Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Toevallig in lift aan het vliegen of zweeft dat model nou echt zo goed?
ben even op zoek geweest naar de naam vd basisprofielen, ik heb naar het schijnt zone v2 profielen aangepast. met name de tipsectie is veranderd; daar heb ik het profiel minder ''hol'' gemaakt, uitlopend naar een heel licht bolle onderkant van het tipprofiel, vandaar ook de dunne tippendit alles voor het bochtgedrag..hoop ik.
voor de rest flink verdund, procenten weet ik helaas niet, heb alles op zn merlijn's gedaan, UDP dus.... idee achter dit alles is dus hoger gooien en makkelijker afstanden afleggen voor een dynamische vliegstijl. dus.
De zone profielen zijn onderdeel van een hele serie die van de wortel naar de tip toe steeds dunner worden. Voor de beste prestatie moet je profielen zoeken die bij de plaatselijke Reynoldsgetallen passen. Ik ken je wortelkoorde niet maar bij een kist met een wortelkoorde van 160 mm, een vleugel oppervlak van 19.8 dm (Tweagle) past een Reynolds getal van ongeveer 50000. Je zou dus in plaats van een verdunde Zone 60 beter een standaard zone50 kunnen nemen. Die is iets dunner en past bij het Reynolds getal. Verder naar de tip kun je zo relatief makkelijk je Reynolds getallen uitrekenen en het passende profiel er bij zoeken. Het dunner maken van de wortel en dikker naar het midden is iets wat tegen alle earodynamische wetten ingaat en denk ik ooit is ingevoerd door Loet om gewicht (schuimvolume) te besparen. In feite creëer je zo een hogere lift halverwege de vleugel dan bij de wortel waardoor je minder onderdruk creëert bij de wortel wat tot gevolg heeft dat de luchtstroming diagonaal over de vleugel gaat lopen. Je creëert zo extra weerstand die vergelijkbaar is aan slippen.ben even op zoek geweest naar de naam vd basisprofielen, ik heb naar het schijnt zone v2 profielen aangepast. met name de tipsectie is veranderd; daar heb ik het profiel minder ''hol'' gemaakt, uitlopend naar een heel licht bolle onderkant van het tipprofiel, vandaar ook de dunne tippendit alles voor het bochtgedrag..hoop ik.
voor de rest flink verdund, procenten weet ik helaas niet, heb alles op zn merlijn's gedaan, UDP dus.... idee achter dit alles is dus hoger gooien en makkelijker afstanden afleggen voor een dynamische vliegstijl. dus.
Interessant verhaal!
Wat noem jij 'iets dikker'?
Noem eens wat richtgetallen "tip x%, 15 cm voor de tip y%"?
Idem voor iets meer welving aan de tip?
Het idee om het wortelprofiel dunner te maken kwam van mij, ik had de kortzichtige gedachte om de drag bij de vleugel en romp te verminderen door de algehele weerstand daar te verminderen...diagonale wervels, nooit aan gedacht, maar nu je het zegt, wat doen die tijdens het cirkelen?
De tip profielen van GT zitten zo rond de 5% dikte. De Tweagle heeft 5.4 % . Deze 5.4 % zit ook al op 10 cm van de tip dus word de tip van af daar niet meer dunner in procenten. Welving word wel iets minder om een elliptische liftverdeling te verkrijgen.
Tweagle wortel 6.14%. 50 cm van de tip 5.6 % . 65 cm van de tip 5.4%. Overigens zijn deze profielen weer iets sneller bij lage Re getallen dan de iets dunnere zoneprofielen. Ook leveren ze een hogere cl max en kunnen ze een hogere invalshoek aan voor ze overtrekken.
Leuk en verhelderend artikel. Tijdens een analyse van GT's EDGE profielen viel mij al op dat de CL/CD curve boven de Cl 0.7 bijna haaks om de hoek gaat en het profiel hoger in de CL's alleen maar weerstand levert . Phil Barnes beschreef het vlieggedrag van die EDGE alsof hij steeds tegen een muur aanvloog. Theoretisch is het EDGE profiel heel erg goed het reageert allen erg slecht op te hoge CL's . De Twister 3 profielen waren afgeleid van de Edge maar ik heb daar een heel klein beetje performance opgegeven om de CL max boven CL0.7 wat hoger te krijgen. Wat erg duidelijk is is dat als je snel wil stijgen je een hoge Cl max moet hebben al is een deel daarvan puur reserve om in turbulentie beter uit de bus te komen.Bedankt Alex. Veel nuttige informatie.
Zelf heb ik getest met vleugels op 4,2 pct dikte over de hele vleugel. Ze vliegen erg mooi maar geven in slechte lucht problemen. Je vliegt gauw te langzaam.
Bij de fullsize zwevers is het probleem vd liftreserve benoemt als het stoepje. Hieronder de link van een artikel van Karel Termaat. Beetje lang verhaal maar wel interessant voor de liefhebber.
Het stoepje in de liftcurve van recente flappenprofielen
Stuur loet even een berichtje, dan stuurt hij ze wel op. Ik vond de bijgeleverde info echter wel wat karig en liet mij te veel vragen onbeantwoord. Ben uiteindelijk voor een ZoneV2 ontwerp gegaan waar alle details van te vinden zijn.
Ik heb eventueel een kant en klaar setje DXF bestanden (autocad) voor een ZoneV2 vleugel. Daar vlieg ik momenteel mee. Hij komt best aardig mee als ik achter een Tweagle aan vlieg. Sinkrate is vrijwel gelijk. Vliegkunsten ontbreken aleen nog een beetje, maar dat ligt niet aan het vliegtuig.
Met de bestanden een uitje naar fablab.nl en je kan daar zo de profieltjes uit 3mm triplex snijden.