Duitsland: Man overlijdt nadat RC-zwever tegen z'n hoofd vloog

neuh..

kwestie wie daar de beheerder is.
"ons" veld ligt langs de oude maas, en is eigendom van rijkswaterstaat.
Omdat rijkswaterstaat weinig trek heeft om het complete, toch grotendeels natuur/wandelgebied te overzien en te onderhouden, hebben ze dit uit handen gegeven aan de GZH
Zij bepalen daar wat er gebeurt, hun regels zijn van toepassing

GZH heeft gewoon in zijn reglementen staan, dat voor ieder gebied onder hun hoede alle vorm van afstand bestuurbaar spul niet toegestaan is.
dus auto's, speedboten, schaalboten, voerboten, heli's vliegtuigen fpv etc.

Wij hebben als club een vergunning van RWS, zodoende hebben wij een bijzondere positie daar.

Daarnaast, een apv aanpassing om iets te verbieden wat maar weinig mensen doen vind men geen probleem. Daar zal een ambtenaar nooit voor op zijn kop krijgen.
Maar iets UIT een APV halen, dat is een nekbreker.
Op het moment dat er iets misgaat, en het is op die aanpassing terug te leiden, gaat die ambtenaar eruit.
Dus daarvoor moet je van goede huizen komen, en via meerdere kanalen spelen als je ook maar enige kans wil hebben

We hebben een mooie hobby, maar zolang de meeste mensen niet begrijpen wat we doen of wat de werkelijke gevaren zijn, blijft het gewoon moeilijk.

Dit soort ongevallen zijn echt verschrikkelijk, geen discussie daarover
maar pak eens de autoracerij, hoeveel coureurs en omstanders (vooral rally) raken daarbij niet gewond?
volgens mij heeft de modelhobby in clubverband het tot nu toe best aardig voor elkaar

Op zich was het een dwaze gedachte.
Maar....
Een heel aantal jaren geleden vonden hier in Drachten ook illegale straatraces plaats.
Allemaal politie en toestanden erbij en raad eens...
Ze mogen nu een aantal keren per jaar gebruikmaken van de Airstrip in Drachten.
Zelfs een speciale stuk asfalt voor aangelegd.
Is dit nu een vreemde vergelijking of heb ik wel hele eigenaardig hersenskonkels ...

waarom geven ze die airstrip niet een paar keer per jaar vrij om de BIGG'S te laten komen? of een JET meeting ofzo? :p

ik ben nog steeds van mening dat je niet zomaar kan wildvliegen... het is evenzeer verboden als straatracen in belgië, en als ze er een speciale plek voor moeten gaan aanleggen? hmmm
ik denk dat er clubs genoeg zijn in de benelux waar we terecht kunnen en legaal vliegen.
zoniet, dan moet je maar gaan indoorvliegen toch? :)
als ik nu op de club mijn toestel in het huis van de buren boor, dan hoef ik me geen zorgen te maken, omdat ik weet dat ik recht in men schoenen sta.

tenslotte zijn het op afstands bestuurde wapens...

laten we ons mooi aan de wet houden en lid worden van clubs en de nodige instanties.

ik ben nog steeds van mening dat je niet zomaar kan wildvliegen... het is evenzeer verboden als straatracen in belgië, en als ze er een speciale plek voor moeten gaan aanleggen? hmmm .

De airstrip is de voormale vliegstrip van het Philips concern en een operationele vliegstrip die voornamelijk gebruikt wordt door o.a. Light aircrafts en ULV's. Naast de dragraces is er een keer per jaar een groot internationaal vliegerfestival. Dan worden er ook demo's met modelvliegen gegeven.

ik ben nog steeds van mening dat je niet zomaar kan wildvliegen... het is evenzeer verboden als straatracen in belgië,
in Nederland is het zeer zeker niet verboden hoor. Je mag het alleen niet overal doen.
als ik nu op de club mijn toestel in het huis van de buren boor, dan hoef ik me geen zorgen te maken, omdat ik weet dat ik recht in men schoenen sta.
Dat is een bijzondere manier van denken. De man waar het in dit topic over gaat stond op een toegewezen plek te vliegen. Of hij nu wel of niet recht in zijn schoenen staat maakt niks uit, er is iemand overleden. Ik ken meer gevallen van overlijden bij clubs en vliegshows dan "in het wild". Zowel bij modelvliegen als bij vliegshows zie je dat dit (ook) grote risico's oplevert.

ik heb ook een bijzondere manier van denken, eentje waar weinig mensen zich mee kunnen inzien, maar ik vergelijk wildvliegen met het nemen van doping...
je kan het doen, maar je moet niet komen klagen als er dan gevolg gegeven wordt aan het overtreden van de regels (en dan bedoel ik het wildvliegen in belgië, de wet in nederland is hier heel anders over)

maar ik wil niet verder uitwijden over wildvliegen.

het is zo dat wanneer er een ongeval gebeurt (uiteraard ALTIJD spijtig! ) dit het best gebeurt wanneer je met de hele boel in orde bent toch?

je wil toch ook geen auto ongeval veroorzaken (laat staan autorijden) als je geen rijbewijs of verzekering hebt...
hetzelfde geldt voor modelvliegerij vind ik...
geen vliegbrevet of verzekering zorgt alleen maar voor problemen...

het is gewoon jammer dat er iemand sterft door een toestel, maar elke dag worden er mensen aangereden met autos, fietsen etc... dit is nu eenmaal een feit...
als er maar 7 miljoen mensen op de hele aardbol leefde was de kans kleiner, maar we zitten er met 7miljard op...helaas...

we kunnen dus alleen maar zo voorzichtig zijn als mogelijk is!

In dit specifieke geval in Stuttgart WAS alles in orde.

- Men mag er hellingvliegen met kisten tot 5kg.
- De kist in kwestie had een spanwijdte van slechts 2,5m en was 2kg zwaar.

Overigens was het slachtoffer geen wandelaar maar een collega modelvlieger.

Vincent

Let wel, dit ongeluk heeft niks te maken met wildvliegen. Op die berg zijn meerdere erkende en goed gekeurde startplekken voor modelvliegen. Dit staat zelfs op diverse plaatsen aangegeven op die berg.

Wat ik nog kwalijker vind is dat er op facebook enkele mensen er de draak mee staken. Helaas allemaal mensen die de gevaren van onze hobby niet kunnen inschatten...........

Let wel, dit ongeluk heeft niks te maken met wildvliegen. Op die berg zijn meerdere erkende en goed gekeurde startplekken voor modelvliegen. Dit staat zelfs op diverse plaatsen aangegeven op die berg.

Wat ik nog kwalijker vind is dat er op facebook enkele mensen er de draak mee staken. Helaas allemaal mensen die de gevaren van onze hobby niet kunnen inschatten...........

ik wou ook niet verder in gaan op wildvliegen, ik meldde enkel dat leren vliegen zonder gegeleiding van een club (wildvliegen dus) best gevaarlijk kan zijn.

zo zie je maar, 2.5m en 2kilo...
neem een kist van 10 kilo, een elektromotor vanvoor op, en je verhakselt een persoon als je hem aanvliegt.
ik wil er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan.

Met begeleiding is dat toch niet anders, zo zie je maar ook wanneer alles in principe op orde is kan er wat mis gaan. Daarnaast kan er ook een onderdeel op je model falen met meer gevolgen dan schade aan het model zelf. Er is gewoon een risico zoals met veel dingen in het leven. Deelnemen aan verkeer op de openbare weg is eigenlijk ook niet veilig ondanks alle wetten en regels; ga maar na hoeveel veiligheidsvoorzieningen een moderne auto (nodig?) heeft. Hoewel men misschien juist door een (vals) gevoel van veiligheid wel meer risico neemt.

testje:
Vraag eens rond op de club/mede rc piloten hoe vaak ze iets hebben meegemaakt wat best verkeerd had kunnen gaan..

Iemand die meerdere jaren actief bezig is en zegt dat hem nooit zoiets is overkomen, liegt..
meestal ben je de rest van de avond/dag verhalen aan het ophalen.

hoe vaak gaat het dan werkelijk echt mis?
dus ziekenhuisbezoek..
eigenlijk vrij zelden. Ik heb dit in mijn vliegend bestaan nog niet meegemaakt, van mezelf of van collega's

qua ongevallen valt het volgens mij best mee in de modelbouw.
zolang we met zn allen maar weten waar we mee bezig zijn. En daar ben ik soms met de grote vermogens en het steeds grotere publiek wat er mee rondloopt wel eens een beetje bang voor..

Ik heb wel eens wat meegemaakt.
Heel vroeg in mijn modelvliegcariere, een Curare die iemand geraakt heeft
Daarna heel veel nog net goed gegaan dingen, vorig jaar nog op de Vintage Glider meeting op Roden.

ziekenhuis bezoek, ik zelf gelukkig nog niet, wel al meerdere keren clubgenoten gezien die wel naar het ziekenhuis moesten om hun vingers, handen, arm of been te laten hechten omdat de motor terug beet..........

Ongevallen en bijna ongevallen, De meesten op vliegshows en bij demo's. Bijna elk jaar wel eentje, vooral in de begin jaren van mijn modelvliegcariere, en dat was ergens in de jaren 70. De 2 ernstigste is een model dat leek op een rasant welke op volle snelheid vlak voor het publiek tussen de modellen klapte en waarvan de resten het publiek invlogen. Ik stond er ongeveer 10 meter naast aan de goede kant....... Oorzaak vlieger had zichzelf overschat.

De andere gewoon op het veld waarbij een Delta 1200 op volle snelheid zich de grond in boorde op de plek waar de piloot stond. Deze kon nog net op tijd wegspringen. Oorzaak uitval van ontvanger......

Daarnaast heel veel bijna ongevallen waarvan je kan en mag zeggen dat als de piloot een beetje beter onderhoud had gepleegd dit niet had gebeurd.
Maar ook op shows en bij demonstraties vergeten velen wat ze wel en niet beheersen en gaan ze vaak te ver met alle gevolgen van dien. Of men laat zich opjutten om steeds verder te gaan en daardoor over de limieten heen gaan.

Ik volg dit draadje al enige tijd en moet bekennen dat ik nog steeds bijna niets weet over de toedracht van dit ongeval.
(als hier iemand wel een link heeft die naar een zakelijke beschrijving of onderzoek verwijst, graag (Vincent?))
Het kan zijn dat er meer bekend is maar dat heb ik op de Duitse fora niet kunnen vinden.
In tegendeel; een draadje is al gesloten omdat over dit trieste feit heen, naar goed internetgebruik, men elkaar vliegen ging zitten afvangen.

Waarom is er zo weinig bekend; piëteit kan ik mij voorstellen, maar op deze manier leren we niets en blijft de suggestie dat partijen de werkelijke toedracht liefst verhuld laten.

Wat het commentaar hier betreft: hellingvliegen met zwevers is niet te vergelijken met clubvliegen met motormodelletjes waar een club inderdaad een basisverantwoordelijkheid kan nemen door middel van veiligheidsmaatregelen en afspraken en men vanuit een zelfgenoegzame houding kan gaan katten op de zogenaamde wildvliegers die dan weer bij voorbaat allerlei onveilig gedrag wordt toegedicht: dit leidt tot niets helaas en is een ander onderwerp.

Zoals ergens al gesuggereerd is: waarom gaan ze dan niet achter een hek staan laat zien dat er onder veel modelvliegers geen notie is van deze manier van vliegen en tevens de notie ontbreekt dat hellingvliegen zich zeer slecht verdraagt met gebruikelijke clubcontrole.

Omdat er nu echter zo weinig bekend is kan je alleen maar gissen, wat al snel lijkt op een beschuldiging en dat kan je dan alweer niet maken t.o.v. de betrokkenen zonder echt de feiten te kennen.

Valt er dan niets te zeggen over mogelijke gevaren waar in dit geval misschien (maar niet noodzakelijk) sprake van kan zijn?
Ik denk het toch wel.
Wat lijkt bekend:
a)Turbulente weersomstandigheden: dat zou aanleiding moeten zijn tot het houden van grotere marges t.o.v. onveilige situaties en lijkt me klets.

b) De bestuurder verloor controle (door technisch falen of menselijk falen?) die kennen we ook teveel uit het grote smoezenboek dus verklaard voor mij niks; een minder goede bestuurder dient meer afstand te houden.
c) Een model van 2.5mtr 2 tot 4kg in de berichtgeving: dat soort modellen ken ik op de helling en ook de manier waarop daar in met name Duitsland mee gevlogen wordt.
Er zijn helaas vliegers die eindeloos zeer kort bij aan de helling langs blijven scheuren, zo dicht bij dat ze de baan zelf niet kunnen overzien.
Ik heb tevens mogen meemaken dat deze types ook weinig consideratie hebben met medevliegers;
Als er lagere modellen uit de pikorde uit de lucht worden gevlogen lijkt hen dat totaal niet te deren, als er maar geen schade aan het eigen apparaat is.
Het is mede de rede dat ik eigenlijk niet eens meer naar bv de Wasserkuppe wil en ik hoop dat we van het imponeergedrag wat ik daar heb mogen meemaken hier zoveel mogelijk verschoond kunnen blijven.

Het slachtoffer een mede-modelvlieger??? Ook dat kan wijzen op onverantwoord stoer vlieggedrag omdat een medevlieger niet zo snel uit onnozelheid in een te verwachten baan van een kist zal lopen of op plekken gaat staan waar je niet moet zijn.

Zolang er echter niets meer bekend is blijft de mogelijkheid open en dienen we onder ogen te zien dat we hier te maken kunnen hebben met onveilig vlieggedrag dat door de beoefenaren niet onderkend of serieus wordt genomen, maar bv ook niet door de Flugleitung aan de Wasserkuppe, is helaas mijn ervaring.
Tevens: mocht dat zo zijn dan is het misdadig dat dat onder het tapijt wordt geschoven.

Laatst bewerkt:
@ Peter Den, Ik heb de discussies op de duitse fora niet meer gevolgd, maar uit eigen ervaring met mijn F5B modellen kan ik alleen maar enkele dingen beamen.

Tijdens het opbouwen van mijn raketenwurm met ruim 3 kilowatt vermogen komen de (ex)clubleden vlak voor de prop staan, als ik ze er dan op wijs dat de motor scherp is doen ze heel nonchalant. Soms stappen ze nog niet eens aan de kant en blijven ze staan. Velen hebben totaal niet door waarmee we bezig zijn. En dit gebeurde niet een keer, maar elke keer als ik aan het opbouwen was, en ja, het zijn altijd dezelfden die je keer op keer moet waarschuwen. Zo snapten ze ook niet dat ik midden op het veld ging staan om een trainingsvluchtje te maken. Dat ik dat deed voor de veiligheid hadden ze helemaal niet door.

Tijdens een sessie gastvliegen bij een club in de buurt begreep men niet echt waarom ik niet veel kon terug zeggen toen ik mijn traininsgvluchtje aan het maken was. De aanwijzingen van een coach is geen probleem, en info doorgeven aan de coach ook niet, maar om tijdens het rakken vliegen uitleg te geven over het model en het vermogen is niet te doen. Ik heb toen ook de vlucht afgebroken om duidelijke uitleg te geven en toen waren de aanwezigen in eens met andere dingen bezig.

Mijn idee is dat er veel meer voorlichting moet komen op het gebied van veilig vliegen. Zeer zeker met hellingvliegen aan onze kust.

Daar heb ik zelf ooit eens meegemaakt dat ik bijna 2 mensen aanvloog......
Door een noodlanding achter het duin wist ik dat er een stelletje in een innige copulerende houding enkele duinpannen naar achteren lekker bezig was. Hun had ik echter niet terugverwacht en al helemaal niet op de plek die hun kozen om over het duin terug naar het strand te lopen. Gelukig zag ik hun op tijd en kon ik dus wegdraaien. Zelf hadden ze helemaal niet door dat ik uit nood een bocht maakte om bij hun uit de buurt te blijven.

