Duinenbuggy

dit is mijn lrp blast.
ik heb schoepenwielen van conrad.
werkt perfect op de zandwinning en strand maaaaaarrrrrr

Let erop dat de slipkoppeling niet te los staat anders word je spur warm en smelten je tanden weg.
te strak is ook niet goed voor je elektronica mits je de combo hebt welke ik heb en je je kan beheersen op het gas :D

ik heb nog wel een set van 2 over, belang bij om te proberen?? de diameter is 95mm en das wel fijn voor een buggy, die proline schoependingen zijn veel te groot
Grotefoto-37VJ6TJA.jpg

mijn lrp twister
Grotefoto-JF8HW3Y8.jpg

Laatst bewerkt:
nee maar op de site van proline staan ze ook niet.
Bij arjan heb ik nog dingen in backorder staan ... goed dat je erover begint...

edit

hier rijdt de politie mee maar grip kwa optrekken zal het niet hebben. enkel voor de lage gearing 4x4 http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2015/07/politiewagen_klem_door_afvalba.html

die velgen waar jij je proline caliber omheen hebt zijn ook niet goed. ze zijn dicht en daar blijft veel zand in liggen. je moet open velgen hebben
rc10-feat-500x260.jpg

Laatst bewerkt:
Maar als het zand ook maar een klein beetje vochtig is, blijft het toch zitten tussen de nopjes, en worden het haast slicks?
Waarom hebben crossmotoren, die alleen in mul zand rijden, wel zulke grote noppen dan?
Dat zal toch een reden hebben.

Die Politie bak is ook niet puur voor op het strand bedoeld ;)
Die rijdt 90% van de tijd gewoon over de weg en maakt af en toe gebruik van z'n 4x4 in de lage gearing voor een ritje over het strand waarbij ze vooral langs de waterlijn rijden en vervolgens weer heeeeeeeeel voorzichtig terug richting de weg....

Wat ik al eerder heb gezegd en Ruud nu ook.... Waarom denk je dat crossers met van die grote grove noppen rijden ?
Als kleinere noppen zo goed hadden gewerkt had heel de crossende motorsport wereld daar wel mee gereden...

Ik zit net even terug te lezen, maar paddles doen toch precies hetzelfde als hieronder beschreven, en die doen het super in mul zand?

Noppen snijden namelijk in het zand, waardoor je er in wegzakt; noppen scheppen namelijk zand ONDER de auto (of fiets) weg, dan zak je naar beneden in plaats van dat je vooruit gaat.

probeer het maar eens...
wit zand of duinzand en zwarte grond waar crossers op rijden is een vreemde vergelijking

Laatst bewerkt:
Ik zit net even terug te lezen, maar paddles doen toch precies hetzelfde als hieronder beschreven, en die doen het super in mul zand?

Ik snap je verwarring, maar paddles hebben een soort scheppen op de band (zie de naam), deze graven zichzelf dus wel degelijk in, maar scheppen het zand en zorgen daarom voor een enorme verplaatsing en kracht/druk, en dus ga je vooruit Grove noppen hebben dit niet, die graven ook in het zand, maar zijn op zoek naar iets hards om zich in vast te kunnen bijten want het fijne zand glijdt tussen de noppen op de band door, deze hebben dus amper verplaatsing en kracht, en je gaat dus amper/niet vooruit.

Crossmotoren zijn een heel ander verhaal, ten eerste zit er veel meer kracht en gewicht in zo'n ding en wordt de band dus harder in de grond gedrukt, waardoor deze wordt samengeperst----> wordt harder-----> band kan zich vastgrijpen.
Ten tweede zal zwarte grond nooit de mulheid van duinzand bereiken, zwarte grond blijft altijd harder.
Ten derde; heb je wel eens naar professionele motorcrosswedstrijd gekeken? Die jongens racen echt niet overal hoor, soms gaan ze maar langzaam door mulle stukjes heen of vallen door om doordat ze wegglijden. En als je goed kijkt zul zien dat de band op die stukken behoorlijk diep in de grond zit

Zoals goed te zien in deze video, vooral na de jumps

Een goeie grove noppenband die doet vrijwel hetzelfde als een schoepenband , zand deels verplaatsen....
Bij de juiste band zakken de noppen wat dieper in het zand weg en wordt de onderlinge wrijving van de zand korrels te groot om ze nog (snel) te verplaatsen. Gevolg is dat je auto vooruit gaat...

