Dutch Power Scale Soarers, EPP models PSS 1,20m-1,40m

P51 EPP PSS 1,40m

Dag Hans,

Mooi dat je spullen binnen zijn. Zelf heb ik voor de bouw van mijn EPP Yak gekozen voor een 6 mm carbon ligger. De vleugel is hiermee licht en stijf geworden. Zelf zou ik voor een afwerking van glasverzeltape en folie kiezen. Dit is naar mijn mening een beproefde methode die een mooie afwerking toelaat. Aangezien je model een spanwijdte heeft van 1,40 meter is een richtingroer bij minder wind zeker een goed idee. Zelf heb ik de vleugel vast gemonteerd om één en ander licht en sterk te houden, maar gezien de grootte van je model wordt het dan mogelijk onpraktisch. Ik heb de apparatuur zo ingebouwd dat ik er goed bij kan. Graag zou ik een foto willen posten waarin ik kan latern zien hoe ik dat gedaan heb, wellicht heb je er wat aan. Ik ben nieuw als deelnemer aan het forum. Om één of ander reden lukt het niet om een foto als bijlage te sturen, kan alleen via een URL :confused:. Mis ik iets?
Groet, Maarten

Maarten, je mist niets. Je kan geen bijlagen meesturen. Je zal je foto dus ergens moeten hosten. Dat kan o.a. hier op het forum, kijk bij foto-upload. Voorheen was dat alleen voor mensen die ook financieel iets bijdragen aan het forum, ik meen dat het nu door iedereen kan. Ander photobucket of willekeurige andere foto-site gebruiken. Zelf heb ik van mijn provider 200 Mb webspace ter beschikking, daar staan dus veel foto's op.

P51 EPP PSS 1,40m

Bij deze dan de beloofde foto...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allen,
ik denk redelijk handig met hardschuim te zijn...zijn er bouwtekeningen waarvan af ik uit hardschuim zo'n Combat kan maken? of begrijp ik goed dat die club in Lyon deze beschikbaar stelt. BV die T33 heeft mij altijd al aangesproken.
http://pym6969.free.fr/

Laatst bewerkt:
Ik heb Miniplumes inmiddels gevonden en voor dat geld kan je niet sukkelen.
Alleen de T33 staat er natuurlijk net niet bij.....dan maar de P38.
Kan dan altijd nog electrisch gemaakt worden
Ik lees ook dat hij alleen van polystyreen gemaakt is. Vlg mij is dat zwakker/kwetsbaarder dan EPP

Wat is de ervaring met verzendkosten?

Laatst bewerkt:
Willem,

ik meen dat de verzendkosten rond de €8,- waren.
Andere leverancier (site doet het niet meer), P51D €48,- + €8,- totaal €56,-

De P38 is inderdaad erg mooi.
Het "geexpandeerde polysstyreen" is EPS, zeg maar het geperste hamburger bakje van de big M. Dit materiaal is dus breekbaar, wel een bepaalde mate van elasticiteit.
EPP is een taai materiaal wat je kan buigen maar weer terug gaat naar zijn oude vorm.

EPP: Een harde landing op de neus: neus deukt in en komt weer terug.
EPS: Een harde landing op de neus: neus deukt in en blijft verkreukeld.

Je zal je dus af moeten vragen wat je van de P38 zou verwachten.
Ga je 'm motoriseren en netjes vliegen, dan is het goed te doen. Wil je echter gaan combatten of ruw hellingvliegen(gooi en smijtwerk) dan moet je van EPS afblijven.

Het voordeel van EPP is dat je overal kan vliegen, ook als de landing-plekken niet gunstig zijn; je smijt 'm gewoon tegen de grond en klaar. Hooguit een scheurtje of gaatje in je bespanning, nieuw tape-je erover ;)

Maarten, je gebruikt kinderarbeid voor je toestellen. Ik heb geen kinderen, dus dan moet ik zelf aan de gang met markerpennen ;)
De P51D gaat in een Nederlands uitvoering (in grove lijnen) met véél eigen fantasie.
P51D's waren in Indonesië gestationneerd aan het einde van WWII. Alleen van de 41 toestellen zijn er maar 40 vanuit Australië naar Indonesië gekomen.
De N3-632 scheen de ontbrekende te zijn. Weinig informatie over. Op een Amerikaanse site staat een aantekening dat deze gecrashed zou zijn bij een landing.

Ik wil 'm een beetje laten herleven (met WW-I roundel ;) ;) ), bij LVS op jacht naar ME's :-) :-).

