dual Rate & Expo

Discussie in 'F5J' gestart door jeedee, 4 okt 2012.

  1. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    ik was nieuwschierig of de meeste Dual Rate en Expo hebben ingesteld.. of de Dual zelf sturen,, en de Expo niet gebruiken,,,

    graag julie ervaring en voorkeur hierin

    alvast bedankt,,

    Jeedee
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dit is denk ik persoonlijk want ik heb alle roeren mechanisch begrensd en gebruik de software voor de fijn afstelling
     
  3. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    maar gebruik je wel bv Dual Rate ? en expo ? of gebruik je het helemaal niet?
    en als je het wel gebruikt,,, wat gebruik je dan precies?
     
  4. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik gebruik geen expo en dual rate alleen diffrentatie gebruikt ik om te fijntunen
     
  5. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    owwww diffrentatie .... noooooooit van gehoord ..
    wel ff opgezocht maar is niks over te vinden op het forum,,, misschien iets wat wel al bekend is,,, maar onder een andere naam ?
     
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Is eigenlijk makkelijk:rolleyes:
    Als je een model door de bocht stuurt zonder gebruik van je richtings roer dus puur op rol dan zie je als je bijvoorbeeld naar rechts stuurt dat de neus eerst naar links wil. Dit noemen we haken door dit effect loopt hij minder mooi de bochten. Door het rolroer minder uitslag naar onderen te geven kun je dit effect bijna opheffen waarop hij fijner in de bochten stuurt dus ook fijner in de thermiek vliegt. Die uitslag verkleining heet differentiatie.

    Je kunt dit afstellen door puur op rol bijvoorbeeld ineens vol rechts te geven als je de neus van het model eerst naar links ziet gaan moet je de uitslag van het linke rolroer minder uitslag naar beneden geven. Vaak krijg je het "haken er niet helemaal uit maar door richting bij te mixen of te sturen lukt het wel dus het is een compromis tussen die twee vinden.

    Je zult merken dat dit ook effect heeft op je vliegtijd omdat het model beter "loopt"
     
  7. jeedee

    jeedee

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Purmerend
    dat je rolroer minder uitlag naar beneden moet hebben wist ik al,,, wist alleen niet dat dit diffrentatie werd genoemd... wel een duidelijke uitleg.. en zal er eens op letten of mijn modellen ook haken,,,, en daar dan even mee spelen qua instellingen,,,

    toch zijn er ook piloten die daar anders over denken,,, aangezien je rolroer naar beneden lift geeft,,, en naar boven daling en snelheid,,,
    precies om die rede willen ze dan juist minder rol omhoog en juist meer naar beneden,,,

    ik vlieg zelf niet op die manier maar normaal zoals jij beschreef

    groet,

    Jeedee
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Tja dat is persoonlijk maar je maakt het haak effect niet kleiner door je uitslag naar boven te verkleinen maar je verergert het effect alleen maar waardoor hij niet lekker in een thermiek bel vliegt en je minder hoogte wint.

    Ik snap de beredenering van die mensen wel omdat je in je thermiek stand je kleppen en roeren iets naar beneden zet zodat het profiel iets holler wordt alleen als je dit te veel doet krijg je het tegen over gestelde.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Extra lift is per definitie ook extra weerstand. Dus rolroer méér naar beneden dan naar boven vergroot het haken. Dat kost energie (doordat het toestel slippend gaat vliegen, de romp wordt aan de zijkant aangestroomd). Gebruik je vervolgens je richtingsroer om het haken op te heffen dan geeft dat ook weer weerstand. Kortom, ik denk dat je per saldo niet veel opschiet met "negatieve differentiatie".

    Net als Robert gebruik ik differentiatie om het bochtgedrag zo prettig mogelijk te krijgen. Expo gebruik ik zeer spaarzaam; in thermiekstand vrijwel niet, in speed een beetje op hoogte en rol omdat je dan veel sneller vliegt en kleinere uitslagen rondom de middenstand prettig kunnen zijn.
    Dual rate: ik stel alles mechanisch zo af dat ik dit in normal en thermiekstand niet nodig heb. In speed soms iets kleinere uitslagen mbv dual rate.

    Als je uitslagen kleiner moeten in thermiek en/of normal kun je dat beter mechanisch doen dan met dual rate. Je behoudt dan namelijk de maximale resolutie van je servo.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is vaker aan de orde geweest, lift vernietigen geeft minder weerstand dan lift vermeerderen. Zoeken op discussies met differentiatie OR rolroerdifferentiatie OR rolroer-differentiatie OR differentiëring OR rolroerdifferentiëring OR rolroer-differentiëring.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina