DUKW

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Patibo, 1 okt 2021.

  1. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Men heeft me eigenlijk doorverwezen naar auto's, maar ik denk dat ik bij schepen beter af ben omdat dit toch een varend model is met ook aandrijving wielen?
    Door omstandigheden is mijn Bruma nooit aangekomen, verloren gegaan met de post, ja heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen, al heeft het 11 maanden geduurd!
    Ik ga nu toch iets zelf maken van A tot Z, heb besloten om een Dukw te bouwen op schaal 1/8 en met dit project start ik ongeveer half oktober.
    Tot nu toe heb ik niks anders gedaan dan de nodige info te zoeken omtrent de maatvoering en die ga ik dan omzetten naar de schaal.
    Mijn idee is om het chassis in aluminium te maken, gewoon zoals men een truck bouwt, maar dan met de nodige aanpassingen met tussen boite om tot de 6X6 aandrijving te komen. Ik heb al reeds aardig wat aangekocht zoals de voorste, middenas,achteras en cardans.deze assen zijn eigenlijk op schaal 1/12 maar zal ze toch gebruiken.
    Bouw ervaring heb ik zoals eerder vermeld voldoende maar de technische info over welke schroefas,servo's enzo...heb ik niet! Men kan niet alles kennen he!
    Hopelijk vindt ik al deze info op jullie site?
    Hoe maak ik de doorgangen van assen en roer waterdicht?
    Ik zal jullie vanaf half oktober op de hoogte houden.
    Hopelijk vind ik al de gegevens van hoe ik moet schakelen en wat ik moet aankopen
    Ik heb reeds een GS-GT5 6channel zender gekregen van vrienden, gloednieuw en in de doos, maar zoals gezegd ken ik daar niks van!
    Misschien krijg ik van jullie wel een beetje info?
    Groetjes Patrick,
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  3. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Bedankt Klaas,
    Ik kijk er meteen naar.
    Gr. Patrick
     
  4. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Patrick misschien via defencie werden ook gebruikt bij de watersnood van 1953 Probeer eens een film te krijgen van de watersnood misschiel help je dat was toen wel erg jong 8 jaar maar wel veel op TV gezien in herdenkingen Gr Ton RHD 2
     
  5. mslb Atla

    mslb Atla

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Veghel
    Oja Patrick net nog ff op GOOGLE gekeken bij afbeeldingen staan zat foto.s van de DUKW ook in militaire uitvoering sucses
     
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Leuk project.
    Ik heb hier nog steeds een onafgebouwd project dukw van Deans Marine op de plank staan.
    Die moet ik ook nodig eens afbouwen.
    Ik volg igg je draadje hier.
     
  7. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Ja Bedankt,maar heb zelf heel wat info, zoveel zelf dat ik bijna bibliotheek kan beginnen.
    Via Pinterest heb ik ook veel foto's gedownload en van GMC musea heb ik ook wat gekregen!
    Patrick,
     
  8. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    De Deans Marine, is wel mooi maar vind hem wel erg duur en dan te weten dat je zoveel onderdelen nog bij moet aankopen, en eerlijk gezegd de polyester is nu toch niet zo duur om die prijs te vragen, de mal voor dat project kost toch ook geen stukken van mensen!
    Het enige voordeel is dat hij zeker waterdicht is.
    Gr Patrick,
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  9. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Idd veel te duur,en de kwaliteit is ook matig.
    Er moet erg veel aan gebeuren om hem netjes te krijgen.
    Dit heb ik er tot nu toe aan gebouwd.[​IMG][​IMG][​IMG]
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Met uierzalf :)
    In principe worden de schroefassen met vet gevuld. Uierzalf heeft het voordeel dat bij opwarmen het vloeibaar wordt en met een injectiespuit opgezogen kan worden om in de as te spuiten, en het is budgetvriendelijk en je krijgt er zachte handen van :)
    De roerkoning inwrijven met een weinig vet (uierzalf) zou voldoende moeten zijn om ook deze af te dichten.
    De kardanas voor de aandrijving van de wielen zou ik behandelen als een schroefas en voorzien van een gelagerde buitenas die je kan vullen met vet.
    Voor de bediening van de voorwielen ga je moeten kijken in het bouwverslag van Lex, waar hij iets toepast dat bij duikboten gebruikt wordt.

    Succes,
     
  11. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Bedankt,
    Ja zo had ik het gedacht de cardanas is in een gelagerde buis met vetnippel en de stuurstang met waterdichte roulement dat gebruikt word in de zeilindustrie maar dan miniatuur!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Mooi!,
    Ik maak eerst een model in karton (technisch karton voor architecten) dan kan ik nog wat aanpassen voor ik met aluplaat begin.Evenwel maak ik wel het Chassis met u profiel zoals de echte Dukw, die heet een verlengd chassis van zijn broertje de GMC vrachtwagen.De spanten maak ik in alu van 4mm en de buitenzijde(Hull) met alu plaat van 1mm.
    Groetjes Patrick,
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik ben erg benieuwd iig.
     
  14. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
     
  15. Patibo

    Patibo

    Lid geworden:
    9 aug 2020
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Herault (France)
    Hi,
    Weer een beetje verder gewerkt, zoals eerder vermeld mijn schaal aangepast door ruiten naar schaal 1/8 en van daaruit een model gemaakt(gedeeltelijk) in karton.
    Met dit kartonnen model kan ik gaan werken met de aluminium die ik reeds gekocht heb, zo maak ik niet teveel foute snijdingen want Aluminium kost toch wel wat geld.
    Met het snijden van het Aluminium begin ik ergens na het midden van december, eens ik de Hull heb gesneden zal ik de gebinten uitzagen in Aluminium van 5mm voor de stevigheid en ik gebruik daarvoor de tekening zoals de echte DUKW.
    Heb ook reeds de zender Radiomaster TX 12 aangeschaft met het nodige elektronica zoals vaarregelaars ook rij regelaar omdat ik met twee zenders werkvaren en rijden gescheiden. De foto's staan op hun hoofd maar weet niet hoe dit komt en kan het niet verhelpen![ tempImageXTlVq7.png tempImage20oUI6.png tempImageqasyR8.png tempImagenfSHcI.png tempImagetU6sUP.png
     
    Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina