dubbeldekker vliegboten

Terug :ontopic:
Mijn beloofde goedmakertje na de eendekkers... :oops:

Navy Curtiss NC-4
Ook zo'n mooi buizenframe naar de staart 8)

NAVY-CURTISS NC-4 FLYING BOAT [U.S.A-NAVY]

Engine: Curtiss Liberty 12-cylinder liquid-cooled inline V 4*400 HP ;
Dimenions: wingspan 38.40 m ; length 20.85 m ;
Weight: 12,925 kg (loaded) ; Maximum speed: 497km/h (4,000m) ;
Crew: 6
First Flight : Dec. 1918
Bron Quote

800px-Curtiss_NC-4_in_Lissabon_1919.jpg

800px-Curtiss_NC-4_four_engine_configuration_after_transatlantic_flight.jpg

curtiss_nc-4.jpg

NC-4.JPG

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

NC-4.jpg

NC4_Chatham.jpg

NC4_eng.jpg

Dat was niet alles,
er zijn nog veel meer dubbeldeks vliegboten door Curtiss gemaakt:

A1 Triad:
CurtissA1.jpg

Er bestaat ook een A2 Triad, zal geen plaatje plaatsen, dit is volgens mij een watervliegtuig, geen vliegboot :?

D Hydro
Robison_Curtiss1911.jpg

Flying boat (ze hebben ook nog een driedekker gemaakt)
CurtissFboat_Ford.jpg

Wanamaker H flyingboat
America.jpg

N9 Hydroplane
hydroplane.jpg

OK Ton, 2-0 voor de vliegboot :mrgreen:

Mooie linkjes :D Kwam ergens in bouwverslag deze nog tegen, broertje van die op jouw foto 8)

a273928-157-macchi7_v_3quart_avt_R.jpg

a273929-16-macchi7_v_face_R.jpg

a273930-185-macchi7_v_cote_R.jpg

a273931-214-macchi7_v_3quart_arr_R.jpg

Kwam deze ook nog tegen, een 1912 Donnet-Leveque

donnet-leveque01a.jpeg

En een paar plaatjes van de fullscale versie: :D

Image15.gif

Don-1a.JPG

Je hebt weer een hele mooie weten te vinden Ton.Naar horen zeggen op het filmpje is dit museumkwaliteit! Toch?Ben trouwens aan de puppeteer begonnen in de tussen tijd terwijl ik op zoek ben naar alle benodigde gegevens die ik ndig heb om de Fokker B1 te kunnen bouwen.De puppeteer gaat uitgerust worden met een radiaal geluidsmodule die bij RBC te koop is.Moet je het geluid eens horen!MEGAGAAF! :D

Heb vanavond een mailtje gehad van van dhr Bakker van Fantasie in Blue.Hij heeft me helaas moeten mededelen dat ze er niets van hebben zoals tekeningen o.i.d.Er kon zich wel iemand herinneren dat er iets van was in het oude aviodrome maar wat precies wist deze beste meneer niet meer.Ik heb nu ook overdag een beetje meer tijd om het Aviodrome is op te bellen(Ben vandaag aan de miniscus geopereerd) want ik krijg geen reactie op mijn mailtjes.Ik hoop ook dat mocht er iemand op het Forum iets weten of hebben van deze Fokker B1 dan graag een reactie.

Heb weer wat meer gegevens van de Fokker B1 te pakken kunnen krijgen zoals de spanwijdte, de lengte en ook nog een paar foto's.Ook heeft Fokker een Scheidercup dubbeldekkervliegboot ontworpen maar deze heeft nooit meegedaan omdat deze kist tijdens een proefvlucht is gecrasht.De Fokker B1 is voor het nederlandse leger ontworpen maar was helaas niet goed genoeg.Net zoals de B2 en de B3 die hij voor het nedelandse leger heeft ontworpen heeft nooit echt doorgang gevonden.De B3 heeft in nederlands indië gevlogen maar werd al gauw buiten dienst gesteld omdat de romp water maakte(lekkage).De vliegeigenschappen waren trouwens van de B3 zeer goed.

Mijnheer Rob zei:
Kwam deze ook nog tegen, een 1912 Donnet-Leveque

donnet-leveque01a.jpeg

En een paar plaatjes van de fullscale versie: :D

Image15.gif

Don-1a.JPG

Wordt dat model verondersteld dezelfde versie te zijn als op die originele fotos ? Als dat inderdaad zo is, zou ik het toch zeker geen schaalmodel noemen, eerder sport-scale.

cdrom flyer, als ik me niet vergis is er vorig jaar of twee jaar geleden een gratis plan verschenen in de RC&M van de walrus, weliswaar eveneens niet echt geschikt om effectief op het water te landen, wegens lichte constructie. Zag er wel een leuk toestel uit om te bouwen, misschien net iets moeilijker dan uw profiel :wink:

Back