duik, vaar, vlieg en rijtuig

Discussie in 'Duikboten' gestart door brammie90, 17 jun 2011.

  1. brammie90

    brammie90 Guest

    Hey,

    Ik wist niet waar ik dit topicje moest zetten, maar ik moet ergens beginnen.

    Het idee is om een voertuig te maken dat kan vliegen, varen, duiken en rijden.
    Mijn plan was om 3 plastic flessen naast elkaar te leggen en die vastmaken.
    ( tekeningen komen later )

    De inhoud van die flessen is nog niet bepaald. Mischien de middelste fles 1.5 lieter of 1 lieter. De zijflessen 1.5 lieter , 1 lieter of 0.5 lieter. Zijn er combinaties mogelijk? Bijvoorbeeld middelste 1.5 lieter en de 2 buitenste 1 lieter? En welke pompen zijn daar voor geschikt?

    Voor het varen een binnenmotor. Sturing een servo.


    Het rijden wouw ik simpel houden. Vanachter een simpele as met motor.
    Voor het sturen een servo.


    Het vliegen is iets ingewikkelder. Ik had gedacht aan 2 hoofd propellors die kunnen kantelen. Voor het draaien kantelen de motoren naar overgestelde kanten. Bijvoorbeeld: motor 1 draaid naar rechts en motor 2 naar links. Dit wil zeggen dat het voertuig naar rechts draaid. ( tekeningen volgen later dan zal het duidelijker worden )


    Graag julie advies.


    bram
     
  2. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    Butget = ???

    tot nu toe schijnt het onmogelijk, maar succes iig!
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Beste Bram.
    Allereerst: welkom hier.
    Dubbelposten zijn we hier echter niet zo gek op... Zie forumregels.
    Maar ja, als je een "vlieg/duik/rij/vaartuig" bouwt, kan je vrijwel niet anders.
    Maar toch: beperk je tot één topic.

    Inhoudelijk: Wat jij wilt bouwen is simpelweg onmogelijk voor iemand die geen electrotechnisch- en tevens mechanisch constructeur en ingenieur tegelijk is. Dat klinkt hard, maar de huidige stand van de techniek is nog niet zover.
    Zoals in het andere draadje al staat: "slaap er nog een nachtje over".

    Een paar voorbeelden van de problemen waar je tegenaan gaat lopen:
    Varen:
    Flessen (ik neem aan dat je plastic flessen wilt gebruiken) worden ingedrukt als je duikt. Dááááág waterdichtheid...
    Hoe wil je gaan duiken? Statisch of op snelheid? Waar laat je je duikroeren en hoe stuur je ze aan? Het geheel moet vrij zwaar zijn, anders blijft je creatie drijven en gaat nooit onder.... Hé da's lastig, want om te vliegen moet het geheel weer licht zijn...
    Een simpele schroef aan de achterkant... prima, maar waar je je roer?

    Rijden:
    Doorvoer stuuras wordt een probleem. Hoe wil je je voorwielen sturend maken?
    Met stuurstangen? Die bewegen niet alleen zijdelings, maar ook nog een naar voren en naar achteren. Om van vering maar niet eens te spreken.
    En dat geheel moet ook nog eens waterdicht zijn... En waterdicht tot op nou, vooruit: 1 meter...

    Het vliegen is ook spannend: zonder vleugels lukt dat niet.
    Tenwij je een soort "tiltrotor" zoals de V22 Osprey (zie plaatjes)
    [​IMG]
    en
    [​IMG]
    ervan wilt maken zal je ook nog eens de (forse!!!) vliegmotoren plus een of ander kantelmechanisme voor je rotors waterdicht moeten zien te verpakken.
    Nogmaals: tot 1 meter diepte, want je wilt ook duiken... En zoals je ziet heeft de V22 ook nog vleugels nodig...

    En tot overmaat van ramp moet je dat hele geval ook nog besturen...
    Daar zal je een leuke zender voor nodig hebben, vrees ik:
    2 kanalen voor rijden (Gas en sturen)
    4 kanalen voor duiken: prop, roer, pomp, diepteroer (als minimum)
    6 kanalen voor vliegen als tiltrotor: je gas, tiltmechanisme, verstelling propellors, hoogteroer, richtingsroer en wellicht ben ik er nog een vergeten...
    Minimaal 12-kanaals! En dan praat ik nog niet eens over de kosten van motoren, accu's, regelaars, waterdichte doorvoeren, gyro's, duikregelaars en andere elektronische handel.
    Daar heb je een fors maandsalaris voor nodig.

    Ik zal het even samenvatten: Dat gaat je niet lukken.
    Advies: krab even goed op je achterhoofd, beslis wat je leuk vind en probeer dát te bouwen. Niks meer en niks minder.
    Dan hou je plezier in deze mooie hobby, minder frustraties, meer geld en een goed humeur over.
    Kijk voor de grap maar eens hoeveel (met name jongelui) met heel veel
    enthousiasme hier riepen: "Ik ga een duikboot bouwen!"
    Na een maand waren ze spoorloos van het forum verdwenen... Waarom? Het bleek toch een tikje moeilijker dan men dacht.

    Ben ik negatief? Nee. Wél realistisch.
     