Willem,

Je zal je dus af moeten vragen wat je van de P38 zou verwachten.
Ga je 'm motoriseren en netjes vliegen, dan is het goed te doen. Wil je echter gaan combatten of ruw hellingvliegen(gooi en smijtwerk) dan moet je van EPS afblijven.

Het voordeel van EPP is dat je overal kan vliegen, ook als de landing-plekken niet gunstig zijn;

P51D's waren in Indonesië gestationneerd aan het einde van WWII. Alleen van de 41 toestellen zijn er maar 40 vanuit Australië naar Indonesië gekomen.
De N3-632 scheen de ontbrekende te zijn. Weinig informatie over. Op een Amerikaanse site staat een aantekening dat deze gecrashed zou zijn bij een landing.

Ik wil 'm een beetje laten herleven (met WW-I roundel ;) ;) ), bij LVS op jacht naar ME's :-) :-).

Duidelijk verhaal Hans, mijn voorkeur ging uit naar de T33...maar die zie ik er niet tussen staan. De P38 ga ik een andere keer bestellen om netjes te vliegen(zover ik dat kan) dus moet ik IDD voor het gooi en smijtwerk een andere keuze maken.
Alleen welke?? de meeste zie je al heel vaak ik zoek eigenlijk iets apart.
Leuk dat je de N3 632 wilt laten herleven
Verzenkosten vallen mee

PS wat is het voordeel van een VRAI profiel? (spitfire)

Laatst bewerkt:
Willem,

nu weet ik dat in het Frans "vrai" echt betekend.
Misschien bedoelen ze er mee op de MINI-Plumes site dat om een "echt profiel" gaat, dus profiel volgens schaal? Maar dat is echt 10 slagen in de lucht van mij ;););)

Maar eerder in dit draadje was er iemand uit omgeving Ede die op de club zelf hun rompen en vleugels sneden. Volgens profiel van DAW-works.
Bedrijfje is toch grote spijt van PSS-liefhebbers gestopt met productie, maar goede
vliegers.
Misschien heeft die club uit Ede nog wel de T33 in het program zitten en misschien kun je 'm uit EPP laten snijden? Ik zou een poging wagen als ik jou was.

En anders?
Iets aparts, "MIG 3". Zoals die op de site van MiniPlumes staat, vind ik 'm mooi gebouwd.

(krijg ineens ook weer "koop-koop-hebben-hebben-gevoel.............) ;);)

Wat is de ervaring met verzendkosten?

Ik heb drie kisten bij Miniplumes bestel die snel werden geleverd.
Absoluut betrouwbaar.

Mogelijk kan je Pierre Yves Monfroy van "vol de pente Lyon" een mailtje sturen met een verzoek voor een tekening van de T33

Overigens heeft Miniplumes ook de kernen voor mijn F5 gesneden die officeel niet leverbaar is. Wellicht kunnen ze op verzoek een T33 snijden.
Stuur even een mailtje naar Luc Chavand van Miniplumes zou ik zeggen

Ik kan bevestigen dat de EPP kisten van Miniplumes vrijwel onverwoestbaar zijn :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Met betrekking tot het profiel van de spit wordt bedoeld dat er in het verloop van de ellips geen vervorming van het profiel bestaat.
Overigens wil ik deze wel bouwen.
Voor alle kisten van Miniplumes wordt S 3021 gebruikt

@Willem, overigens heb ik de tekening van de Piper Cub liggen als PDF. Dat is wel weer iets anders

Laatst bewerkt:
Die MIG 3 is wel appart met de cockpit bijna op het stabilo waardoor hij een heeeele lange neus heeft.
Maarten Bedoel je met "deze wil ik wel bouwen" dat je hem al hebt? of ben je hem aan het overwegen?

Die MIG 3 is wel appart met de cockpit bijna op het stabilo waardoor hij een heeeele lange neus heeft.
Maarten Bedoel je met "deze wil ik wel bouwen" dat je hem al hebt? of ben je hem aan het overwegen?

Ik moet die nog bestellen maar dat duurt bij mij nooit lang :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Als het goed is komt de tekening van de T33 eraan

Maarten, bedoel jij nu dat je Spitfire wilt gaan bouwen, of de MIG 3?
Dat is mij niet duidelijk uit je antwoord.

Willem, geef even een seintje voor je gaat bestellen :-) :-)
Ik zit nog te dubben tussen P40 en MIG, en en rolletje bi-directioneel tape ('k heb nu uni-directioneel :-( )
Delen we de verzendkosten.

Back