Genoeg op zand gereden om te weten wat wel en niet werkt...
1ste plek Jan Patat cup op het strand van Hoek van Holland
Jan_Patat_2010_0081-600x400.jpg

Met ...............
IMX7417.JPG

Imex Step-Dawgs....

Met een nitro truggy en 2 niet al te snelle tankstops naar 3 ronden voorsprong gereden op een E-Revo op 6s lipo zonder stops.....

Dat is een 4wd? Breder loopvlak, Grotere diameter dan word het een stuk makkelijker.

Een 2wd heeft toch echt een bandje nodig wat iets heeft om het zand te grijpen
Niet teveel grip met een paddle band om de aandrijflijn niet te slopen en de elektronica niet te verbranden en niet te weinig met een slick band omdat je dan niet vooruit komt.
Daar zit genoeg tussen in. Ik zou zeggen dat je eens rijders in de buurt moet opzoeken en ervaring delen, wielen proberen van anderen enz.
Een beetje kracht en snelheid in de wagen is ook vereist anders komt de wagen dat mulle zand nooit een keer over omdat de bodem over het zand sleept

Mijn tip heb je topicstarter.

Succes

Laatst bewerkt:
Een goeie grove noppenband die doet vrijwel hetzelfde als een schoepenband , zand deels verplaatsen....
Bij de juiste band zakken de noppen wat dieper in het zand weg en wordt de onderlinge wrijving van de zand korrels te groot om ze nog (snel) te verplaatsen. Gevolg is dat je auto vooruit gaat

Dat bedoel ik, als je lager komt wordt het zand harder (meerdere oorzaken). En hoe zachter het zand, des te meer er tussen noppen heen gaat. Als je dus een grote toplaag zacht zand hebt zijn paddles beter. Maar dichtbij water(zee) werken noppenbanden ook goed. Zowel met grote noppen als kleine.

Kleine noppen; zand glijdt er minder makkelijk doorheen omdat het er (heel) veel zijn. Neem dus een band met veel noppen die kegelvormig zijn ((die houden het het meest vast) zoals bovengenoemd)

Grote/grove noppen; zand glijdt er minder makkelijk doorheen omdat ze zich meer in het zand vastgrijpen, maar op een zachte (diepe) toplaag zal je miss wel wat tekort komen. Neem een band met grote noppen (crossmotor idee)

Paddles; zand glijdt er niet doorheen, hebben veel verplaatsing omdat ze het wegspuiten als een schoepenrad. Ideaal voor los zand maar vergt wat meer aanpassingen aan vertanding. Niet aan te raden op een dunne toplaag, daar gaan ze zo doorheen en als ze op wat hardere grond komen gaat je motor en versnellingsbak eraan. Neem niet al te grote paddles, de bovengenoemde van Conrad (reely) zijn prima.

Ook wat poebe zegt over de bodem die erover sleept is waar.

Ik hoop dat je aan deze bergen aan info van iedereen ondertussen wel genoeg hebt Topicstarter

Ik rij met mn rustler met paddles of badlands in de duinen en op het strand. Gaat eigenlijk prima. Maar inderdaad op erg mul zand zal hij niet heel snel weg schieten. Op t hardere zand heb je enorm veel grip.

Dat bedoel ik, als je lager komt wordt het zand harder (meerdere oorzaken). En hoe zachter het zand, des te meer er tussen noppen heen gaat. Als je dus een grote toplaag zacht zand hebt zijn paddles beter. Maar dichtbij water(zee) werken noppenbanden ook goed. Zowel met grote noppen als kleine.

