Een paar goede boeken tips welke een must zijn voor de beginnende duiker:
Van en via Norbert Bruggen: Technik der U-Boot-Modelle: Fernsteuerung, Tauchtechnik, Lageregelung, Sonderfunktionen / Baden-Baden:
Verlag für Technik und Handwerk, 1992
ISBN 3-88180-036-0
€ 18,43
U-Boot-Modelle ferngesteuert Euro 22.90
Auteur: Walter Füller
Tekeningen en layouts vergemakkelijken het de modelbouwer net zo goed als gedetailleerde handleidingen. Verder in dit boek veel tips over het goed besturen van duikboten. Alle in dit boek voorkomende tips zijn door jarenlange ervaring van de auteur uitvoerig getest.
144 blz, afmeting: 165 x 230 mm, 92 Afb.
Te koop via:
http://www.modelbouw-aktueel.nl/
Ik heb beide boeken aangeschaft en moet zeggen, ze zijn elke cent waard. OK, ik ben ook opnieuw begonnen met mijn huidige project door deze boeken. Het boek van Norbert is meer gericht over waar je rekening mee moet houden en hoe alles functioneert. Het andere boek is heel erg technisch met heel veel electronica. Momenteel bezig met een nieuwe (Ja Jos, weer een nieuwe) duiktank. Hopelijk ditmaal met een proporionele regeling. Ik hoop volgend jaar eindelijk mijn nieuwe/oude boot klaar te hebben. Ik ben (nog steeds) bezig een dry-hull type om te bouwen naar een veel lichtere wet-hull type (buis type in de stijl van de Lafeyette van Engel). Het gaat niet hard, en als je net als ik veel al doende leert en nieuwe dingen tegen komt (en vooral snel bent afgeleid), kan het best een leuk maar vooral lag traject worden.
Misschien is het, ondanks dat je geen bouwdoos bouwer bent, beter om eerst eens een duikbootdoos van Engel of Bruggen te kopen en kijken hoe ze werken. Het is een behoorlijk complexe materie om zo in te duiken. Sterker nog, door al dat experimenteren ben ik denk ik net zoveel geld kwijt dan gewoon een doos bouwen :roll:
Nog een tip voor de zelfbouwer:
www.sonar-ev.de en wordt gelijk lid van het forum. Is gratis en er is heel veel te vinden.
grtz.
Danny