durven jullie deze nog laden ?

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest

nergens geen gaatjes in, geen lekken.
Moet ik die terug wat vervormen ?

Thx
J.

Heb totaal geen ervaring met LiPo`s maar als ik dit zo zie zou ik zeggen; lekker weggooien.
Volgens mij is de kans op uitval nu echt wel aanwezig waardoor je zelfs je model zou kunnen verliezen.

was wel 200 € en bij 4e vlucht is ie gecrasht..... met dit als gevolg.
doet wel pijn om die 6S te verliezen, daarom mijn vraag.

balen is dit zeg....

Ik zou het toch nog proberen voorzichtig terug te buigen.
krimpkous erover. Wel goed blijven balanceren!

En blijven controleren of je niet het bekende zoete luchtje ruikt. De kans op een lekke cel is zeker wel aanwezig.

Tja, dat gevoel hebben wij ook wel eens met onze brandstofmotoren.
Voordeel is dat wij vaak de beschadigde delen kunnen vervangen en dan voor een fraktie van de aankoopprijs weer kunnen vliegen ;-)

Maar ja, om hiermee een kist te verspelen is ook niet goedkoop als ie jalverweg een vlucht toch de geest geeft :?

een kist verspelen kan eigenlijk ook niet hoor berto. De mogelijk bestaat dat er een lekke cel in zit. Deze verliest dan voortdurend capaciteit, en kan je dus eigenlijk direct weggooien. Een lekke cel gaat nog niet branden, en is ook niet een open verbinding.

Let op: Als er echter wel een lekke cel tussen zit, en je zal het pakket opladen ZONDER balancer, dat gaat het pas mis! de goede cellen zal je dan overladen met alle bijbehorende gevolgen.
Dus ik raad je sterk aan altijd met balancer te laden.

dat dacht ik ook, zactjes verbuigen en bij de eerstvolgende lading alles zachtjes aan doen en goed in de gaten houden.
kan toch niet dat de gel bij contact met de lucht ontvlamt ? daarvoor moet je toch laden of overladen ?

Zorg maar wel dat je erbij blijft als je dit gaat laden ! :!:
Ik laad regelmatig lipo`s in de woonkamer zodat ik regelmatig kan checken of het wel goed gaat.

Beste Jan,
Helaas pindakaas of to bad sandwichspread, deze accu is aan vervroegd pensioen toe. Door de klap zijn de platen binnenin de accu vervormd en maken mogelijk zelfs sluiting. Als het al lukt om de accu weer aan het werk te krijgen dan is de kans groot dat het maar van korte duur zal zijn.
Ik zal er in ieder geval geen kist aan wagen. Met een klein beetje pech kost het nog een kist en dan wordt het alleen maar duurder.
LiPo's kan je echt het beste weggooien in de gewone afvalbak. Er zit niets in dat gerecycled kan worden en er zitten ook geen gevaarlijke of giftige stoffen in.
Lees ook DIT en DIT eens door. Daar staat nog meer informatie hierover.

GS_Jan zei:
kan toch niet dat de gel bij contact met de lucht ontvlamt ? daarvoor moet je toch laden of overladen ?

De gel ontvlamt niet bij contact met de lucht, het lithium metaal (mogelijk) wel. Ook met water (luchtvochtigheid) reageert lithium hevig onder productie van waterstof dat op zijn beurt ook weer lekker ontvlambaar is. Heeft je leraar vroeger in de scheikunde klas nooit een blokje natrium of kalium (ook alkalimetalen zoals litium) in een potje water gegooid ? Dat danst brandend over het oppervlak rond :-)

...en als 't ie een te groot stukje gebruikt ( :oops: ) knalt het tegen het plafond en blijft dan daar branden. Het wegslaan met een theedoek is dan ook niet echt een succes ( :oops: ).

Maar goed, met Lithium accu's moet je geen risico's nemen.

