duiktank niet in maar tussen de twee rompen

raf

Forum veteraan
hallo

ik ben nu aan twee akula boten bezig en dan nog een verkorte versie

zie het als die ei vliegtuigen die revell vroeger eens heeft uitgebrecht

dus hij krijgt de motor roeren en toren van de grote alleen is hij maar de helft zo lang

het porbleempje is dat ik de duiktankt er niet in krijg er is gewoon geen plaast voor een tank van 500 gr
nu wil ik tussen de twee rompen (zie de robbe modelen)een buis zetten die ik vol kan pompen en de lucht door de periscoop laten ontsnappen

een klein cylinder pompje binnen in de boot met een 50 gr water hoeveel heid kan er nog net in (spuitje met motor en vertraging)
met dit pompje duikt de kula dan volledig onder water
druk ik dit pompje leeg dan komt juist de periscoop boven en kan ik de buis terug leeg pompen

wat voor problemen kan ik verwachten
jos had het eens gedaan in zijn u47 met fietsbinnen banden maar dat was niet zo een succes
dus ik ga een steviger soort slang gebruiken (blauwe van festo ook de koppelingen)



groetjes raf
 
Hoi Raf:

afgezien van het feit dat je een boot hebt die afhankelijk is van twee ballastsystemen om boven te komen is het van belang om in ieder geval de 'aftap' voor het water uit de buis zo diep mogelijk te hebben zitten. Daar bedoel ik mee, dat àl het water uit de buis moet kunnen worden geperst (de opening moet dan op het laagste punt zitten). Zoniet, dan is het verstandig om een zekere overcapaciteit voor de tank te nemen, en de boot af te trimmen met dit 'restwater' in de tank.

Jos
 
hallo jos

de pomp die zou het water achter uit de staart van de boot nemen
dan de zaak in de buis pompen
tot er water aan de periscoop uit komt zeg maar

maar die buis is niet dikker dan de diameter van de pomp zelf
dusnormaal zuigt de pomp de buis altijd leeg

maar inderdaad eventjes proberen hoeveel rest water er achter blijft


groetjes raf
 
Hallo Mijnheer Raf
in uw topic schrijft U,
ik ben nu aan twee akula boten bezig en dan nog een verkorte versie
zie het als die ei vliegtuigen die revell vroeger eens heeft uitgebrecht
dus hij krijgt de motor roeren en toren van de grote alleen is hij maar de helft zo lang
het porbleempje is dat ik de duiktankt er niet in krijg er is gewoon geen plaast voor een tank van 500 gr
nu wil ik tussen de twee rompen (zie de robbe modelen)een buis zetten die ik vol kan pompen en de lucht door de periscoop laten ontsnappen
buis terug leeg pompen

2 boten met de tank er tussen in en het is ook nog een verkorte versie van de Akula?
Die was er toch alleen in een verlengde versie?
Wat gaat dat voor komies ding worden?
Een catamaran?
Als je de duiktank er niet inkrijgt maak je toch zelf een kleinere of met een canvas zak.
Graag tekening of foto zodat een en ander wat duidelijker wordt.

Anton
 
hahahah

anton het zijn drie boten die hier op de helling staan

dus twee maal een akula
een met een 700 bb turbo motor (mijnboot)
en eentje met een 600 motor

de verkorte versie is gewoon een akula van 108 cm met een stuk er tussen uit en de twee einden aan elkaar gezet
dus een korte dikke boot met wel dezelfde roeren en duik roeren als de twee grote boten

dus in totaal 3 boten wel met verschillende motoren en duiksystemen

hoop dat het duidelijker is nu

het probleem met de korte is nu dat ik er geen duiktank in krijg
ik heb plaats voor accu's twee servo's en snelheidsregelaar
een 900 torx motor en een pomp
dan heb ik dus nog een kleinplaatsje over om een klein engel duiksysteem er in te proppen maar dan zit de boot ook ei en ei vol
dus de duiktank moet ergens anders heen en daarom dacht ik dus tussen de dubbele wand in
ik dacht eerst van een festo darm te gaan gebruiken maar nu op de fabriek heb ik van die krul perslucht slangen gezien die zijn reeds rond gekruld
en dacht dat het daar wel mee zou lukken

groetjes raf
 
@Raf
waarom een dubbele romp?
Of is het een ABS romp.
Je kunt de hele boot toch als waterdicht gedeelte gebruiken.
Dan heb je waarschijnlijk die problemen ook niet.
Maar waarom een verkorte Akula.
Zo groot is hij toch ook niet.
Maar een boot van 1.08 meter krijg je toch heeeeeeeel veel in.
Een Skipjack, Delta, 212 zijn ook kleiner.
En daar bouwen de mensen ook een tank in.
Ik heb al eens een Deepdive gezien en daar is het waterdichte gedeelte maar heel klein van. lengte 20cm, breedte 15 cm en hoogte 1o cm en daar zit alles in.
Accu's 12 stuks, motor, 2 servo's, snelheidsregelaar, 2 kanaal schakelaar en duiktank.
Past er allemaal in.
Anton
 
