Duralite regulator 5.1V

Hallo allemaal.

Nu in Nederland verkrijgbaar.
De Duralite regutator 5.1V.

Ik was gister bij de plaatselijke modelbouwzaak bij mij in de buurt
die heeft nu de duralite regulator op vooraad van 5.1 Volt

Dat is een kasje van 19.5gram waar je mee van 2lipo's een spanning kunt
maken van 5.1 Volt bij 7.5 Ampere en piek 15 ampere.
Heel mooi om je ontvanger en je servo's mee aan te steuren in grootere kisten hij is verkrijgbaar in almelo bij AHT en kost +-40euro.
http://www.ahtmodelbouw.com

Groeten Tomar

Jammer alleen dat de regelaar die ik in handen kreeg van Duralite niet op de opgegeven voltagrs werkte, maar beduidend hogere en dat deze voltages bij belasting behoorlijk inzakten......
Zodanig zelfs dat ze voor Jan van Vliet onbruikbaar waren.
Wellicht zijn ze nu beter geworden maar één jaar geleden was het droefenis.

Hans Delemarre

Ik heb er eentje uit de VS, die werkt zoals het hoort, 5.1V en niets gemerkt van inzakken. 40 euro is scherpe prijs! Ik raad aan die met schakelaar te nemen, wel stukje duurder maar ook stuk veiliger, omdat de regelaar aan blijft als de schakelaar kapot zou gaan in de lucht.

Die met de schakelaar waarbij de regelaar "aan" blijft als de schakelaar defect is, is een oud type en daarin zit een Micrel IC (29502BT). Dat schakelingetje komt van een application note van Micrel waar ik ook de info vanddan heb. De nieuwe regelaar zoals die van Duralite kwamen na het stoppen van de fabricage van de Tadiran Litium thionyl Chloride accu's zoals ik die gezien heb zijn opgebouwd uit een spanningsreferentie, een comparator en een power fet met enkele smd onderdelen, toonde het genoemde afwijkende gedrag. Een hoog voltage onbelast wat inzakte naarmate de belasting toenam. De variatie was zo groot dat deze regelaar onbruikbaar was voor Jans van Vliet.....Wellicht is er nu weer een nieuw type gekomen. Overigens waren de eerste versies ook niet heel erg nauwkeurig afgeregeld. De regelaars van JvV waren stuk voor stuk op een hoger voltage afgeregeld dan op het label stond, tot een verschil van ruim 0,9 volt.

MVrGr, Hans Delemarre

"zelfs voor jan van vliet onbruikbaar"

wie on earth is jan van vliet dan wel niet ? :wink:

Jan van Vliet is vele jaren Nederlands kampioen RC-1 geweest. Zijn zoon Danny is de huigige RC-1 kampioen. Hij begon al in de tijd dat je je radio zelf bouwde omdat alleen her en der wat speciele onderdelen te koop waren zoals reedbanken en servo mechaniekjes etc. Propo. radio bestond nog lang niet.....hij is lid van dezelfde vliegclub waar ik ook vlieg en hij weet van mijn passie voor electronica, dus toen er een probleem was met zijn regelaars vroeg hij mij om ernaar te kijken. Zo kwam ik te weten dat Duralite hetzelfde schakelingetje gebruikte van Micrel wat ik ook gebruikte. Toen de nieuwe Duralite accu's kwamen, ontstonden er problemen met digitale servo's van Futaba en de nieuwe regelaars. Zo kreeg ik de tweede versie van de D.regelaar en kon uitpluizen hoe die inelkaar zat.
Als je precies half zo oud bent als ik, ken je de nederlandse RC geschiedenis met de bijbehorende namen niet. Waarom zou je ook? Voor deze hobby is dat geheel niet van belang. Je koopt tegenwoordig alles en het werkt zoals je hoopt. Vroeger was dat wel anders (en soms veel leuker!). je moest bijna alles zelf bouwen en wie er mee bezig was wist al snel tot ver in omtrek wie "even gestoord" was en ook zoiets deed. Jan van Vliet was toen al een door heel Nederland bekende RC vlieger die met veel succes wedstrijden vloog.

