raf
Forum veteraan
hallo
hier mijn oplossing om een boot met een losse wtc te balanceren
de boot licht algemeen te diep
schuim juist onder de water lijn aan brengen in het midden van de romp
proberen lange dunnen stroken vast te lijmen
de boot schommelt nogal bij boven water vaart
stroken aan brengen juist onder de water lijn en lood toevoegen onder in de kiel
het algemene drijf vermogen blijft hetzelfde maar door het schuim krijg je meer drijf vermogen wat dan weer door het onder in de kiel geplaatste lood wordt gecompenseerd
de boot drijft mooi op de water lijn en licht stabiel
de boot licht vooraan te diep en helt naar een kant
aan de kant dat de boot te diep licht schuim toevoegen onder de water lijn tot de boot recht licht
de boot licht vooraan te diep
links en rechts stroken aan brengen onder de water lijn tot de boeg omhoog komt
het kan zijn dat je dit moet kombineren als door het omhoog brengen van de boeg het heck zakt
dus ook daar schuim aan brengen en eventueel lood in de kiel wat dan wel weer resulteerd dat de boot stabieler licht
de boot licht op de water lijn maar doordat BV de duiktank te veel naar voor zit duikt de boot met de boeg naar onder
onder het dek een stuk schuim kleven
dat heeft geen invloed bij boven water vaart als het niet op het water komt maar er juist boven blijft tijdens het duiken gaat het op het water komen en zo de boeg iets meer drijf vermogen geven bij onder water vaart
als de boot onder water schuin licht aan de diepe kant schuim onder het dek plakken tot hij recht licht
zien dat het schuim bij boven water vaart niet het water raakt
als de boot scholmmelt reeds hier boven beschreven
schuim onder de water lijn plakken en lood in de kiel
de boot licht schuin en schommelt
lood in de kiel en aand e lage kant weer schuim toevoegen
aan de andere kant een klein beetje schuim zetten om het lood mee te compenseren
er zijn nog veel combinaties mogelijk met dit systeem
ik vaar nu reeds zo een 10 jaar met dit systeem te gebruiken zonder dat het ook maar 1 keer heeft gefaalt
als er een stuk styrodure loskomt gewoon met tec7 terug vast lijmen
van veroudering heb ik na die 10 jaar nog niets onder vonden
het is een goeie en voorlan goedkope manier om een boot te stabiliseren
want als je duiktank deel uit maakt van het tech rek en ze zit teveel naar voor dan is het geen eenvoudige ingreep om dit op te lossen zonder breken en verzagen
ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe IK het doe
groetjes raf
hier mijn oplossing om een boot met een losse wtc te balanceren

de boot licht algemeen te diep
schuim juist onder de water lijn aan brengen in het midden van de romp
proberen lange dunnen stroken vast te lijmen

de boot schommelt nogal bij boven water vaart
stroken aan brengen juist onder de water lijn en lood toevoegen onder in de kiel
het algemene drijf vermogen blijft hetzelfde maar door het schuim krijg je meer drijf vermogen wat dan weer door het onder in de kiel geplaatste lood wordt gecompenseerd
de boot drijft mooi op de water lijn en licht stabiel

de boot licht vooraan te diep en helt naar een kant
aan de kant dat de boot te diep licht schuim toevoegen onder de water lijn tot de boot recht licht

de boot licht vooraan te diep
links en rechts stroken aan brengen onder de water lijn tot de boeg omhoog komt
het kan zijn dat je dit moet kombineren als door het omhoog brengen van de boeg het heck zakt
dus ook daar schuim aan brengen en eventueel lood in de kiel wat dan wel weer resulteerd dat de boot stabieler licht

de boot licht op de water lijn maar doordat BV de duiktank te veel naar voor zit duikt de boot met de boeg naar onder
onder het dek een stuk schuim kleven
dat heeft geen invloed bij boven water vaart als het niet op het water komt maar er juist boven blijft tijdens het duiken gaat het op het water komen en zo de boeg iets meer drijf vermogen geven bij onder water vaart

als de boot onder water schuin licht aan de diepe kant schuim onder het dek plakken tot hij recht licht
zien dat het schuim bij boven water vaart niet het water raakt

als de boot scholmmelt reeds hier boven beschreven
schuim onder de water lijn plakken en lood in de kiel

de boot licht schuin en schommelt
lood in de kiel en aand e lage kant weer schuim toevoegen
aan de andere kant een klein beetje schuim zetten om het lood mee te compenseren
er zijn nog veel combinaties mogelijk met dit systeem
ik vaar nu reeds zo een 10 jaar met dit systeem te gebruiken zonder dat het ook maar 1 keer heeft gefaalt
als er een stuk styrodure loskomt gewoon met tec7 terug vast lijmen
van veroudering heb ik na die 10 jaar nog niets onder vonden
het is een goeie en voorlan goedkope manier om een boot te stabiliseren
want als je duiktank deel uit maakt van het tech rek en ze zit teveel naar voor dan is het geen eenvoudige ingreep om dit op te lossen zonder breken en verzagen
ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft hoe IK het doe
groetjes raf