hallo anton


de bedoeling is om een knots gekke duikboot er van te maken

die 900 motor is tamelijk lang en de 10 cellen zitten in groepjes van 4 onder in de boot

dit om het draaien van de romp tegen te gaan bij deze krachtiger motor

er komen drie servo's in te zitten
een voor richting en twee voor de duikroeren achteraan
dit om met twee balans schakelingen de tork tegen te gaan die de schroef gaat geven
de regelaar is een forse daar die de torx moet kunnen aan sturen zonder problemen
dan komt de pomp in het voorste gedeelte te zitten
daar tussen heb ik nog een klein plaatsje vrij om een kleine duiktank met spindel te maken zoals een engel duiktankje
ik werk met dubbele rompen om twee redenen

de eerste is dat je vrijbent in het gebruik van bajonet sluitingen
ik kan max 10 cm in de draaibank krijgen
dus ik gebruik dikwandige pvc buis van 10 door meter
in de tussen ruimte staan spanten waar de buis klemmend in kan schuiven
zodat ik daar tussen lood kan leggen of isodure (bouwplaten )om het drijf vermogen te veranderen
het principe is zoals dat van robbe meer dan ietsje aangepast na de bouw van de U47
daar zit de buis nog in vast gelijmd
in de U2540 heb ik ze los gelaten met de boven vernoemde voordeelen

groetjes raf
 
Kijk eens op het Subcommittee forum naar RCABS van Art Broder. Ik denk dat dat wel geschikt is voor jou doel.

EJK
 
hallo

de kula heeft eventjes stil gelegen maar ik ben er nu aan het verder bouwen
de achterste duikroeren zitten er aan en het onderste richtings roer ook
het bovenste geeft wat problemen met het vast zetten van het kogelgewricht
de kogel is dikker dan de 6 kant dus ik moet een speciaal sleuteltje gaan maken om dit vast te krijgen
de voorste duikroeren zitten nu waar ze moeten zitten en zijn niet intrekbaar maar wel bestuur baar geworden
ik denk dat ik op deze roeren de diepte regelaar ga zetten dan heb ik alleen maar voedings draden nodig naar dit stukje dat wel in de wtc zit maar niet aan het tech rek vast
de wtc krijgt bovenaan een uitsparing (platstuk)waar een dekseltje met schroeven en moertjes op komt te zitten
en door de deksel komt de stuur arm voor de voorste duikroeren
deze kan ik als de wtc er eens uit moet voor onderhoud of de zaak eens proper te maken los klikken van de stuurhefboom
de voeding van deze servo wil ik gaan maken met twee of drie sleep kontakten
met drie kan ik ook de servo puls gebruiken als ik iets dieper wil gaan varen
als ik nog de plaats vind komt er voor de achterste duikroeren een ltr5 in zitten
maar als ik het zo bekijk is er helaas geen plaats meer of ik moet er een accu uit halen en daar ben ik dus niet voor te vinden

foto's komen er aan het is nu wat donker om mooie foto's te nemen

groetjes raf
 
hallo
morgen een nieuwe buis voor de wtc halen
daar nu de servo voor de voorste duikroeren voor de accu's komen te zitten heb ik een langere buis nodig

groetjes raf
 
hallo

hier de beloofde foto's
4DLkNZdFoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg

olJhgaz1wqmJmawSCU03ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg

IkLkNZdFoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg


zoals te zien is er nog veel werk aan
maar dat is pas de hobby

groetjes raf
 
hallo douglas

nee niet echt
we heben drie tuintafels waarvan er twee voor modelbouw doeleinden zijn
hier de twee andere

oDKlgaz1wqmJmawSCU03ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg

anders geloven ze me toch niet als ik het alleen maar vertel

vandaag een nieuwe buis gaan halen om de wtc te verlengen
nu nog de stukken maken die deze moeten afsluiten aan de voorkant
ik ga eerst beginnen met het kopse halfronde stuk en dan met het stuk dat de wtc afsluit
nu weet ik niet of ik deze spant vol door ga laten lopen
het is wel een extra veiligheid als ik alleen maar de drie contacten moet doorvoeren
als er iets met het platte stuk van het schot gebeurt dan loopt toch niet heel de boot vol water
ik had gedacht om een stekker juist in het midden te monteren van deze afsluit plaat
zodat ik daarmee reeds de verbinding +/- klaar heb
dan hoef ik maar 1 sleep contact te zetten voor de impuls van de duikroer servo
of is dat geen goed idee
3 polige stekkers (jack)geven meestal kortsluiting als je ze inelkaar steekt

iemand een andere oplossing voor ik gaten ga boren en de zaak inelkaar kleef ?????