Hans Del.

Als er nu weer een nieuwere versie is van de regelaar dan weet ik daar niet van. Ik maak mijn regelaars zelf...Het zou mij niet verbazen als die er wel was gezien de ervaring met het vorige type. Ik weet niet welke regelaar door Jan of/en Danny van Vliet wordt gebruikt, maar als dat een (nieuwe) Duralite regelaar is dan werkt die perfect want ik heb Danny recent zien vliegen en toen was er geen enkel probleem.

MVBrGr Hans Delemarre

Ben altijd zwaar tegenstander geweest van 5 cellen ontvangeraccu's. Maar zo'n lipo-pack met regelaar lijkt de nadelen hiervan weg te nemen.
Enigste vraag blijft hoe goed werkt zo'n regelaar, m'n voorkeur gaat hierbij vooral uit naar de all in one oplossing van Helitron VS-3S vanwege de hogere stromen die hierbij opgegeven worden.

Heb al eens met John en Gerard hierover gesproken, toen viel de term linieare regeling. Wat ik hieruit begreep, verstookt de regelaar gewoon het extra voltage van het accu-pack. Met als gevolg dat zo'n ding heet wordt en je geen capaciteit winst behaalt.

Blijkbaar zijn er ook schakelende regelaars met een hoger rendement vooral bij hogere belastingen (stromen en/of spanningsverschil). Dus minder warmte-productie en hogere capaciteit beschikbaar. Een 7.4V 2000 mAh lipo pack geeft dan de vliegtijd van een 2800 mAh 4,8V NiCd.

Hoe kun je nu de linieare en schakelende regelaars van elkaar onderscheiden. Bij Helitron spreken ze over MOSFET's (welke soort is dit dan). Zijn er uberhaupt wel schakelende regelaars voor deze toepassing beschikbaar.

Groetjes,

Rick

P.S.: Als ik het niet verkeerd heb ben ik nog jonger dan Gerard en ken wel degelijk Jan en Danny van Vliet. Trouwens Danny doet volgens mij leuk mee met de ARF trend, zei het wel in een zeer exclusieve klasse.

Inderdaad, een lineaire regelaar verstookt de niet gebruikte energie als warmte. Dat is ook de reden waarom bij alle mij bekende regelaars volgens dit principe een Low Drop regelaar (LDO type) wordt gebruikt waarvan het verschil tussen ingang en uitgang spanning bij maximale belasting (5 amp.) maximaal 0.34 volt is. De genoemde Micrel regelaar heeft bovendien een prima veiligheidsoptie ingebouwd waardoor bij stuk gaan van de schakelaar de boordspanning "aan" blijft.
Hogere stromen dan 5 amp. komen MIJ niet zinvol over omdat de snoertjes en de stekkertjes daar helemaal niet op berekend zijn. De bekende servostekkertjes worden al warm als je er gedurende enige tijd 1 amp doorheem jaagt, laat staan 5 amp. Als ik een ontvanger accu snellaad met 3 tot 5 ampere dan voel je het snoertje warm worden en de stekker wordt nog warmer......kortom: GEEN aanrader! De ontvanger/servo accu moet overigens die stromen ook maar kunnen leveren zonder dat de spanning inzakt (en dat valt erg tegen in praktijk....)
IK PERSOONLIJK denk dat een 5 ampere regelaar meer dan voldoende is temeer daar de gebruikte stromen in MIJN vliegtuigen verrassend laag zijn (zie mijn website) Kortstondige PIEKstromen zijn echter wel hoger en daarom gebruik ik een regelaar met een accu van 5 cellen die in staat is om deze piekstroom ook te leveren! d.w.z. een accu met SCR cellen (dubbel gesinterd en met lage Ri) Dit vermogen is naar MIJN oordeel veel belangrijker dan de absolute capaciteit. Vlieg ik lang op een dag dan laad ik bij met mijn reflex lader die ik daarvoor gemaakt heb.