  4. brammie90

    brammie90 Guest

    Hey,

    Bedankt voor je mening. Maar het vliegen heb je verkeerd verstaan, ik zouw graag een soort helicopter van maken. Dan heb je geen vleugels nodig.
    Brengt duiken zoveel gewicht mee? Ik denk dat het wel beperkt blijf als je niet de sterkste pompen neemt. Maar latuurlijk ik ben geen kenner dus je zult wel gelijk hebben. Maar toch noch een vraagje als je nu toch een duikboot wilt maken en ik heb een fles met 1.5 lieter inhoud hoeveel lieter heb je dan nodig om te duiken?
    Hoeveel weegt zo' n duikboot met pomp en electronica?


    gr bram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2011
  5. Moelie2001

    Moelie2001

    Lid geworden:
    24 jul 2005
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Etten-Leur
    Kun je toch zelf uitproberen.
    Vul een fles die in het water ligt (badkuip) net zolang met water tot ie gaat zinken.

    Maar naar ik mag hopen moeten we dit toch niet allemaal serieus nemen zeker.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2011
  6. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Om iets met een volume van 1,5 "lieter" onder te dompelen zul je iets meer dan 1,5 ''kielo'' nodig zijn, in schoon zoet water. Meer of minder kan ook, afhankelijk van je medium en temperatuur. Zoek eens naar de wet van archimedes!
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ongelooflijk dat hierop wordt ingegaan
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Bram,
    Roel heeft helemaal gelijk met zijn antwoordt.



    Bram, als je nog niet weet hoe je 1,5 "lieter" wilt onder dompelen kunt je beter helemaal stoppen met je dromen.

    ---------
    Maar toch noch een vraagje als je nu toch een duikboot wilt maken en ik heb een fles met 1.5 lieter inhoud hoeveel lieter heb je dan nodig om te duiken?
    ---------


    Duikboten bouwen is niet spelen met Duplo of Lego.
    Het is niet goedkoop om een duikboot te bouwen.
    Er komt meer bij kijken dan een lege Coca-Cola fles.

    En je zou ook graag vliegen?

    ******
    ik zouw graag een soort helicopter van maken.
    ******

    Ik zou graag een miljoen euro krijgen.
    Krijg ik ook niet en dat wat jij wilt lukt je ook niet.

    Hein
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Gezien de opbouw van je verhaal heb je nog jaren genoeg voor de boeg om het verder uit te werken.

    Als ik zo'n idee zou krijgen denk ik dat ik de verschillende manieren van voortbewegen apart onder de knie zou proberen te krijgen, tot ik wist waar ik mee bezig was en de grenzen ontdekt had.
    Daarna pas denken en proberen alles in één apparaat te proppen.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, een helikopter... Hoe combineer je dat met:
    Dan zie ik toch een tiltrotor voor me... en die heeft echt vleugels nodig om tijdens voorwaartse vlucht in de lucht te blijven...
    En van je draaitechniek begrijp ik al helemaal niets.

    Brengt duiken gewicht met zich mee? Ik dacht het van wel. Niet voor niets investeren sommige "subschippers" in behoorlijk wat lood om hun model onder water stabiel te houden. Duiken is geen kwestie van "volpompen en het zinkt". Ooit wil je ook weer bovenkomen, liefst met een model wat aan de binnenzijde, daar waar de elektronica zit, droog is.

    Als je een fles met 1,5 liter inhoud heeft, is er 1,5 liter water minus het gewicht van de fles nodig om hem te laten duiken. Als de fles 50 gram weegt en je doet 1,4 kilo lood in de flex, heb je dus nog 50 gram-en-een-heel-klein-beetje water nodig. Dan zinkt hij. O ja, een duikboot moet ooit ook weer naar de oppervlakte...
    Er van uitgaande dat de waterverplaatsing van de fles exact hetzelfde is als de inhoud van die fles. Maar dat is slechts alleen in theorie mogelijk.
     
  11. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    En vervolgens moet je dat gewicht (ballast) de lucht in zien te krijgen. Juist met heli's en tiltrotors wil je het gewicht zo laag mogelijk houden vanwege het relatief hoge vermogen dat je nodig hebt om verticaal te starten. Twee volkomen tegengestelde eisen dus.

    De russen hebben meen ik wel eens zoiets geprobeerd maar dan op basis van een vliegtuig/onderzeeër. Was geen succes. Het vloog niet goed en als duikboot was het ook niet geslaagd.
     
  12. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    ik zou het duiken schrapen veel te moeilijk:yes::yes::yes:
    en als je het vliegen ook schrapt kan je een hovercraft maken zo iets als dit
    [​IMG]
    :!:Ik heb er zelfs nog eentje gevonden die kan vliegen:!:
    [​IMG]
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Oh jee, nu weet ik het zeker.....

    Ze bestaan echt!!!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    Zweven is toch ook vliegen?
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Jazeker!! En neerstorten = duiken...;)
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Misschien andersom denken:

    [​IMG]


    [​IMG]

    Deze duikboot wat grotere vleugels geven voor het WIG effect met uitklapbare propeller, wielen, dan ben je er toch .. :cool: Eitje!
     
  17. steef !!!

    steef !!!

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    355
    Locatie:
    sliedrecht
    En die motor nog waterdicht. Gewicht blijft ook een beetje een probleem:D
    Maar als zweven, vliegen is, wat is dan zweven in het water= >vliegduikboot:yes: met wielen!
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dat hoeft dan weer niet. De bij dat model gebruikte BL inrunners draaien ook open en bloot in het water.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  20. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    @ micropuller

    ah was je me net voor.... :(
     

Deel Deze Pagina