duikboten en styrodure balanceren

raf

Forum veteraan
hallo

hier mijn oplossing om een boot met een losse wtc te balanceren
algemaanomhoog.jpg

de boot licht algemeen te diep
schuim juist onder de water lijn aan brengen in het midden van de romp
proberen lange dunnen stroken vast te lijmen

schommelenalgemaan.jpg

de boot schommelt nogal bij boven water vaart
stroken aan brengen juist onder de water lijn en lood toevoegen onder in de kiel
het algemene drijf vermogen blijft hetzelfde maar door het schuim krijg je meer drijf vermogen wat dan weer door het onder in de kiel geplaatste lood wordt gecompenseerd
de boot drijft mooi op de water lijn en licht stabiel

vooraandiepschuin.jpg


de boot licht vooraan te diep en helt naar een kant
aan de kant dat de boot te diep licht schuim toevoegen onder de water lijn tot de boot recht licht
vooraandiep.jpg

de boot licht vooraan te diep
links en rechts stroken aan brengen onder de water lijn tot de boeg omhoog komt
het kan zijn dat je dit moet kombineren als door het omhoog brengen van de boeg het heck zakt
dus ook daar schuim aan brengen en eventueel lood in de kiel wat dan wel weer resulteerd dat de boot stabieler licht
vooronderwatertediep.jpg


de boot licht op de water lijn maar doordat BV de duiktank te veel naar voor zit duikt de boot met de boeg naar onder
onder het dek een stuk schuim kleven
dat heeft geen invloed bij boven water vaart als het niet op het water komt maar er juist boven blijft tijdens het duiken gaat het op het water komen en zo de boeg iets meer drijf vermogen geven bij onder water vaart

onderschuin.jpg

als de boot onder water schuin licht aan de diepe kant schuim onder het dek plakken tot hij recht licht
zien dat het schuim bij boven water vaart niet het water raakt

schommelen.jpg

als de boot scholmmelt reeds hier boven beschreven
schuim onder de water lijn plakken en lood in de kiel

schuinschommelen.jpg

de boot licht schuin en schommelt
lood in de kiel en aand e lage kant weer schuim toevoegen
aan de andere kant een klein beetje schuim zetten om het lood mee te compenseren

er zijn nog veel combinaties mogelijk met dit systeem
ik vaar nu reeds zo een 10 jaar met dit systeem te gebruiken zonder dat het ook maar 1 keer heeft gefaalt

als er een stuk styrodure loskomt gewoon met tec7 terug vast lijmen
van veroudering heb ik na die 10 jaar nog niets onder vonden

het is een goeie en voorlan goedkope manier om een boot te stabiliseren
want als je duiktank deel uit maakt van het tech rek en ze zit teveel naar voor dan is het geen eenvoudige ingreep om dit op te lossen zonder breken en verzagen

ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe IK het doe

groetjes raf
 
Hoi Raf,

Super en duidelijk uitgelegd en dat zonder 1000 woorden

Dit mag wel een stickie krijgen wat mij betreft, dit is namelijk de basis voor het trimmen van een onderzeeer.

Bedankt Raf,

Jan.
 
Raf,

Complimenten voor deze 'idiot-proof' trim-handleiding. Zeker op deze manier zóu 't niet fout kunnen gaan en lijkt 't allemaal erg makkelijk.

Ik wil naar aanleiding van wat assistentie bij uittrimmen van de u177 van een zeker Deelder, M. gisterenavond nog het volgende aan de handleiding toevoegen:

1) na plaatsen van lood en styrodur de boot in 't water plaatsen;
2) lood en/of schuim toevoegen of verwijderen als dit nodig blijkt;
3) ga eventueel terug naar stap 1)
4) doe dit ongeveer 300 keer (afhankelijk van uw vaardigheid en het effect);
5) bewonder het resultaat.........

;);)

Jos
 
hallo

bedankt voor de lovende woorden hahaha
dit is waar het forum voor dient
het is inderdaad soms nodig dit sommige keren te herhalen maar je berijkt heel snel resultaat als je eerst de styrodure met een elastiekje aan de buitenkant vast maakt
dan kan je er makkelijk bij tot de boot echt uitgetrimt is
het is mijn manier van trimmen en er zullen er nog wel andere zijn mar hier ben ik dus best tevreden mee en pas het op al mijn boten toe die een losse wtc hebben
een volledig gebruikte romp zonder wtc daar kan deze manier je niet bij helpen
en moet er voor een andere oplossing gezocht worden

groetjes raf
 
Raf,

Dit is een heel duidelijke beschrijving zoals het moet, het kost inderdaad wat tijd om uit te proberen, maar als het eenmaal goed zit werkt het perfect.
Zelf doe ik het altijd ook zo, lood is het laatste wat je gebruikt, gewicht toevoegen gaat makkelijker dan het weghalen.
Ik zat alleen met een probleem van het permanent vastlijmen, dit heb ik op de volgende manier opgelost.

P5070019.jpg


In plaats van vastlijmen heb ik beugels gemaakt met pennen door de schuimblokken, kan als alles verwijderd is gewoon nog onderin de boot komen.
Gezien de hoeveelheid aan de achterkant raad je al dat de kont te zwaar was en compenseer ik dat op de door jou beschreven manier.
 
hallo manfred

zoals ik reeds schreef is het voor boten zonder buis hetzelfde principe maar je moet inderdaad zoeken naar een andere bevestigings metode
als je het schuim lager dan de waterlijn kleeft (bodem van de romp)dan geeft het schuim meer drijfvermogen (de kriek heeft achter ook schuim zitten tussen de assen)omdat eigenlijk achter het drukschot in het natte gedeelte het een boot zonder buis wordt
groetjes raf
 
Raf,

Klopt helemaal, het is altijd de moeite uit te zoeken of het boven of onder de waterlijn moet.
In mijn geval zit ik boven de waterlijn, want boven water ligt ze recht, onderwater wordt het weer een heel ander verhaal met uittrimmen, kont is te zwaar en lood in de voorkant geeft dan niet de oplossing.
Nadeel van geen uitneembaar WTC is wel dat je alleen de voorkant en achterkant hebt om grote hoeveelheden kwijt te kunnen, eventueel kan je ook wat kwijt bovenin de zadeltanks boven het afsluitbare dek, heb ik niet nodig, maar is ook een optie.
 
Hoi Raf,

Ik ben nog steeds van mening dat deze post van jou een Sticky waard is want dit is een wel heel erg belangrijk gegeven wat hier uitgelegd wordt.

Hebben we allemaal wat aan.

Groeten en de beste wensen voor 2011.

Jan,
 
Back
Top