De verhalen die ik hier lees vind ik eigenlijk best gek,

Ik zit zelf dan in Emmeloord op de vliegclub en hier hangt een hele andere sfeer,
Vooral toen ik begon met lessen bleef en bleef het er maar in gestampt worden hoe gevaarlijk de modellen zijn, zo zijn er ook overal regels zoals voor bezoekers niet verder dan de pits strook en als je wil vliegen allemaal als piloten in de vliegersbox en aangeven voor starten en landen en de richting waar de cirquits in worden gevlogen.

Is er in bijvoorbeeld de wasserkuppe en een groot deel van de andere clubs dan veel minder in controle? Ik kom eigenlijk alleen in Emmeloord en verder vlieg ik soms met wat klein schuim op een groot veld in the middle of nowhere maar dat is dus heel anders verderop merk ik of vat ik het nu geheel verkeerd op?

... Laut Hans Hussak ist dabei bislang nie etwas passiert, außer vielleicht hier und da einem blauen Fleck bei einem der Hobbypiloten ...

Dat vind ik niet niks eerlijk gezegd. Aangezien er alleen met zwevers wordt gevolgen, kunnen de mensen geen blauwe plekken krijgen van props. Blijkbaar worden er mensen toch (geregeld?) stevig aangevlogen.

De verhalen die ik hier lees vind ik eigenlijk best gek,
....
Vooral toen ik begon met lessen bleef en bleef het er maar in gestampt worden hoe gevaarlijk de modellen zijn,
Dat is bij ons ook zo hoor. Ik heb er alleen op gereageerd dat iemand zo'n ongeluk ziet als iets wat bij wildvliegen hoort. Terwijl ik zelf denk (en dat is bij ons op de club toch ook wel de sfeer) dat je, met veel mensen in de buurt en veel modellen in de lucht, erg voorzichtig moet zijn.

Aangezien er alleen met zwevers wordt gevolgen, kunnen de mensen geen blauwe plekken krijgen van props. Blijkbaar worden er mensen toch (geregeld?) stevig aangevlogen.
Er staat "vielleicht", dus zeker is het niet eens. Maar het kan natuurlijk wel; met hellingvliegen moet je soms op wat minder ruimte landen dan op een vliegveld. En heel hard hoef je niet tegen je eigen schenen te vliegen met een polyester of carbon rompneus om een blauwe plek te krijgen hoor....

Wel alles blijft mogelijk, een ongeval is vlug gebeurd.

En wiens fout is het?
Een filmpje laatst in het elektro forum schokte mij wel.

[URL="
built f4f wildcat maiden. free plans! - YouTube[/URL]
Het is hier blijkbaar ook wildvliegen, maar als je oplet, zie je dat deze kerel gevaarlijk vliegt.
Als dit op een vliegclub gebeurd, onderneemt men sancties.
Heb zelfs de indruk dat deze zich op een bepaald moment zelf tegen de schenen vliegt.
Vliegen is ook altijd nadenken, of het nu met een 1/1 scale is of een model.

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind het nog meevallen hoor... wel vliegt ie vlak langs de camera door... dit vermoedelijk om een mooie shot te krijgen met de camera.

ikzelf durf ook wel eens rond men eigen kop zot doen, maar dit enkel als ik alleen op het plein sta. en uiteraard enkel met een shocky.

dan kan ik enkel mezelf raken (en dat risico durf ik wel te nemen)

maar ik zie dagelijks zaken dat ik denk, als het nu maar niet mis gaat...
bv , een EXTRA die op 10cm boven de grond hoovert... wanneer deze de grond raakt en opzij wegkiept, kan hij zomaar het volk in duiken...

maar waar trek je dan een grens? sommigen oefenen voor shows, sommigen weten niet beter, en sommigen voelen zich onoverwinnelijk.

Back