Schakelende regelaars voor de genoemde hoge stromen (7,5 amp.) zijn mij als (SMD) component niet bekend en de daarbij behorende spoelen moeten volgens mij ook een behoorlijke inductie hebben en de daarbij behorende maten anders kunnen ze de stromen niet verwerken. Ik heb hier naar gezocht bij het maken van een schakelende regelaar voor een nieuwe lader. In een recent nummer van FMT-extra stond wel een schakelende regelaar voor hoge stromen voor servo's en ontvanger maar die was behoorlijk groot en had nog al wat elco's nodig en een afvlakfilter om de rest storing op de voedings spanning weg te werken.
Naar aanleiding van mijn experimenten met een step-up en step-down regelaar volgens het schakelende principe gebruikt bij de video zender aanboord van een vliegtuigje ben ik er mee opgehouden omdat de rest rimpelspanning op de uitgang en de strooistraling dusdanig veel storing gaven dat het nooit goed functioneerde. De vliegradio (MPX en Robbe/Fut) had er nooit last van als de antennes ver van elkaar bleven en de ontvangst antenne ver weg bleef van de schakelende electronica.
Ook uit die ervaring blijf ik bij mijn set-up met een lineaire regelaar voor 5 amp. en een 5 cellen nicad accu. Daarmee heb ik de beste resultaten als ik MEET hoe het in het vlieguig gaat met de stromen en spanningen TIJDENS HET VLIEGEN.

De genoemde veiligheidseigenschap van een FET als schakelaar vind je terug op een franse website over de "supertif" schakelaar. Een FET gaat niet stuk door olie breuk of iets dergelijks. Een FET in een dergelijke toepassing heb ik nog nooit door iets anders stuk zien gaan. Dat lijkt mij dus een goed alternatief voor een mechanische schakelaar. De mechanische schakelaar daar weer aan parallel zetten getuigt van weing vertrouwen in elctronica en het doet mij in verbazing afvragen hoeveel ontvangers aan boord zijn van het vliegtuig van die man want daarin zitten veel meer onderdelen die veel sneller stuk gaan dan een FET. Wil je eenzelfde zekerheid op die plaats als met genoemde fet/schakelaar constructie dan is het parallel zetten van 10 of 15 of 20 ontvangers misschien een idee.......neem dan ook verschillende frequenties want storing uit de omgeving speelt ook nog mee....en, oh ja, maak ook nog een verbinding tussen de zender en de ontvanger met een kabeltje voor als het hoogfrequent in de zender uitvalt....nee, nog beter, ga zelf.....ergens moet er in redelijkheid een grens zijn en die wordt NAAR MIJN IDEE ruimschoots overschreden met regelaars voor zeer hoge stromen. Als die werkelijk gaan lopen dan is er iets serieus mis met het balanceren van het stuurmechaniek zoals dat in echte vliegtuigen gebeurt. Vliegend in een Fournier motorzweefvliegtuig of in een Cessna 172 viel het mij iedere keer weer op hoe licht die besturing werkt tijdens het vliegen. Het hele vliegtuig is immers een gebalanceerd systeem en er zijn maar geringe krachten nodig dat uit balans te bregen. De roer krachten in onze vliegtuigen zijn veel minder groot dan wij denken. Ik heb daar een periode metingen naar gedaan tijdens het vliegen en moest mijn schakeling steeds aanpassen omdat de krachten veel minder waren dan ik dacht. Wat ik uiteindelijk overhield was dat de mechanische weerstand die je in rust meet terwijl het vliegtuig op de grond staat zonder lopende motor, voor het grootste deel bepaalt hoeveel stroom de servo gebruikt.....Voer voor nadenken, denk ik.

MVrGr en de beste bedoelingen, Hans Delemarre, PH7JDE

Hallo Hans,

Dank je voor je uitleg.

Als ik het goed begrijp is zo'n MOSFET dus een linieare regelaar. (even kort door de bocht dan).

Jouw web-pagina staat al een hele lange tijd bij m'n favorieten, ben zelf ook een verstookd MPX-zender gebruiker (3010 en 4000).