Beste mensen hou nu op met die bangmakerij! Zolang je normaal met je LiPo's omgaat zijn ze niet gevaarlijk! Er zit GEEN gel of andere (semi) vloeistof die giftig of gevaarlijk is in. Er zit ook GEEN Lithium metaal in en kan derhalve ook NIET in de brand vliegen.
ALLEEN wanneer je verkeerd omgaat met LiPo's kan er gevaar ontstaan. Overladen is zo iets. Daar kunnen ze heel erg slecht tegen en het kan vrij snel WEL gevaarlijk worden. Lees ook de twee stukjes eens die ik in m'n eerdere reactie heb aangegeven, dan wordt het hopelijk wat duidelijker.

Ernst Grundmann zei:
Beste Jan,
Helaas pindakaas of to bad sandwichspread, deze accu is aan vervroegd pensioen toe. Door de klap zijn de platen binnenin de accu vervormd en maken mogelijk zelfs sluiting. Als het al lukt om de accu weer aan het werk te krijgen dan is de kans groot dat het maar van korte duur zal zijn.
Ik zal er in ieder geval geen kist aan wagen. Met een klein beetje pech kost het nog een kist en dan wordt het alleen maar duurder.
LiPo's kan je echt het beste weggooien in de gewone afvalbak. Er zit niets in dat gerecycled kan worden en er zitten ook geen gevaarlijke of giftige stoffen in.
Lees ook DIT en DIT eens door. Daar staat nog meer informatie hierover.

Na het lezen van deze verhaaltje heb ik mijn afgeschreven lipo ook maar in de vuilbak gedaan. Ik dacht echt dat ze bij het chemisch afval moesten.

Heb het toch maar eens geprobeerd, en ik krijg het ding volledig vol geladen.
Ook ontladen gaat goed. Ik zie wel dat bij het opladen Cell 1 op de balancer regelmatig oplicht (meer bijsteken ?) en bij het onladen Cell 1 op de balancer bij nooit oplicht.
Desondanks lijkt hij zijn spanning te houden.
Zou het dan toch gelukt zijn ?

J.

in een electro-zwever met een ontvangerpaket zou ik het durven te riskeren.

Maar ik zou die accu niet vertrouwen. En dus ook vlug in de kliko donderen.

Mijn 0,02€

Ernst Grundmann zei:
Er zit GEEN gel of andere (semi) vloeistof die giftig of gevaarlijk is in. Er zit ook GEEN Lithium metaal in en kan derhalve ook NIET in de brand vliegen.

Bij overladen vormt er zich toch lithium metaal ? Hoe kan je weten dat er in een lipo geen lithium metaal zit ? Wat brandt er dan bij een lipo brand ? Waterstof ? En waar komt die waterstof dan vandaan ? Van lithium ionen die met water gereageerd hebben tot Lithium hydroxide en waterstof ? Waar komt dat vocht dan vandaan ? Uit de luchtvochtigheid ?
Lithiumhydroxide is vrij corrosief, toch ?

u4eake, heb je de stukjes gelezen waar ik naar verwezen heb?
Wanneer je een LiPo overlaad zal na verloop van tijd inderdaad lithiumzout weer uiteen gaan vallen waarbij zuiver lithium ontstaat. Er kan ook zuurstof ontstaan en die combinatie is fataal.
Wanneer een LiPo cel "lek" raakt komt er geen vocht uit. Dat kan niet omdat het er simpelweg niet in zit. Of het mogelijk is dat het materiaal vocht uit de lucht opneemt weet ik niet. Als dat wel zo is dan zal een cel een behoorlijke tijd "lek" moeten zijn om voldoende vocht uit de lucht aan te trekken en op te nemen. Wat dat vocht voor effect heeft kan ik ook niet zeggen maar ik denk niet dat het best is voor een LiPo. Maar hoe dan ook het zit niet in een LiPo cel wanneer die gefabriceerd wordt.

Back