Die Jan Patat cup werdt zoals je op de foto kunt zien een heel eind bij de waterlijn vandaan en een behoorlijk stuk boven waterniveau verreden.
Het (stuif)zand was gortdroog en vertoonde de eerste 10~20cm geen enkel teken van vocht. Wat rijden best avontuurlijk maakte aangezien er gaten ontstonden waar een 1/8 truggy compleet uit het zicht verdween :D

Heb die dag diverse banden geprobeerd (o.a. GRP Grip & Cubic en HPI Nubz) maar de Step-Dawgs waren verreweg de betere op het losse zand.
Voor de 1/8 buggy waren de Proline Knuckles 2.0 en de Badlands het enige wat nog een beetje werkte

De Conrad schoepenbandjes heb ik ook liggen voor mn 1:10's maar die plegen een veelste grote aanslag op aandrijving en motor in vergelijk met goeie noppenbanden. Het beetje slip wat noppenbanden hebben sparen zowel je motor als je aandrijflijn....

Naast rijden met mijn Mugen heb ik nog 'n andere hobby: autocross met auto's in schaal 1:1...

Hier rijden wij met de volgende banden:
- klei: immlers "veel kleine vierkante noppen"
- zand: zandbanden "grove noppen welke verder uit elkaar staan en zachtere compound"
- zware en losse zand: traktorprofiel "grove opliggende V-banen"

Conclusie: hoe losser en zwaarder de baan, hoe grover het profiel.

Mij lijkt in de duinen de paddles de beste keus, of je dit nog rijden kunt noemen weet ik niet. Lijkt me meer aquaplanen op zand...
Of het verstandig is om op zulk los zand te gaan rijden weet ik niet maar dat is een andere discussie (lagers/tandwielen/temperatuur???).

Wanneer ik per ongeluk met de Mugen ben doorgeschoten op het gras en dan in de zandbak beland (welke zich ook op het grasveld bevindt) heb ik best wel grip met de banden welke je ziet op mijn profielfoto maar achteraf hoor ik vanalles knarsen tussen de lagers. Dit zand is enigszins vergelijkbaar met duinenzand.

nu met een traxxas rustler of een rc10 buggy :D

Die 2 heb ik niet....
Wel een Traxxas Jato wat ook een 2wd buggy/truck is , en ook daarbij werkten grove noppen beter dan kleine/fijne noppen op het zand/strand :D Strand en duinen genoeg in Hoek van Holland en ik heb daar ook genoeg uurtjes gereden....

Ik heb ook ruime ervaring met 1:1 landrover.
Ik heb geruime tijd bij de nta trailwedstrijden gereden.
In heel de discussie mis ik vooral de hardheid (bandenspaning) van de banden.
Op zeer los zand onder andere de maasvlakte en bij zandwinputten was is het eerste wat ik doe de bandenspaning terugbrengen naar 0.8 bar.
Daardoor krijg ik een groter kontaktvlak band / ondergrond wat resulteerd in niet weg zakken plus betere grip.
Nadeel was dan dat de assen wat dichter bij de grond stonden.
Voor modder gebruik je juist een hogere bandenspanning (2 bar) zodat de band door de modder snijd op zoek naar meer grip, dan dus ook een zo groot mogelijke bodemvrijheid.
Daar het lastig is en vrij prijzig om meerdere sets banden te hebben in de maat 35x12.5 (amerikaanse maat) rij ik altijd met dezelfde banden.
Dit zijn dan mud terain banden van bf goodrich.
Een grof profiel band, maar juist de bandenspaning maakt vaak het verschil tussen doorrijden en vast staan.
En natuurlijk hebben de 1:1 buggy,s uit de dakarrally niet voor niks een systeem om de bandenspaning vanuit de wagen te kunnen aanpassen.
Grt Rob

Back