dubbeldekker vliegboten

Na de waanzinnig gezellige watervliegmeeting in Oss ben ik me gaan interesseren voor de vliegboten.De interesse van dubbeldekker vliegboten bij uitstek.Daarom heb ik er een nieuw draadje van gemaakt omdat terecht dit onderwerp niet hoort bij de foto's van de watervliegmeeting in Oss op 28 april 2007 maar is wel zo onstaan door het enthousiasme van deze onvergetelijke dag. Wat ik hoop en ik denk dat dat zeker gaat gebeuren dat er een vervolg komt dit jaar en hoop ook in de jaren daarop.Mijn belangstelling gaat uit naar de fokker B1 dubbeldekker vliegboot.Zoals ik in het andere draadje al geschreven had mag Nederlands history toch niet op het water ontbreken.Ik ga daar terzijnertijd ook een draadje voor openen om er een bouwverslag van te maken maar eerst moet ik de nodige gegevens verzamelen voordat ik er uiteraard aan kan beginnen.Als medevliegers foto's van andere dubbeldekkervliegboten hebben dan kan je ze hier gaan plaatsen en er wat bij schrijven wat de history is van de kist.Ikzelf heb al een paar foto'tjes van de B1 maar zit nog steeds te worstelen hoe ik het op het forum krijg(ik blijf proberen).Dus kom maar op met die mooie dubbeldekker vliegboten foto's en beschrijvingen

Zo dan :wink: , je hebt erom gevraagt :P en denk erom nu is er geen weg meer terug :lol: .

Mag ik u voorstellen de Curtiss vliegboot :wink: .

airborn2183.sized.jpg

DSC05897.sized.jpg

DSC05909.sized.jpg

DSC05950.sized.jpg

DSC05950b.sized.jpg

DSC06303a_001.sized.jpg

airborn.sized.jpg

DSC03989.jpg

DSC04120.jpg

america_002a.sized.jpg

america_018.sized.jpg

DSC04070.jpg

Nog meer leuke plaatjes
Hier staan nog veeeeeeeel meer plaatjes

Ton

jaaaaaaaaaaaaa,dat zijn de echte.Ik ben bang dat er nog meer op m'n verlanglijsje gaan staan!Zeker die Deense vliegboot.Heb trouwens weer geprobeert om foto's van de o.a de Fokker B1 te plaatsen maar ik doe nog steeds wat verkeerd.Ik blijf proberen want het zal me lukken.

De grens tussen vliegboot en watervliegtuig me niet altijd even duidelijk is, de Grumann heeft een enkele drijver onder de romp, of hoort het bij de romp??? :? Volgens mij is het nog een vliegboot, maar het is me niet altijd even duidelijk...

Nog een bijzonder mooi exemplaar (in mijn ogen dan) is de Supermarine Stranraer :D

stran-2.jpg

stran-6.jpg

stran-1.jpg

stran-3.jpg

stran-4.jpg

stran-5.jpg

supermarine%20stranraer.jpg

Nog wat info (bron):
SUPERMARINE STRANRAER - An improved general reconnaissance flying-boat developed from the Southampton (initially as the Supermarine Type 227, Southampton V) to meet requirements of Specification R. 24/31. Prototype flown July 27, 1934, and production of 17 Supermarine Stranraer Is to Specification 17/35 ordered in 1935. Powered by two 920 hp Bristol Pegasus X engines, the Supermarine Stranraers (as Supermarine Type 304) carried a crew of five and an armament of three 0.303-in (7.7-mm) machine guns in bow, midships and tail positions plus 1,000 Ib (484 kg) of bombs underwing. Deliveries began April 1937 and service use with four squadrons, of which Nos 209 and 240 flew the type operationally from UK bases until spring 1941. Training use with No 4 OTU continued until late 1942.
Canadian Supermarine Stranraer: In November 1936, RCAF placed an order with Canadian Vickers Ltd for licence production of the Supermarine Stranraer, eventually buying 40 of a version almost identical with RAF Supermarine Stranraer I. Deliveries were spread from late 1938 to late 1941, with 835 hp Pegasus XXIIs in later aircraft. Service use with eight RCAF squadrons, initially with No 2 Sqn which flew patrols out of Dartmouth, Nova Scotia, starting September 10, 1939. Served later in training role, continuing until 1944.

Max speed, 165 mph (266 kmlh). Time to 20,000 ft (6,096 m), 37.6 min. Service ceiling, 20,000 ft (6,096 m). Range, 1,140 mis (1,834 km). Empty weight, 12,534 Ib (5,690 kg). Gross weight, 19,900 Ib (9,035 kg). Span, 85 ft 0 in (25.81 m). Length, 54 ft 6 in (16.61 m). Wing area, 1,457sq ft (135.35m').

Ik heb de tekening van de S36.Dit is hetzelfde type watervliegtuig alleen heeft deze 1 motor.Het is een bouwtekening van een vrijevlucht model met een spanwijdte van zo'n 78 cm maar is uiteraard te vergoten tot een bestuurbaar model.Deze staat ook op mijn verlanglijstje om te bouwen.

hannesie zei:
Ik heb de tekening van de S36.Dit is hetzelfde type watervliegtuig alleen heeft deze 1 motor.Het is een bouwtekening van een vrijevlucht model met een spanwijdte van zo'n 78 cm maar is uiteraard te vergoten tot een bestuurbaar model.Deze staat ook op mijn verlanglijstje om te bouwen.
:banana:

Ga toch van tekening bouwen Skyhigh.Dan leer je pas echt bouwen.Een kitje is leuk als je weinig tijd hebt of ongeduldig bent.Als je van tekening bouwt dan kan je zelf je bouwmaterialen uitzoeken en wordt de kist van een betere kwaliteit.Er zijn maar weinig bouwdozen van hoge kwaliteit.Het scheelt je trouwens ook in de uitgaven!

