Dutch Power Scale Soarers, EPP models PSS 1,20m-1,40m

Ik heb inderdaad met een strijkbout e.e.a. wat strakker kunnen krijgen maar de ronde kanten blijven een probleem. Het gebruik van kortere stukjes tape valt ongeschilderd (ja dit is geschilderd) absoluut niet op. zodra je het gaat schilderen/rollen zijn de overgangen ineens erg nadrukkelijk aan wezig. Vanaf 3 meter zie je het niet meer:D

. zodra je het gaat schilderen/rollen zijn de overgangen ineens erg nadrukkelijk aan wezig. Vanaf 3 meter zie je het niet meer:D

Het blijft PSS Willem en het hoeft niet helemaal strak (kan met deze bouwwijze ook niet). In de lucht zal het er prima uitzien. Ik zie je graag met deze kist op LVS!

tot nu toe wel....de praktijk zal het uitwijzen.
Het vertoond geen afstotings effecten en volgens de beschrijving is het voor hout, metaal en kunststof. Ik gebruik het wel vaker voor mijn (EPP)modellen.
Ook vleugels die ik bespannen heb met zijde werk ik af met een roller en perfect finish.
Beschadigingen zijn natuurlijk eenvoudig bij te werken

Laatst bewerkt:
Zo, nu de FC vliegklaar is en het wachten is op de maiden nu eerst als tussendoorproject met de Spitfire begonnen. Ik ga er iets van maken in de richting van een Mark XI. Ben nog niet helemaal uit de kleurstelling maar ik denk aan de kleurstelling waar in Noord Afrika mee werd gevlogen.
Eerst de romp in de gewenste vorm geschuurd:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
PSS mustang

Ik heb een Mustang gebouwd uit schuim met glasvezel.

Nou vroeg ik me af hoe zwaar die EPP kisten van jullie zijn.
Mijn Mustang zal rond de 1000 gram gaan wegen vliegklaar.

Gerhard

Dag Gerhard,

Als die mustang een spanwijdte heeft van rond de 1,20 m dan is dat prima.
Mijn ME-109 weegt iets onder de 800 gram. De spitfire uit dit draadje zal op ruim 900 gram komen. Ik ga deze bekleden met oratex. Met een beetje meer gewicht zal de doortrek beter zijn. Tot rond de 1,3 kg is voor dit soort kisten heel normaal. Heb je een foto van de Mustang?

Groeten, Maarten

Zo is de Spitfire geworden:
full

full

Deze keer heb ik voor een afwerking gekozen van glasvezeltape over EPP, daarover Oratex en deze geschilderd. Ik heb wat panel lines aangebracht.
Ik verwacht dat deze in de lucht een realistisch vliegbeeld zal geven.
De kleur is overigens schaal en heet Pru Pink. Met deze kleurstelling werd in Noord Afrika gevlogen en ook wel in Europa. Groeten, Maarten

Dag Maarten,

ziet er mooi afgewerkt uit.
Nou vroeg ik me wel af wat het vlieggewicht van jou toestel is?
Dit is toch een EPP uitvoering?

Mijn Mustang is afgerond 1200 gram zwaar.
Maar het gewicht deed niks aan zijn fantastische zweef eigenschappen.
Moet hem maar eens snel maken.

Dag Maarten,ziet er mooi afgewerkt uit.
Nou vroeg ik me wel af wat het vlieggewicht van jou toestel is?
Dit is toch een EPP uitvoering?

Thanx!! Deze zal rond de 900 gram uitkomen (er moet nog iets lood in)
Het is inderdaad een EPP uitvoering.
De afwerking met oratex over het glasvezeltape is mij heel goed bevallen.
Dat geeft een mooier en gladder resultaat dan oracover over tape. Het dikkere oratex valt veel mooier. De hechting is uitstekend en zowat elke verf houdt goed op oratex. Inmiddels heb ik contact gehad met de Franse ontwerper die heel enthousiast was. Ik kreeg direct een uitnodiging voor het PSS fest in Macon. Gewicht is inderdaad van volstrekt ondergeschikt belang. 1,3 kg is ook prima, als het lekker doorwaaid komt dat de doortrek ten goede. Boven windkracht zes heb ik met deze niet zoveel doortrek meer. Ik heb nog aardig wat PSS kisten in de planning: de eerste wordt een Macchi Folgore - ontwerp van Paul Janssens (ga ik binnenkort aanbeginnen), verder wil ik nog een Corsair bouwen. Ik heb altijd veel lol met het vliegen met deze kisten.

Thanx!! Deze zal rond de 900 gram uitkomen (er moet nog iets lood in)

Mmmh, dat is 300 gram lichter.:rolleyes:
Dan valt het nog best mee zo'n glasbak van mij.;)

Maarten ik ben ook onder de indruk van het vlieggedrag van deze kisten.
Man, wat stuurt dat mooi. :yes:
En wat zweven die kisten nog lang door.
Ik denk dat ik met windkracht 2 a 3 al wel vliegen kan aan de helling.
Maar met de katapult kan het natuurlijk ook.:p

Inmiddels heb ik contact gehad met de Franse ontwerper die heel enthousiast was. Ik kreeg direct een uitnodiging voor het PSS fest in Macon.

Ik heb nog niks weer gehoord.
Heb hem wel een link gestuurd van mijn Mustang.
Hij is er stil van geworden.:mrgreen:

Ik heb nog aardig wat PSS kisten in de planning: de eerste wordt een Macchi Folgore - ontwerp van Paul Janssens (ga ik binnenkort aanbeginnen), verder wil ik nog een Corsair bouwen. Ik heb altijd veel lol met het vliegen met deze kisten.

Gaan we zien in dit bouw draadje neem ik aan.
Succes met bouwen en vliegen.

Gerhard

Dag Gerhard, met een goede windkracht drie en voldoende lift is hier prima mee te vliegen. Het wordt echt leuk vanaf windkracht vijf. Deze kisten vliegen inderdaad heel goed en zweven mooi. Voordeel is dat je ze overal kan landen:D:D:D. Ik zal die spitfire ook een paar maal afschieten met een bungee (er komt nog een haak in) . Klittebandsleep kan ook. Succes en veel plezier! Groeten, Maarten

Folie op oratex

Zo is de Spitfire geworden:
full

full

Deze keer heb ik voor een afwerking gekozen van glasvezeltape over EPP, daarover Oratex en deze geschilderd. Ik heb wat panel lines aangebracht.
Ik verwacht dat deze in de lucht een realistisch vliegbeeld zal geven.
De kleur is overigens schaal en heet Pru Pink. Met deze kleurstelling werd in Noord Afrika gevlogen en ook wel in Europa. Groeten, Maarten

Ik zou regsitratieletters willen uitsnijden met een snijplotter en op Oratex wilen aanbrengen? Weet je welke folie of welk materiaaal goed op Oratex kleeft?

Back