groetjes raf
 
hallo

hier het voorste compartiment waar de servo van de voorste duikroeren komt te zitten
wkInabe0J47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg

dit is het servo plaatje
zo kan ik de servo altijd uit het compartiment halen
oDoiMaz1wqmJmawSCU03ks3kskXL0003kskXLV3o4CL1c.jpg

dan komt er het drukvaste deksel over heen waar daarna de doorvoer daar weer bovenop komt
ik dacht het geheel vast te zetten met endfest en het doorvoer deksel met tec7
zo krijg ik als het moet de zaak nog steeds los zonder moertjes te moeten los draaien
dan is door de tec 7 meteen ook de dichting opgelost
en tot een meter of 5 is dit stevig genoeg
nu is het wachten tot ik terug een doosje endfest kan gaan halen in de model winkel want deze zijn nog deze week in verlof
de deksels zijn ingefreesd zodat ze als een vertanding inelkaar vallen en zo een heel groot kleef oppervlak hebben

het vervolg morgen


groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

vandaag verder met de bouw
het dekseltje is gemaakt en de dichting zit op haar plaats
plezant als je met de frees ook een dichting op haar plaats kan persen
zo zit ze altijd mooi recht in het geboorde gat
het tweede dat ik gemaakt heb is een staafje met draad onder aan wat in de servo gaat worden geschroeft
en hier is het weer knudde
de schroefdraad in de servo is geen 2 en ook geen 3 mm
het zit ergens tussen in
ik denk dat daar een 2.5 mm draad in getrokken is
of zo een snijkussen bestaat ?????
ik zal dus naar een andere oplossing moeten gaan zoeken om dit voor elkaar te krijgen
ik heb deze techniek nog toegepast vroeger heel veel vroeger en toen ging dit wel

zoeken naar een oplossing
ik dachr dan om een stuur schijfje op de servo te zetten met daarop een messing kraagje waar het stangetje dan ingesoldeerd wordt
maar dan zit ik met een uitlijn probleem wat ik nu niet zou hebben gehad als het de juiste schroefdraad was geweest

groetjes raf
 
hallo

ik dacht juist aan het eindeloze geknoei tussen graupner en robbe wat maatvoering aan gaat
2.2 mm inplaats van 2mm voor de assen en dergelijke meer
en ik dacht ik ga eens in de oude doos rommelen
en daar zit een roertje in (zo van die goedkope )en wat blijkt
die schroefdraad komt overeen met de draad in de hitec servo
het roertje kwam mooi los en is nog steeds bruikbaar
en de draadstang heb ik ingekort en met het moertje dat er nog steeds opzat aan de servo vast gezet (nog niet definitief )want ik moet alles nog uitlijnen
K0IgMaz1wqmJmawSCU03ks3kskXL0003kskXLeEqq7olN.jpg

o9wDbbe0J47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLeEqq7olN.jpg


wmvkfJHmKrCq0cac1o03ks3kskXL0003kskXLeEqq7olN.jpg


dit is nu eens een positief geval van dat getrek tussen graupner en robbe

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Hallo Raf

2,5 mm komt in de modelbouw toch wel voor ,zeker die met mechanische techniek werken zoals stoommachines.

Bij Conrad is die maat ook verkrijgbaar,boutjes en moertjes,tappen en snijplaatjes(als setje).

Gr Joop
 
hallo

nu dit klaar is ga ik twee water voelers in het compartiment plakken
want als dit alles inelkaar zit dan heb ik geen mogelijkheid om te controleren of er water in deze ruimte is binnen gekomen
deze constructie komt wel onderste boven in de boot te zitten maar water kruipt waar het niet lopen kan
of zou ik alsnog het schot dat de grote wtc van de kleine afsluit open maken ???

groetjes raf
 
Beetje open zou voor het voorkomen van condens wel handig zijn. Ik zou er boven en onder in ieder geval een verbindingsgaatje maken.
 
hallo

ik vind alleen dat het platte gedeelte (het is wel 2.5 cm dik)het minst sterke gedeelte van de romp wordt
al zijn de einddoppen ook van hetzelfde materiaal gemaakt
deze drukken steeds steviger aan als er druk op komt
daar deze doppen in en op de buis /bajonet ring zitten
en dit plat stuk zit wel met een vertanding in elkaar maar toch ????
als ik er openingen in maak dan kan wel de water detectie komen te vervallen

nog eens een nachtje over slapen hahahaha

groetjes raf
 
Back
Top