Mijnheer Rob zei:
Nog een bijzonder mooi exemplaar (in mijn ogen dan) is de Supermarine Stranraer :D

Dan is de tekening van onderstaand model wel wat voor je mijnheer Rob :wink: deze is te vinden op de Modelbouwmarkt.nl onder de motorvliegtuigen. Getekend en gebouwd door Bennie van der Zwaag.

Supermarine-Stranraer-21.jpg

Supermarine-Stranraer-22.jpg

Supermarine-Stranraer-10.jpg

Supermarine-Stranraer-11.jpg

Supermarine-Stranraer-13.jpg

Supermarine-Stranraer-14.jpg

Supermarine-Stranraer-18.jpg

Ik geloof zelfs dat het model ook te koop is :?: maar dat weet ik niet zeker.

Gr. Teus.

Oh ja,

En hoe gaat zo'n model naar het veld :?:

Supermarine-Stranraer-01.jpg

:rolling: :rolling: :rolling:

Teus.

Dit is inderdaad een hele indrukwekkende kist.Ik heb gezien dat de tekeningen hiervan te koop is.Zou hij ook een tekening hebben van deze kist maar dan half zo groot?Zelf ben ik nog steeds naar de tekeningen van de Fokker B1 opzoek.Het lijkt wel of ik naar een naald in een hooiberg aan het zoeken ben.Heb wel een paar foto'tjes van vroeegere tijd gevonden maar nog geen tekeningen.Heeft iemand misschien wat gegevens liggen van deze Fokker B1?Ze zijn van harte welkom.Alvast bedankt.

Hoi Hans,

Op verzoek de plaatjes van de Fokker B1.

Zal je in een pb mijn tel sturen doen we het telefonisch een keer uploaden, moet het helemaal goed komen.

fokker20b1sa1.jpg

fokker20b120frontlt6.jpg

fokkerb1wf9.jpg

Mooi he die Fokker's

Ton

Hartelijk dank Ton.Jaaaaaaaaa ze zijn zeker mooi.Heb je de opgeklapte wielen gezien bij het tweede plaatje?Bij het eerste plaatje is mij opgevallen dat de rolroeren naar boven staan maar dat kan ook aan de foto liggen wat betreft de hoek toen deze foto genomen was.Ik heb m'n twijfels.

Teus zei:
Mijnheer Rob zei:

Dan is de tekening van onderstaand model wel wat voor je mijnheer Rob :wink:

Zo 8O Nu kun je exact zien of ik waterpas sta (uit beide mondhoeken evenveel kwijl).
Wat een fantastische kist zeg :worship: Erg mooi afgewerkt ook 8)
Toevallig nog vliegfilmpjes ?? :D Enig idee of ie ook op water gevlogen heeft???

Voor mij niet interessant helaas, ben een beginner, eerst eens fatsoenlijk leren vliegen (maak nog teveel fouten voor zo'n kist). Maar m'n interesse is er, wellicht ben ik één dezer dagen ook present bij een watervlieg meeting :mrgreen:

Die Fokker is overigens ook een erg mooi toestel, kende 'm eigenlijk helemaal niet :oops:

Nog een mooi plaatje om een beetje een beeld te krijgen van de Stanrear vormen:
Stranraer.jpg

<Edit>
Bijna vergeten, heb nog een illegale bijdrage (watervliegtuig) die ook de moeite waard is 8)
Fokker T VIII

2.jpg

Ben wel erg :offtopic: bezig met m'n eendekkers :oops: maar toch: (maak dit later wel goed)

De vraag van vandaag:
Is de Savoia Marchetti S55 een vliegboot of een watervliegtuig???? :?

Staat deze op twee drijvers of zijn het twee rompen ?
Het is geen vliegtuig waar drijvers onder gezet zijn, de drijvers/rompen maken absoluut deel uit van het vliegtuig. Ik zou zeggen dat het een vliegboot is, ben benieuwd hoe jullie er over denken. ;)

Aandrijving doet met een beetje denken aan de Pfeil van Berto, beetje trekken, beetje duwen ;)

De S65, SM66B, S74, SM74, S62, S59 bestaan overigens ook nog, hele serie, vergelijkbaar concept. De 55 is (bij mij) favoriet, staart aan buizenframe is erg fraai 8)

Als de watervlieg liefhebbers ooit in Rome zijn, ga dan een keer langs het Italiaanse Air Force Museum, daar is een fraaie verzameling te vinden :idea:

O ja, plaatjes van de Marchetti (Marchetti's) zijn er genoeg te vinden, het is geen dubbeldekker, zal ze hier niet plaatsen...

Tja
daar kan veel over gezegd worden ,maar naar mijn mening is het een soort catamaran-vliegboot, waarom? omdat er geen romp is waar drijvers onder zitten, en zonder vleugels lijkt het meer op een zeilboot, dus catamaran vliegboot 8) maarja dat is mijn mening, heel raar geval is die marchetti in iedergeval wel,

Back