Ik wil de regelaar in m'n Heli gaan toepassen en daar zit volgens mij toch wel een verschil. Testjes (van meerdere personen) hebben uitgewezen dat een Heli met digitale servo's, HH gyro e.d. zo'n 300 mAh per vluchtje gebruikt. Gaan we uit van vluchtjes van zo'n 10-12 minuten komen we al op een gemiddelde stroom van 1,5-1,8 A. Piekstromen tijdens 3D-figuren?

Dennis v/d Tooren (jou dan ook wel bekend) vliegt z'n F3A kisten met 500 of 800 AR cellen. Naar zijn zeggen is de capaciteit genoeg voor 3 vluchten, en zit het voordeel van deze cellen in de hoge piekstromen die ze kunnnen leveren.

Het probleem met de standaard kabeltjes/stekkers is mij ook bekend. Ontvanger accu heeft bij mij dan ook een 2,5 mm^2 kabel tot zo'n 3 cm voor de ontvanger, dan 2 standaard kabels. Schakelaar = 4mm goud contact stekkers. Trouwens bij MPX stekkers gebruik ik maar 1 accu-stekker op m'n ontvanger (2,5mm^2 tot op de ontvanger) en trek daar minder spannings dip (gemeten met schulze blinki's), wel met verschillende accu's.

Op welke manier meet jij stroom en spanningen tijdens het vliegen. Nu ben ik een beetje aan het gissen naar deze waardes.

Veiligheid is natuurlijk goed, extra veiligheid is nog beter. Maar het gaat mij vooral om de mogelijkheid om een constante spanning te hebben van 5,5V, ook tijdens zwaardere belastingen bij een half volle accu. (hmmm toch maar eens naar die ontlaad curve's van lipo's gaan kijken)

Rick

P.S.: Bij zo'n Fournier en Cessna zitten trimvlakken, deze worden gebruikt om de belasting op de knuppel bij neutraal en kruissnelheid zo minimaal mogelijk te maken. Maar trim zo'n bak eens af op 180 km/h en ga dan eens 90 km/h vliegen, dat voel je wel hoor. Of trek de remkleppen eens uit bij een zwever, m'n pols en eleboog doen nog pijn als ik er aan denk. En wat denk je wat er gebeurt bij een overtrek.

Rick,

Ik heb eigenlijk altijd met uitgetrimde vliegtuigen gevlogen (denk ik, want het is nu 14 jaar geleden voor het laatst geweest, toen een gehoor en evenwichtsprobleem gekregen en uit was de pret) Als de snelheid werd veranderd werd de trimming aangepast....
terug naar de modelbouw:
Ik gebruik de spannings bewaker van Martin Barratt zoals die beschreven heeft gestaan in RCM&E. Dit (PIC)schakelingetje meet de hoogste, de laagste, de gemiddelde en de actuele spanning van de accu en laat dat zien door verschillende leds in een display te laten oplichten. De metingen gaan razend snel. Martin Barratt heeft op mijn verzoek de programmering van de PIC aangepast zodat juist lage spanningen gemeten konden worden (4.8 en lager)
Het verbruik meet ik met een schakeling van Milan Lulic uit Modell van een aantal jaren geleden. Deze meter is nu nog te koop bij ELV (zoiets als Conrad). Het maximale stroom verbruik meet ik na de vlucht met een meetschakeling die ik er zelf voor ontworpen heb. een sample and hold schakeling met een paar IC-tjes (kan je het schema, of beter de schemas wel sturen als je wenst)
Gezien wat je schrijft moet in een heli de belasting van de servos behoorlijk veel hoger zijn dan in vleugelvliegtuigen! Ik geloof je onmiddellijk want ik heb geheel geen ervaring met heli's. Dat maakt ook wel verschil voor een regelaar. Ik denk nl. dat het niet verstandig is een regelaar voortdurend tegen het maximum van zijn kunnen te belasten. Als ik wat zoek kan ik het nummer van FMT-extra met de schakelende regelaar ook nog wel vinden als je daar belangstelling voor hebt.

MVrGr Hans Delemarre

Back